Speedfight 2 8-polig start niet

Basniwa07

New Member
Hallo,
Ik heb kort geleden een Peugeot speedfight 2 aangeschaft met 8-pin cdi (electrische oliepomp).
Hierop op de juiste manier 70cc malossi cilinder+kop op gezet, originele carburateur erop gezet, sproeier 80 om mee te beginnen. Precies deze setup heeft voor mijn andere Peugeot goed gewerkt. Als ik kick komt er enkel af en toe 1 pof uit, meer niet. Ook komt er gewoon damp uit de uitlaat.
Hij vonkt wanneer ik kick, bougie wordt nat van de benzine, overal goed vacuum gecheckt. Zie alleen geen olie door de olieslang lopen.
Meerdere bougies zijn al geprobeerd, meerdere spanningsregelaars, meerdere sproeiers, maar geen resultaat.
Heb ergens gelezen dat de oliepomp een beveiliging heeft? Zit een beetje er doorheen en zou niet weten wat het zou kunnen zijn.
 
Advertisement - register to remove this

de olie zou met kleine pulsjes eruit moeten komen als de oliepomp draait.

Op die grijze cdi zit ook een beveiligings mechanisme op. Als de oliepomp het niet zou doen, zou je ook geen vonk moeten hebben.
Die word dan onderbroken zodat je de scooter niet meer kan starten.

Dit is gedaan om schade van de motor te voorkomen als de oliepomp kapot is en niet meer wilt werken.

En dat geval zal je de oliepomp moeten vervangen.. En dan de procedure doorlopen om de oliepomp te ontluchten..

Als het systeem een werkende oliepomp detecteerd zou je vonk weer terug moeten zijn en zou die moeten starten.

Anders ligt het aan andere dingen zoals benzine toe voer of compressie.
 
Ik heb wel vonk dus het zou niet liggen aan de oliepomp. Compressie is ook overal goed nagekeken. Denk zelf eerder dat het ligt aan het ontstekings gedeelte. Zou dat kunnen?
 
Denk zelf eerder dat het ligt aan het ontstekings gedeelte. Zou dat kunnen?


Het ontsteekmoment ligt vast als de spie van je vliegwiel gemonteerd zit, dus als je vonk hebt is je ontsteking in orde.
Het komt wel eens voor dat de cdi niet helemaal lekker is en niet vonkt op het juiste tijdstip maar dat komt zeer zelden voor, ikzelf heb het nog nooit meegemaakt.

MAW, als de spie van je vliegwiel gemonteerd zit en je hebt vonk, kun je er voor 99% vanuit gaan dat je ontsteking in orde is.
 
Heb ergens gelezen dat de oliepomp een beveiliging heeft?

Het ACPH systeem van Peugeot heeft inderdaad een interne beveiliging...
Wel een goede (met voldoende spanning) werkende accu geplaatst?

En gaat het indicatie/waarschuwingslampje (van de mengolie) branden wanneer het contact wordt ingeschakeld?
Het waarschuwingslampje moet namelijk gaan branden wanneer het contact wordt ingeschakeld om te controleren of het geheel operationeel is en gaat uit zodra de motor gestart wordt. (na 3/5 seconden moet het lampje uitgaan!)

Het waarschuwingslampje van het olie (tankje/reservoir) op het dashboard heeft namelijk twee functies:

1 = Mengolie te weinig/laag in het olie tankje/reservoir
2 = Diagnostische indicator van de oliepomp controle-eenheid (ACPH-systeem)

De motor moet vervolgens wel aanslaan, echter zal het dan niet mogelijk zijn om meer toeren te kunnen maken.
Dit is gedaan ter bescherming van het motorblok! Het waarschuwingslampje gaat dan knipperen. (oliepomp probleem)

Maar zo te lezen doet het motortje niets op wat ploffen na dan...
In dat geval kan het zo zijn dat je e.e.a. dient te controleren v.w.b. de besturingseenheid en stator (ontsteking) delen.
Denk dan aan:

