Speling nokkenas tandwiel piaggio

StormB

New Member
Info scooter:

Scooter: piaggio zip (brom)

Bouwjaar: 2017

Model: c25, 4t2v (carburateur)

Km stand: onbekend, waarschijnlijk rond de 10k

cilinder: 50cc

Opgevoerd: nee, alles standaard behalve lichtere rolletjes



Het probleem:

Mijn vriendin is in het bezit van de bovengenoemde scooter. Die scooter is in het verleden erg slecht onderhouden want ik blijf maar problemen tegenkomen. Nu zit ik met iets waar ik niet uitkom. Een tijdje geleden heb ik de cilinder eraf gehaald om wat dingen te bekijken. Toen viel mij op dat de kettingspanner op zijn uiterste stand stond en dat er als nog speling op de ketting zat. Ketting vervangen voor een nieuwe en probleem opgelost. Echter begon kort hierna de motor te tikken en dat terwijl ik zeker wist dat hij goed op tijd stond (2 streepje op vliegwiel voor de sensor/ 2t streepje op koelvin tussen de streepjes op slakkenhuis koelkap). Ik de hele boel weer opengemaakt en wat blijkt; het distributieketting tandwiel dat aan de nokkenas vastzit kon een stukje draaien zonder dat de nokkenas meedraait. Er zit speling tussen het tandwiel en het deel van de nokkenas waar het tandwiel overheen schuift (zie foto’s van de nokkenas). Nokkenas vervangen met een (originele) die ik nog had liggen van mijn eigen zip want die heeft een sport nokkenas van Naraku. Toen leek het probleem even opgelost maar de desbetreffende tik is teruggekomen, al heeft het langer geduurd dan de vorige keer (toen was het duidelijk hoorbaar een dag later). Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of het wederom de nokkenas is maar ik durf te wedden dat het zo is. Het klinkt exact hetzelfde. Nu is de vraag dus eigenlijk of iemand weet waardoor dit kan komen. Ik kan wel wéér een nieuwe nokkenas erin doen maar zo los ik blijkbaar het probleem niet op. Hetzelfde probleem is ook al eerder genoemd in deze post: https://scooterforum.net/threads/tik-in-motorblok-piaggio-80cc-2v-naraku-nokkenas.214908/
Alleen gaat het bij mijn probleem om originele nokkenassen op een 50cc niet opgevoerde scooter.



Belangrijk detail:

-Ik heb bij het monteren van de nieuwe distributieketting de spanner weer gereset, teruggeplaatst en toen een schroevendraaier in het gat geduwd om de ketting te spannen. Daarna heb ik het veertje terug gemonteerd en de boel dichtgedraaid. Dit omdat ik heb vernomen dat het veertje van die spanners de ketting nooit genoeg spant. Ik noem dit echter wel omdat ik me afvroeg of een te strakke ketting het bovengenoemde probleem kan veroorzaken? De ketting zat overigens niet enorm strak ofzo maar de meeste speling was er wel uit.


Toelichting foto’s nokkenas:

Het achterste platte streepje/stukje op de nokkenas is waar het tandwiel hoort te zitten. Het voorste streepje is hoe het tandwiel in de nokkenas is gaan slijten en dus ook waar de speling zat. Wel zit er normaal nog een opvulbusje/ring tussen het lager en het tandwiel. Vandaar ook dat de slijtage alleen aan het uiteinde van de as zit.



Ik zal natuurlijk zeker moeten weten dat het huidige tikkende geluid hetzelfde probleem is. Hiervoor zal ik zsm even de kleppendeksel loshalen om de boel te bekijken, alleen heb ik het druk deze week. Wat ik daar tegenkom zal ik vervolgens hier wel met jullie delen en als jullie specifiek ergens foto’s van willen dan hoor ik het wel maar voor nu is de vraag eigen of iemand zo snel even weet waar dit aan kan liggen. Alvast enorm bedankt.
 

