SR50 R soms te lage toeren bij wegtrekken

TheRamon

Gewoon Ramon..
Hallo,

Ik heb een Aprilia SR50 R met een Sito plus eronder.
Afstelling is 5,7 gram rollen, std drukveer, malossi gele trekveren.
Malossi geel is meestal voor een 50cc met terugloper, maar mijn scooter maakt best wat toeren, en met std trekveertjes had hij altijd lage toeren bij het wegtrekken.

Wat mijn probleem nu is: als hij koud is trekt hij sowieso heel hard op, ik doe dat maar heel even want de motor is dan nog koud. Als hij warm is trekt hij bij wat lagere toeren weg. Alleen wanneer ik een tijdje heb gereden, en bijvoorbeeld ga stilstaan voor een stoplicht, en direct weer wegrijd, dan maakt mijn scooter geen toeren. Als ik eventjes wacht, ZONDER stilstaand een paar keer gas te geven, dan trekt hij hoger en dus harder weg.

Een tijdje terug reed ik met iemand achterop, en toen moest ik ook stoppen voor een stilstaande auto voor me, die ong 2 seconden nadat ik stilstond wegreed. Ik gaf volgas maar mijn scooter maakte echt hele lage toeren, nog nooit zo gehoord. Scooter kwam ook amper vooruit, maar toen hij overging op de rollen maakte hij toeren en toen wilde het wel.

Wat kan het probleem zijn?

Gr. Ramon
 
Advertisement - register to remove this

Reed net van school naar huis, en hij had nergens last van? Trok elke keer bij hoge toeren weg :?

Edit: net een rondje gereden, en toen een auto me voor liet kreeg hij weer kuren, lage toeren dus. Wat trouwens ook zo is, wegtrekken MOET met volgas. Als ik eerst een klein beetje gas geef en daarna toch volgas, dan blijft hij hangen in erg lage toeren
 
Last edited:
Luchtschroef hoef je op een originele scooter niet echt aan af te stellen. Op 1,5 slag uit zetten is hier de algemene regel, en dan hoef je er niet meer aan te zitten meestal. Gaat om de sproeier en stand van de gasnaald waar je naar kan kijken.

Maar trek eerst de koppeling los, dat is een waarschijnlijkere oorzaak. Daarna de vario bekijken of de rollen niet vierkant zijn.

Verder, zit het verschil hem niet in warme/koude scooter?

Deze uitspraak vind ik overigens een beetje vreemd:

Nee het toerental is perfect. Sowieso al hoger dan een doorsnee standaard scooter. SR50 R's willen wel redelijk toeren maken en lopen vrij hard.

Je kan bijv een peugeot ook wel enorm veel toeren laten draaien, dat wil nog niet zeggen dat ik het daarmee sneller of beter maak. SR50 maakt niks meer of minder toeren dan een andere minarelli scooter gemiddeld genomen. Dat ligt namelijk aan de vario, staat van de onderdelen, cilinder, uitlaat, enz. Heeft weinig met de scooter zelf te maken
 
inderdaad lodewijk. waarschijnlijk vind jij je trekveren gewoon te slap, dat ie op te lage toeren aangrijpt waardoor je niet echte trekkracht hebt. Probeer eens zwaardere veren, (OF, als je verstelbaar hebt probeer iets strakker te zetten)
 
Rollen zijn niet vierkant, ik heb ze pas geleden nog vervangen :+
In het begin toen ze erin zaten had hij dit probleem ook al dus daar ligt het niet aan. Ja warm trekt hij bij want lagere toeren weg helaas. Koud op hogere en dan trekt hij ook superfel op.

Ja dat snap ik, maar ik heb veel rolletjes erin gedaan en hier loopt hij erg goed mee. Std cilinder is vrij snel denk ik. Ik rijd 86 op gps, en andere op internet die een SR50 R hebben rijden ook zo hard. Dat zie ik veel andere scootertjes niet doen met zo'n setup.

Waar moet ik allemaal op letten als ik het open haal? Dat die trekveertjes allemaal goed erin zitten?
Vaak trekt hij namelijk prima weg, het is alleen dat als ik stilstaand een beetje sta te gassen voor een rotonde en dan moet wegrijden dat hij dan lage toeren maakt, erg vaag.
 
Je moet hem ook gewoon stationair laten draaien en dan volgas wegrijden, niet "een beetje staan te gassen". Dan zit hij waarschijnlijk net tegen aangrijpen aan en geef jij dan volgas grijpt hij al aan voordat hij op het jusite toerental zit oid.

Aan je eerste zin te lezen zou ik echter zeggen dat je gewoon warm moet afstellen..

En voor een rotonde moet je niet stilstaan :p
 
Je moet hem ook gewoon stationair laten draaien en dan volgas wegrijden, niet "een beetje staan te gassen". Dan zit hij waarschijnlijk net tegen aangrijpen aan en geef jij dan volgas grijpt hij al aan voordat hij op het jusite toerental zit oid.

Aan je eerste zin te lezen zou ik echter zeggen dat je gewoon warm moet afstellen..

En voor een rotonde moet je niet stilstaan :p
Of hij grijpt al aan, en je hebt je gas niet lang genoeg los voordat de koppeling weer los komt. en dan probeer je op te trekken met je koppeling al aangegrepen. Dan gaat het idd met veel te lage toeren.
 
Hmm ja oke, maar veel scooters hebben er geen last van?
Ik kan er niks aan doen dat ik aan kom rijden, bijna stil moet gaan staan en direct daarna weer door moet rijden. Ik wil gewoon dat hij dan dezelfde toeren weer oppakt. Als ik halfgas wegrijd, en daarna volgas blijft hij ook maar hangen in die lage toeren.

Net overigens had hij helemaal nergens last van en trok hij hoog weg elke keer. Lijkt erop dat het probleem vooral voordoet als het warmer wordt?
 
Back
Top