> Geen stroomtoevoer naar de besturingseenheid (de motor zal niet starten, geen ontsteking).
> Intern probleem met de stator/ontsteking (de motor zal niet starten, geen ontsteking).
> Extern probleem met de signaalgever (de motor zal niet starten, geen ontsteking)

Bovenstaande is dan te controleren/meten met een zgn. multimeter o.i.d...
Is een saai klusje wat ook wel wat tijd vergt, echter kom je er niet onderuit om achter het probleem te kunnen komen.
(belangrijkste is een goede 12V bron voor zowel de CDI als de elektrische oliepomp, deze is ook afhankelijk v.w.b. het automatisch kunnen ontluchten van de pomp aanvoer en toevoer naar de carburateur)

Suc6, en mocht het niet lukken lezen we het wel!

Edit: Heeft jouw type Peug van origine ook het IAE systeem (met een luchtpomp) op het motorblok?

Zo ja, is dit dan nog steeds correct aangesloten?
Zo nee, is de pomp dan correct afgesloten zodat er geen valse lucht aangezogen kan worden?

Zie ook de bestandjes hieronder voor waar ik precies op doel:

IAE systeem 1.png IAE systeem 2.png
 
Last edited:
Bedankt voor de reactie. Nee heb geen luchtpomp, maar het is echter wel opgelost! Even goed de stator opgeschuurd en vliegwiel vervangen met een andere die ik had en toen deed hij het met 1 kick! Weet niet hoe maar dit ding kan gesloten worden
 
Bedankt voor de reactie. Nee heb geen luchtpomp, maar het is echter wel opgelost! Even goed de stator opgeschuurd en vliegwiel vervangen met een andere die ik had en toen deed hij het met 1 kick! Weet niet hoe maar dit ding kan gesloten worden

Misschien oude vliegwiel laten vallen.. Dan heb je kans dat de magneten ineens hun magnetisme verliezen..
Liever ook niet op tikken met een hamer.

Als het magnetisme effect weg is is zeg maar je vliegwiel gewoon `dood` Die kan je waarschijnlijk bij het grof vuil gooien.
 
Bedankt voor de reactie. Nee heb geen luchtpomp, maar het is echter wel opgelost! Even goed de stator opgeschuurd en vliegwiel vervangen met een andere die ik had en toen deed hij het met 1 kick! Weet niet hoe maar dit ding kan gesloten worden

Geen luchtpomp op het motorblok?
Denk dat dit dan in een eerder stadium aangepast is of er zit een ander type onder...

Maar goed, het is dus opgelost...
Was het type vliegwiel hetzelfde met dezelfde diameter of?
Reageert de motor wel goed over het hele toerengebied en blijft ook voldoende kracht leveren?

En is de aansluiting van de pomp geheel verwijdert en ook afgesloten of?
Wellicht ook een ander type krukas geplaatst?

Peugeot luchtpomp.png

Ik ben namelijk best wel nieuwsgierig hoe het geheel nu precies werkt!?
 
Last edited:
Update. Hij vonkt nu helemaal niet. De scooter heeft heel even gelopen en daarna zelf uitgezet om alles goed vast te maken. Sindsdien niet eens een vonk wat hij wel altijd heeft gedaan
Post automatically merged:

Geen luchtpomp op het motorblok?
Denk dat dit dan in een eerder stadium aangepast is of er zit een ander type onder...

Maar goed, het is dus opgelost...
Was het type vliegwiel hetzelfde met dezelfde diameter of?
Reageert de motor wel goed over het hele toerengebied en blijft ook voldoende kracht leveren?

En is de aansluiting van de pomp geheel verwijdert en ook afgesloten of?
Wellicht ook een ander type krukas geplaatst?

View attachment 68947

Ik ben namelijk best wel nieuwsgierig hoe het geheel nu precies werkt!?
Was hetzelfde vliegwiel alleen stond er een x(kruisje) op dus wellicht gewoon kapot gemaakt of zo door vorige eigenaar en niet weggegooid
 
Update. Hij vonkt nu helemaal niet. De scooter heeft heel even gelopen en daarna zelf uitgezet om alles goed vast te maken. Sindsdien niet eens een vonk wat hij wel altijd heeft gedaan

Zeer waarschijnlijk gooit het systeem de deur op slot vanwege onjuiste/verkeerde signalen.
Zoals al eerder vermeld slaat de motor dan niet meer aan!