Attachments

  • 4B6C8343-53C0-400A-B3E2-4215A46FCBD0.jpeg
    4B6C8343-53C0-400A-B3E2-4215A46FCBD0.jpeg
    125 KB · Views: 26
  • AF6C0020-6DF6-4B3A-A2E7-BB83CCD4A04A.jpeg
    AF6C0020-6DF6-4B3A-A2E7-BB83CCD4A04A.jpeg
    91.4 KB · Views: 25
  • D8EC7164-9D1C-4881-96BD-C7267487CFDF.jpeg
    D8EC7164-9D1C-4881-96BD-C7267487CFDF.jpeg
    88.4 KB · Views: 22
  • 5F03BC86-1988-49FD-992A-16A668AE16A7.jpeg
    5F03BC86-1988-49FD-992A-16A668AE16A7.jpeg
    119.7 KB · Views: 21
  • A1C878A1-1BB0-4246-AB0F-04A34FE89EF3.jpeg
    A1C878A1-1BB0-4246-AB0F-04A34FE89EF3.jpeg
    107.8 KB · Views: 24
Advertisement - register to remove this

Heb je van de nokkenas die je er nu op hebt gezet , wel dat busje tussen lager en tandwiel gedaan ? Anders zou het tandwiel nooit vast komen .
En de centrale bout ook op het juiste moment aangetrokken ?
 
-Ja het busje is teruggezet, bij beide keren. Ik heb wel vaker dit type blok open gehad en in elkaar gezet alleen dit probleem is voor het eerst. Wel was het de eerste keer dat ik de distributieketting vervangen heb voor een nieuwe maar dat was allemaal niet zo spannend.
-de bout is (beide keren) aangedraaid met 13 Nm (boekje zegt 12-14 Nm)
-het boutje zat tevens absoluut niet los of losser dan voorheen nadat ik het blok bij de eerste keer tikken gedemonteerd heb.


verder wilde ik nog toevoegen dat het tandwiel opnieuw is gebruikt bij de “nieuwe” nokkenas, omdat het tandwiel zelf geen enkel teken van slijtage vertoonde en hij ook nog perfect, zonder speling, over de “nieuwe” nokkenas paste.
 
Last edited:
Kleppen zijn gesteld na de nieuwe ketting, zo’n week of 2 geleden. Geluid is hetzelde als voorheen, het enige verschil is dat het ontwikkelen van de tik nu een week heeft geduurd terwijl het de eerste keer na 1 dag al merkbaar was. Ik laat weten wat ik tegenkom in het blok. Dank voor de reacties, ik houd u op de hoogte.
 
Nu (eindelijk) de scooter weer uit elkaar gehaald en hetzelfde probleem doet zich opnieuw voor… nieuwe nokkenas + tandwiel + ringetje + boutje zal worden besteld later vandaag, maar ik ben bang dat ook die nokkenas het binnen een week weer begeeft… iemand enig idee? Heb zoveel mogelijk foto’s gemaakt.
Een aantal aandachtspunten:
-Er zitten cirkelvormige krassen op de cilinderkop waar het tandwiel voor zit
-Het ringetje tussen de bout van de nokkenas en nokkenastandwiel is niet meer zo “bolvormig” als voorheen. Ook is deze bij het monteren van de 2e nokkenas, die nu dus weer kapot is, wellicht verkeerd om terug gemonteerd. De bolling stond naar de kleppen en tandwiel toe, de holle kant dus aan de kant van het boutje. Ik weet niet of het normaal andersom hoort, normaal gesproken laat ik het ringetje gewoon om het boutje zitten maar een vriend had de boel ook bekeken en toen het ringetje los van het boutje gehaald waardoor ik de oriëntatie kwijt was.
-De distributieketting zat niet bijzonder strak zoals ik eerder vreesde.
-Het nokkenastandwiel heeft nu redelijke schade in het gat dat over de nokkenas schuift
-Het eerder genoemde ringetje tussen tandwiel en bout heeft redelijke slijtage, alsof dat het ringetje speling had tussen de bout en tandwiel. Wel zat de bout nog strak aangedraaid voor ik deze loshaalde en, door met de hand heen en weer te bewegen, leek er geen speling te zitten op tandwiel, ringetje en boutje.
 

