SR50 R soms te lage toeren bij wegtrekken

TheRamon

Gewoon Ramon..
Hallo,

Ik heb een Aprilia SR50 R met een Sito plus eronder.
Afstelling is 5,7 gram rollen, std drukveer, malossi gele trekveren.
Malossi geel is meestal voor een 50cc met terugloper, maar mijn scooter maakt best wat toeren, en met std trekveertjes had hij altijd lage toeren bij het wegtrekken.

Wat mijn probleem nu is: als hij koud is trekt hij sowieso heel hard op, ik doe dat maar heel even want de motor is dan nog koud. Als hij warm is trekt hij bij wat lagere toeren weg. Alleen wanneer ik een tijdje heb gereden, en bijvoorbeeld ga stilstaan voor een stoplicht, en direct weer wegrijd, dan maakt mijn scooter geen toeren. Als ik eventjes wacht, ZONDER stilstaand een paar keer gas te geven, dan trekt hij hoger en dus harder weg.

Een tijdje terug reed ik met iemand achterop, en toen moest ik ook stoppen voor een stilstaande auto voor me, die ong 2 seconden nadat ik stilstond wegreed. Ik gaf volgas maar mijn scooter maakte echt hele lage toeren, nog nooit zo gehoord. Scooter kwam ook amper vooruit, maar toen hij overging op de rollen maakte hij toeren en toen wilde het wel.

Wat kan het probleem zijn?

Gr. Ramon
 
Advertisement - register to remove this

Trouwens wat me laatst opviel, hij reageert nog perfect als hij 3 streepjes heeft qua temperatuur, dan is hij dus volledig op temperatuur. Het is dus gewoon wanneer de overbrenging nog koud is. (Was al wel logisch maar ik geef even bevestiging)
 
Pff, probleem 2 zit er ook weer bij.
Gasreactie is wat slechter geworden, als ik gas geef, dan een drempel neem en dan weer vol gas geef dan heeft hij zo'n 1,5 a 2 seconden nodig om weer door te trekken. Ook heb ik sinds gister dat hij soms geen toeren wilt maken als ik een tijd heb gereden, een bocht neem en dan met 30 een bocht uit kom. Dan blijft hij hangen in de toeren en loopt dan langzaam hoger op in toeren, totdat hij bij 55 km/h zijn goede toerental weer heeft.

Wat kan dit nou weer zijn? Rollen zien er nog goed uit.
 
Vandaag beetje bezig geweest het mengsel enzo te optimaliseren, heeft geen flikker nut. Bougiekleur is perfect, maar de gasreactie blijft slecht..

Drukveer denk ik aan, maar in principe hoort een scooter standaard met de standaard drukveer goed te lopen.

Edit: In koude toestand, vooral van de vario, is de gasreactie sneller, en trekt en loopt hij ook wat hoger in toeren. Daarom heb ik er een grotere sproeier ingedaan, 2 maatjes, maar ook 4 maten geprobeerd (kwam va 58, 60 en 62 geprobeerd, zit nu 62 in) maar dit helpt helaas niet.
 
Ik zou dan eerder een wat kleinere sproeier proberen dan een grotere. Of met je luchtschroef wat proberen. Maar het kan evengoed toch die combinatie van drukveer en rollen zijn. Had je nou al een andere drukveer geprobeerd?
 
Nee juist groter lijkt mij, omdat hij koud op de choke staat en dus meer benzine krijgt. Luchtschroef heb ik al geprobeerd.

Nee heb nog geen andere drukveer geprobeerd. Zie veel andere SR50 R's rijden met std drukveer, ook als je een terugloper hebben. Maar welke drukveer moet ik hebben dan? Wit is volgensmij hetzelfde als piaggio std. Geel lijkt me zo sterk..
 
Zolang staat die choke niet aan ;)

En ja je drukveer kan ook op zijn he dus dan heb je -15% om het maar zo te zeggen, dus dan zou gewoon een nieuwe drukveer het kunnen oplossen. Mja je carburatie moet eerst in orde zijn. En wat andere scooters doen zegt helaas niet altijd alles, als jouw cilinder net iets meer op is dan die van hun kan dat al voor dit soort dingen zorgen

Op mina is geel helemaal niets vreemds hoor, bij een terugloper heb ik dat vaak gemonteerd als het met wit een beetje mwa-mwa was. Met origineel ook wel eens geel gemonteerd als het een imitatie cilinder was
 
Back
Top