Die ACPH(1) besturingseenheid is zo ingesteld om het motorblok te kunnen beschermen voor fatale schade! (beveiliging)
Zie ook bijdrage in post #9...

Aan de andere kant kan het zo zijn dat je wat geraakt en/of losgetrokken hebt tijdens het vastzetten van de div. onderdelen!?

Helaas is dit (CDI) Dellorto systeem van de SF2 vrijwel net zo erg als de (ACI-100 Magneti Marelli) Chipkey varianten en kom je er gewoonweg niet onderuit om alles goed te controleren en na en/of door te meten!
 
Last edited:
Geen luchtpomp op het motorblok?
Denk dat dit dan in een eerder stadium aangepast is of er zit een ander type onder...

Maar goed, het is dus opgelost...
Was het type vliegwiel hetzelfde met dezelfde diameter of?
Reageert de motor wel goed over het hele toerengebied en blijft ook voldoende kracht leveren?

En is de aansluiting van de pomp geheel verwijdert en ook afgesloten of?
Wellicht ook een ander type krukas geplaatst?

View attachment 68947

Ik ben namelijk best wel nieuwsgierig hoe het geheel nu precies werkt!?

Ben zelf wel eens 3 stadiums tegen gekomen betreft die luchtpomp.

1. Er zit een luchtpomp op.

2. Of het gat is afgedekselt met een dekseltje.

3. Plek is gemaakt op het carter voor zo`n luchtpomp. Maar vanuit de fabriek is nooit het gat open gemaakt zodat je in het carter kan kijken.
(kan best voorstellen dat dit een vroege stadium was toen die luchtpomp toen in 2005 minder noodzakelijk was.)
Post automatically merged:

Zeer waarschijnlijk gooit het systeem de deur op slot vanwege onjuiste/verkeerde signalen.
Zoals al eerder vermeld slaat de motor dan niet meer aan!

Die ACPH(1) besturingseenheid is zo ingesteld om het motorblok te kunnen beschermen voor fatale schade! (beveiliging)
Zie ook bijdrage in post #9...

Aan de andere kant kan het zo zijn dat je wat geraakt en/of losgetrokken hebt tijdens het vastzetten van de div. onderdelen!?

Helaas is dit (CDI) Dellorto systeem van de SF2 vrijwel net zo erg als de (ACI-100 Magneti Marelli) Chipkey varianten en kom je er gewoonweg niet onderuit om alles goed te controleren en na en/of door te meten!


Is het 8pins langfang systeem wat op speedfight 3 / new vivacity dan minder erg?
 
Last edited:
Ben zelf wel eens 3 stadiums tegen gekomen betreft die luchtpomp.

1. Er zit een luchtpomp op.

2. Of het gat is afgedekselt met een dekseltje.

3. Plek is gemaakt op het carter voor zo`n luchtpomp. Maar vanuit de fabriek is nooit het gat open gemaakt zodat je in het carter kan kijken.
(kan best voorstellen dat dit een vroege stadium was toen die luchtpomp toen in 2005 minder noodzakelijk was.)

3 stadia v.w.b. de originele motorblokken is mijn inziens onjuist!
Zowel het verticale als horizontale motorblok is maar in 2 varianten uitgebracht...
Het FB (verticale) motorblok met zowel een mechanische oliepomp als luchtpomp.
Het HA1 of HL1 & 2 (horizontale) motorblok met zowel een mechanische oliepomp als luchtpomp.

Bij beide varianten is er tevens een injectie exemplaar uitgebracht met een mechanische luchtpomp en een elektrische oliepomp.
Bij de verticale varianten is dit de FB5 en FC5J, ook wel TSDI genoemd.
Bij de horizontale variant betreft het de HL1, ook wel TSDI genoemd.