Attachments

  • EFB966BB-C4A9-41E3-9BA6-6F15C103B987.jpeg
    EFB966BB-C4A9-41E3-9BA6-6F15C103B987.jpeg
    194.6 KB · Views: 24
  • C16CD1EE-6BF6-413F-B310-84C2B2EC7C69.jpeg
    C16CD1EE-6BF6-413F-B310-84C2B2EC7C69.jpeg
    169 KB · Views: 23
  • 92B8A001-D5F1-433F-83E3-6D0995A43F4A.jpeg
    92B8A001-D5F1-433F-83E3-6D0995A43F4A.jpeg
    186.9 KB · Views: 22
  • D2429CE3-1931-4FA5-8C53-CFDB23A2D931.jpeg
    D2429CE3-1931-4FA5-8C53-CFDB23A2D931.jpeg
    182.9 KB · Views: 20
  • 806CB93A-3F47-45B4-A895-05180354ADB5.jpeg
    806CB93A-3F47-45B4-A895-05180354ADB5.jpeg
    236.9 KB · Views: 21
  • E7069EC6-E8DA-47F5-9E96-52CB8EA24A69.jpeg
    E7069EC6-E8DA-47F5-9E96-52CB8EA24A69.jpeg
    195.4 KB · Views: 21
  • 7583F62A-0727-4CC9-ABF1-27291A1A158B.jpeg
    7583F62A-0727-4CC9-ABF1-27291A1A158B.jpeg
    222.3 KB · Views: 21
  • B3C3BDC0-9F38-41C2-A05F-CDE2C730703A.jpeg
    B3C3BDC0-9F38-41C2-A05F-CDE2C730703A.jpeg
    170.9 KB · Views: 22
  • EEBEC0C6-F905-4AE2-ADFF-C9400264FFB6.jpeg
    EEBEC0C6-F905-4AE2-ADFF-C9400264FFB6.jpeg
    443.6 KB · Views: 22
  • FC3DA957-BCB7-4398-BFB5-4197DD4D7767.jpeg
    FC3DA957-BCB7-4398-BFB5-4197DD4D7767.jpeg
    495.1 KB · Views: 21
  • A698EB5A-7B13-49B2-ADE2-4AC817F8B572.jpeg
    A698EB5A-7B13-49B2-ADE2-4AC817F8B572.jpeg
    496.8 KB · Views: 21
  • 49A71280-431C-4A31-9FDA-4D72ACE0AEDA.jpeg
    49A71280-431C-4A31-9FDA-4D72ACE0AEDA.jpeg
    132.3 KB · Views: 23
  • EEDB8806-44B1-4AEE-8F77-15759C620F51.jpeg
    EEDB8806-44B1-4AEE-8F77-15759C620F51.jpeg
    240.2 KB · Views: 25
  • 9237DE35-E892-496D-8D7A-257895AD417D.jpeg
    9237DE35-E892-496D-8D7A-257895AD417D.jpeg
    256.4 KB · Views: 19
  • 583385F4-1E77-4CE3-AFC8-67BAFB899ACC.jpeg
    583385F4-1E77-4CE3-AFC8-67BAFB899ACC.jpeg
    171.8 KB · Views: 21
  • A10781BB-AA8D-43AA-90B9-16B96F191D4D.jpeg
    A10781BB-AA8D-43AA-90B9-16B96F191D4D.jpeg
    309.7 KB · Views: 22
je zegt: er leek er geen speling te zitten op tandwiel, ringetje en boutje.

waar kwam dan de tik vandaan, van de nokkenas zelf? zijn de lagers nog in orde dan?
 
Tussen het tandwiel en de plek waar het tandwiel op de nokkenas schuift. Het tandwiel kan dus een klein beetje draaien zonder dat de nokkenas meedraait. De tik kwam van het geluid van de nokkenas die dan steeds vastloopt tegen de tuimelaars, het tandwiel draait dan een tikje verder, en daarna schiet de nokkenas weer met het tandwiel mee en gaat de klep open.
 
