Info scooter:
Scooter: piaggio zip (brom)
Bouwjaar: 2017
Model: c25, 4t2v (carburateur)
Km stand: onbekend, waarschijnlijk rond de 10k
cilinder: 50cc
Opgevoerd: nee, alles standaard behalve lichtere rolletjes
Het probleem:
Mijn vriendin is in het bezit van de bovengenoemde scooter. Die scooter is in het verleden erg slecht onderhouden want ik blijf maar problemen tegenkomen. Nu zit ik met iets waar ik niet uitkom. Een tijdje geleden heb ik de cilinder eraf gehaald om wat dingen te bekijken. Toen viel mij op dat de kettingspanner op zijn uiterste stand stond en dat er als nog speling op de ketting zat. Ketting vervangen voor een nieuwe en probleem opgelost. Echter begon kort hierna de motor te tikken en dat terwijl ik zeker wist dat hij goed op tijd stond (2 streepje op vliegwiel voor de sensor/ 2t streepje op koelvin tussen de streepjes op slakkenhuis koelkap). Ik de hele boel weer opengemaakt en wat blijkt; het distributieketting tandwiel dat aan de nokkenas vastzit kon een stukje draaien zonder dat de nokkenas meedraait. Er zit speling tussen het tandwiel en het deel van de nokkenas waar het tandwiel overheen schuift (zie foto’s van de nokkenas). Nokkenas vervangen met een (originele) die ik nog had liggen van mijn eigen zip want die heeft een sport nokkenas van Naraku. Toen leek het probleem even opgelost maar de desbetreffende tik is teruggekomen, al heeft het langer geduurd dan de vorige keer (toen was het duidelijk hoorbaar een dag later). Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of het wederom de nokkenas is maar ik durf te wedden dat het zo is. Het klinkt exact hetzelfde. Nu is de vraag dus eigenlijk of iemand weet waardoor dit kan komen. Ik kan wel wéér een nieuwe nokkenas erin doen maar zo los ik blijkbaar het probleem niet op. Hetzelfde probleem is ook al eerder genoemd in deze post: https://scooterforum.net/threads/tik-in-motorblok-piaggio-80cc-2v-naraku-nokkenas.214908/
Alleen gaat het bij mijn probleem om originele nokkenassen op een 50cc niet opgevoerde scooter.
Belangrijk detail:
-Ik heb bij het monteren van de nieuwe distributieketting de spanner weer gereset, teruggeplaatst en toen een schroevendraaier in het gat geduwd om de ketting te spannen. Daarna heb ik het veertje terug gemonteerd en de boel dichtgedraaid. Dit omdat ik heb vernomen dat het veertje van die spanners de ketting nooit genoeg spant. Ik noem dit echter wel omdat ik me afvroeg of een te strakke ketting het bovengenoemde probleem kan veroorzaken? De ketting zat overigens niet enorm strak ofzo maar de meeste speling was er wel uit.
Toelichting foto’s nokkenas:
Het achterste platte streepje/stukje op de nokkenas is waar het tandwiel hoort te zitten. Het voorste streepje is hoe het tandwiel in de nokkenas is gaan slijten en dus ook waar de speling zat. Wel zit er normaal nog een opvulbusje/ring tussen het lager en het tandwiel. Vandaar ook dat de slijtage alleen aan het uiteinde van de as zit.
Ik zal natuurlijk zeker moeten weten dat het huidige tikkende geluid hetzelfde probleem is. Hiervoor zal ik zsm even de kleppendeksel loshalen om de boel te bekijken, alleen heb ik het druk deze week. Wat ik daar tegenkom zal ik vervolgens hier wel met jullie delen en als jullie specifiek ergens foto’s van willen dan hoor ik het wel maar voor nu is de vraag eigen of iemand zo snel even weet waar dit aan kan liggen. Alvast enorm bedankt.