Het enige motorblok waar zo'n opening ontbreekt is op het Chinese replica (B1E40QMB) motorblok.
Hier zit echter wel weer een aansluiting (in de buurt van het membraan) op wat toch weer lucht naar de uitlaat pompt.
Dit werkt dan via de bovendruk/onderdruk van de cilinder/zuiger.

Wat dat betreft is de Speedfight één van de meest verwarrende scooters gebleken in al die jaren...
Dat weet jij toch ook wel? Zo is er:

Het basic (standaard) AC-CDI systeem
Het Bosch systeem (ACPH)
Het Dellorto systeem (ACPH1)
Het ACI-100 systeem (chipkey)
Het ACI-600 systeem (chipkey)
Het AEC-400 systeem (chipkey)
En het (oude) Synerject systeem (full injectie/chipkey)

En als klap op de vuurpijl bestaat er ook nog een 6 polige variant! (is echter vrij oud en wordt niet meer gemaakt)
Alsof 8 polig al niet erg genoeg is/was v.w.b het Bosch en Dellorto systeem!
Beide i.c.m. een elektrische oliepomp.
 
Last edited:
Toch weer niet opgelost word knatsgek. Hij liep als een zonnetje en zelf uitgezet. Erna koelvin gemonteerd niks meer met elektronica gedaan en nu vonkt hij alweer niet.
 
3 stadia v.w.b. de originele motorblokken is mijn inziens onjuist!
Zowel het verticale als horizontale motorblok is maar in 2 varianten uitgebracht...
Het FB (verticale) motorblok met zowel een mechanische oliepomp als luchtpomp.
Het HA1 of HL1 & 2 (horizontale) motorblok met zowel een mechanische oliepomp als luchtpomp.

Bij beide varianten is er tevens een injectie exemplaar uitgebracht met een mechanische luchtpomp en een elektrische oliepomp.
Bij de verticale varianten is dit de FB5 en FC5J, ook wel TSDI genoemd.
Bij de horizontale variant betreft het de HL1, ook wel TSDI genoemd.

Het enige motorblok waar zo'n opening ontbreekt is op het Chinese replica (B1E40QMB) motorblok.
Hier zit echter wel weer een aansluiting (in de buurt van het membraan) op wat toch weer lucht naar de uitlaat pompt.
Dit werkt dan via de bovendruk/onderdruk van de cilinder/zuiger.

Wat dat betreft is de Speedfight één van de meest verwarrende scooters gebleken in al die jaren...
Dat weet jij toch ook wel? Zo is er:

Het basic (standaard) AC-CDI systeem
Het Bosch systeem (ACPH)
Het Dellorto systeem (ACPH1)
Het ACI-100 systeem (chipkey)
Het ACI-600 systeem (chipkey)
Het AEC-400 systeem (chipkey)
En het (oude) Synerject systeem (full injectie/chipkey)

En als klap op de vuurpijl bestaat er ook nog een 6 polige variant! (is echter vrij oud en wordt niet meer gemaakt)
Alsof 8 polig al niet erg genoeg is/was v.w.b het Bosch en Dellorto systeem!
Beide i.c.m. een elektrische oliepomp.


Klappereklap rettte tettt.
Post automatically merged:

Toch weer niet opgelost word knatsgek. Hij liep als een zonnetje en zelf uitgezet. Erna koelvin gemonteerd niks meer met elektronica gedaan en nu vonkt hij alweer niet.

Rijd hem het kanaal in, ben je klaar. Meteen ook geen fustratie meer. Moet je alleen niet zeggen dat je hem daar achter hebt gelaten,
Anders krijg je het klaagzang van Rob(je) Jetten aan de deur...
 
Klappereklap rettte tettt.

Rijd hem het kanaal in, ben je klaar. Meteen ook geen fustratie meer. Moet je alleen niet zeggen dat je hem daar achter hebt gelaten,
Anders krijg je het klaagzang van Rob(je) Jetten aan de deur...
Prachtig stukje weer v.w.b. je wedervraag...

Met ook nog een uitstekend stukje advies naar de ts toe, proficiat voor je tomeloze inzet!
 
Back
Top