SR50 R soms te lage toeren bij wegtrekken

TheRamon

Gewoon Ramon..
Hallo,

Ik heb een Aprilia SR50 R met een Sito plus eronder.
Afstelling is 5,7 gram rollen, std drukveer, malossi gele trekveren.
Malossi geel is meestal voor een 50cc met terugloper, maar mijn scooter maakt best wat toeren, en met std trekveertjes had hij altijd lage toeren bij het wegtrekken.

Wat mijn probleem nu is: als hij koud is trekt hij sowieso heel hard op, ik doe dat maar heel even want de motor is dan nog koud. Als hij warm is trekt hij bij wat lagere toeren weg. Alleen wanneer ik een tijdje heb gereden, en bijvoorbeeld ga stilstaan voor een stoplicht, en direct weer wegrijd, dan maakt mijn scooter geen toeren. Als ik eventjes wacht, ZONDER stilstaand een paar keer gas te geven, dan trekt hij hoger en dus harder weg.

Een tijdje terug reed ik met iemand achterop, en toen moest ik ook stoppen voor een stilstaande auto voor me, die ong 2 seconden nadat ik stilstond wegreed. Ik gaf volgas maar mijn scooter maakte echt hele lage toeren, nog nooit zo gehoord. Scooter kwam ook amper vooruit, maar toen hij overging op de rollen maakte hij toeren en toen wilde het wel.

Wat kan het probleem zijn?

Gr. Ramon
 
Advertisement - register to remove this

Oke dan haal ik die...
Weet in principe wel de werking van alles, alleen hoe en waarin ga ik verschillen merken? Positieve, negatieve?

Edit: Moet ik met Malossi wit ook weer andere rollen nemen of hoeft dat niet? Gaat mijn toerental in het algemeen zakken of stijgen? Zakken moet het namelijk niet...
 
Last edited:
Trekveertjes zitten er goed in, voldoende voering op de schoenen en drukveer is gewoon op goede sterkte... Wat zou het zijn? Vlijktbme niet dat ik nog strakkere trekveren moet hebben, al moet jij wel iets meer toeren bij het optrekken maken. Net als hij doet als hij nog koud is, of als hij overgaat op de rollen.
 
Hmm ik snap je punt. Maar strakkere trekveertjes komop, met deze std setup?
Heel iets lichtere rollen zullen iets helpen, maar niet veel. Hmm nee sorry dat kun je zelf niet testen idd..

Die lage toerendip in het begin heeft hij soms, wat hij WEL vaak heeft is dat hij vanuit stilstaand toeren maakt (wil iets meer want dan heeft hij meer kracht), dan even zakt in toeren en dan weer meer toeren maakt icm met de rollen.

Plaatje die bovenstaand probleem moet verduidelijken:
29vhzjn.jpg
 
Ik zeg toch nergens dat je strakkere trekveertjes moet. Je moet beter lezen.

Als hij 8000 toeren maakt en dan de koppeling aangrijpt (en je dus wegrijdt), en dan bij 10km inzakt naar 7000 en dan weer iets klimt naar 7500 dan zijn je rollen gewoon net te zwaar.

Zie #16 nog eens
 
Dat deed je ook niet, en ik zeg ook nergens dat je dat hebt gezegd, het was meer dat het een optie van mijzelf was.;)

Nee, als je de grafiek bekijkt, zie je dat hij juist meer toeren maakt met de rollen.... het is dus eerder 7500, zakken naar 7000 en daarna naar 8000.
 
Last edited:
Dus hij trekt WEL met te weinig toeren weg naar jouw idee (ik zie de grafiek nu ook)? Dan gewoon wat strakkere trekveertjes (nu zeg ik het ook ja :p). Als je een andere cilinder dan de originele hebt of alles is al aardig ingesleten of je hebt een terugloper is het niet vreemd dat je 1 stap strakkere trekveertjes dan origineel nodig hebt hoor.

Maak anders eens een filmpje waar je vanuit absolute stilstand ineens met volgas wegtrekt.

Als hij niet goed geshimt is of de drukveer is te slap geworden kan het ook zijn dat de snaar soms niet perfect meer onderin terug komt, en je daarom rare effecten krijgt bij het wegrijden voor een stoplicht. Vierkante rollen idemdito trouwens!
 
Hierbij het filmpje:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=Hp1J2ncfSoQ"]http://www.youtube.com/watch?v=Hp1J2ncfSoQ[/ame]

Dit valt opzich mee, maar soms is dat dipje die je hoort een stuk erger. Heb ik iemand achterop, moet ik remmen en vrij snel weer optrekken, dan is die dip niet iets later zoals op het filmpje, maar direct aan het begin, en die duurt dan ook wel 4 a 5 seconden...
 
Vanmiddag ga ik even mijn vario openhalen en kijken of de V-snaar netjes gelijk ligt met de glijbus. Ik heb het al een paar keer eraf gehaald maar ik had daar nog nooit naar gekeken. Volgensmij zat het keurig maar ik wil het even vaststellen. ;)

Iemand nog een idee? (e.v.t aan de hand van het filmpje enzo)
 
lijkt me prima! , is toch niks mis mee? wat je hoort rond de 20 is de drukveer die een'' tandje zwaarder gaat'' alsof je schakelt van 2 naar 3 op fiets ofzo! Niks mis mee, hij trekt gewoon door toch? Hij blijft niet echt hangen
 
Hmmpf hoor op veel filmpjes niet echt hetzelfde bij andere scooters, vandaar.
Waar het mij om draait, is dat die lage toeren soms ook in het begin zitten, dit komt waarschijnlijk omdat mijn koppeling dan nog net aangegrepen is? Want het doet zich voor als ik moet remmen tot stilstand en daarna binnen 2 seconden weer wegtrekken. Dit kan dus komen door de koppeling, maarja leuk en aardig maar hoe krijg ik dit weg? Dit is met 2 man héél erg vervelend namelijk.
 
Je kan het dus met een sterkere drukveer proberen weer af te stellen, of gewoon deze vervangen door eenzelfde (maar dan dus een nieuwe). Je hebt wel gelijk dat dit niet optimaal is, dus Yme-o.. ga jouw scooter maar beter afstellen.. het hele doel van variomatic is juist diploos zolang mogelijk van het optimale toerental genieten. Anders kochten we wel een schakel ipv een scooter
 
Hmmm, maar moet ik dan een Malossi witte drukveer pakken? Want zoals je ziet/hoort is het alleen dat kleine dipje. Echter is die soms in het begin, als ik stop en meteen moet wegrijden.
 
Back
Top