Dan zit het tandwiel dus niet opgesloten tussen de afstands ring en de ring die bij de bout zit. Het tandwiel heeft dus ruimte om te draaien tussen de bout en de afstands ring . De bout zit nog vast zeg je , dus is er speling tussen de bout kop en de rest . Is de bout toevallig niet te lang waardoor je hem wel op spanning monteerd met het voor geschreven aanhaal koppel , maar hij vast loopt in de nokkenas? Misschien is deze door de vorige eigenaar wel verkeerd gemonteerd. En staan de tandwielen wel in lijn , boven en beneden , loopt je ketting mooi recht van het krukas wiel naar het nokkenas tandwiel
 
Rank 1 kun je niet beter zelf een nieuw draadje maken , anders gaat het zo door elkaar lopen . Als het om dezelfde motor gaat , denk ik aan de foto's te zien , dat het buitenste lager opgesloten zit met een bout en ring . Daar zou dan de speling moeten zitten . Had hij dat voor de revisie ook? Dan heeft het lager zelf speling , of is te smal voor de kamer.
 
die bolle ring moet inderdaad met de holle kant naar het nokkenastandwiel, zo spant hij zich vast.. als hij niet meer zo bol is, zou ik deze vervangen! voor je nokkenastandwiel geld officieel hetzelfde, maar je zou 'm ook naast de ingeslagen kanten kunnen "stuiken" (beetje plat slaan op een aambeeld of de kop van een vuistje, slaan met een drevel en bankhamer) zodat hij weer op je nokkenas past*, en in combinatie met een nieuwe bolle ring moet het dan weer blijven zitten.
* aan beide kanten, of alleen aan de kant waar hij het ergst is ingeslagen.
 
Dan zit het tandwiel dus niet opgesloten tussen de afstands ring en de ring die bij de bout zit. Het tandwiel heeft dus ruimte om te draaien tussen de bout en de afstands ring . De bout zit nog vast zeg je , dus is er speling tussen de bout kop en de rest . Is de bout toevallig niet te lang waardoor je hem wel op spanning monteerd met het voor geschreven aanhaal koppel , maar hij vast loopt in de nokkenas? Misschien is deze door de vorige eigenaar wel verkeerd gemonteerd. En staan de tandwielen wel in lijn , boven en beneden , loopt je ketting mooi recht van het krukas wiel naar het nokkenas tandwiel
De bout is de originele bout. speling tussen de bout kop en de rest lijkt inderdaad het geval, ook te zien aan de slijtage sporen in het ringetje waar de bout tegenaan zit (Zie foto’s). De bout is verder wel origineel en ook nooit vervangen (hiervoor heeft de scooter in ons bezit al zo’n 2500 kilometers erop zitten zonder problemen mbt de nokkenas etc.). Of de tandwielen mooi in lijn staan zal ik bekijken als ik de nieuwe nokkenas erin heb gezet. Hiervan zal ik dan ook weer even wat foto’s plaatsen als het lukt om duidelijke foto’s te maken. Bedankt voor alle hulp tot nu toe iedereen!
Post automatically merged:

die bolle ring moet inderdaad met de holle kant naar het nokkenastandwiel, zo spant hij zich vast.. als hij niet meer zo bol is, zou ik deze vervangen! voor je nokkenastandwiel geld officieel hetzelfde, maar je zou 'm ook naast de ingeslagen kanten kunnen "stuiken" (beetje plat slaan op een aambeeld of de kop van een vuistje, slaan met een drevel en bankhamer) zodat hij weer op je nokkenas past*, en in combinatie met een nieuwe bolle ring moet het dan weer blijven zitten.
* aan beide kanten, of alleen aan de kant waar hij het ergst is ingeslagen.
Goed. Misschien dat daar bij de 2e nokkenas het probleem dan zat. Ik heb inderdaad alles daarzo nieuw besteld voor de zekerheid; nokkenas, lager, vulbusje achter tandwiel, tandwiel zelf, ringetje en boutje.
 
mag ik tussendoor vragen naar het doel en de ervaring met die lichtere rolletjes? ;)
De vorige waren versleten en had deze nog liggen. Zat 6.4gr in geloof ik, nu zit er 5.7gr in. Maakt iets meer toeren met optrekken en lijkt net wat meer vermogen te hebben maar in alle eerlijkheid vind ik dat verschil moeilijk te bepalen. Mijn vriendin was er wel blij mee want die vond het wel een redelijk verschil ten opzichte van de 6.4gr rolletjes.
 
5,7 gram is veelste licht.

Je kan beter denk ik die 6,4 grams mixen met 6,1 grams.

Ga je te licht heb je totaal geen vermogen en koppel meer. (en die waren al p*ep)
 
Back
Top