Scooter: piaggio zip (brom)
Bouwjaar: 2017
Model: c25, 4t2v (carburateur)
Km stand: onbekend, waarschijnlijk rond de 10k
cilinder: 50cc
Opgevoerd: nee, alles standaard behalve lichtere rolletjes
Het probleem:
Mijn vriendin is in het bezit van de bovengenoemde scooter. Die scooter is in het verleden erg slecht onderhouden want ik blijf maar problemen tegenkomen. Nu zit ik met iets waar ik niet uitkom. Een tijdje geleden heb ik de cilinder eraf gehaald om wat dingen te bekijken. Toen viel mij op dat de kettingspanner op zijn uiterste stand stond en dat er als nog speling op de ketting zat. Ketting vervangen voor een nieuwe en probleem opgelost. Echter begon kort hierna de motor te tikken en dat terwijl ik zeker wist dat hij goed op tijd stond (2 streepje op vliegwiel voor de sensor/ 2t streepje op koelvin tussen de streepjes op slakkenhuis koelkap). Ik de hele boel weer opengemaakt en wat blijkt; het distributieketting tandwiel dat aan de nokkenas vastzit kon een stukje draaien zonder dat de nokkenas meedraait. Er zit speling tussen het tandwiel en het deel van de nokkenas waar het tandwiel overheen schuift (zie foto’s van de nokkenas). Nokkenas vervangen met een (originele) die ik nog had liggen van mijn eigen zip want die heeft een sport nokkenas van Naraku. Toen leek het probleem even opgelost maar de desbetreffende tik is teruggekomen, al heeft het langer geduurd dan de vorige keer (toen was het duidelijk hoorbaar een dag later). Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of het wederom de nokkenas is maar ik durf te wedden dat het zo is. Het klinkt exact hetzelfde. Nu is de vraag dus eigenlijk of iemand weet waardoor dit kan komen. Ik kan wel wéér een nieuwe nokkenas erin doen maar zo los ik blijkbaar het probleem niet op. Hetzelfde probleem is ook al eerder genoemd in deze post: https://scooterforum.net/threads/tik-in-motorblok-piaggio-80cc-2v-naraku-nokkenas.214908/
Alleen gaat het bij mijn probleem om originele nokkenassen op een 50cc niet opgevoerde scooter.
Belangrijk detail:
-Ik heb bij het monteren van de nieuwe distributieketting de spanner weer gereset, teruggeplaatst en toen een schroevendraaier in het gat geduwd om de ketting te spannen. Daarna heb ik het veertje terug gemonteerd en de boel dichtgedraaid. Dit omdat ik heb vernomen dat het veertje van die spanners de ketting nooit genoeg spant. Ik noem dit echter wel omdat ik me afvroeg of een te strakke ketting het bovengenoemde probleem kan veroorzaken? De ketting zat overigens niet enorm strak ofzo maar de meeste speling was er wel uit.
Toelichting foto’s nokkenas:
Het achterste platte streepje/stukje op de nokkenas is waar het tandwiel hoort te zitten. Het voorste streepje is hoe het tandwiel in de nokkenas is gaan slijten en dus ook waar de speling zat. Wel zit er normaal nog een opvulbusje/ring tussen het lager en het tandwiel. Vandaar ook dat de slijtage alleen aan het uiteinde van de as zit.
Ik zal natuurlijk zeker moeten weten dat het huidige tikkende geluid hetzelfde probleem is. Hiervoor zal ik zsm even de kleppendeksel loshalen om de boel te bekijken, alleen heb ik het druk deze week. Wat ik daar tegenkom zal ik vervolgens hier wel met jullie delen en als jullie specifiek ergens foto’s van willen dan hoor ik het wel maar voor nu is de vraag eigen of iemand zo snel even weet waar dit aan kan liggen. Alvast enorm bedankt.
Attachments
-
4B6C8343-53C0-400A-B3E2-4215A46FCBD0.jpeg125 KB · Views: 31
-
AF6C0020-6DF6-4B3A-A2E7-BB83CCD4A04A.jpeg91.4 KB · Views: 29
-
D8EC7164-9D1C-4881-96BD-C7267487CFDF.jpeg88.4 KB · Views: 27
-
5F03BC86-1988-49FD-992A-16A668AE16A7.jpeg119.7 KB · Views: 24
-
A1C878A1-1BB0-4246-AB0F-04A34FE89EF3.jpeg107.8 KB · Views: 27