Speed/Cross afdraaien..

Henk_de_mol

Old skool member
Ik lees steeds vaker dat mensen die een speed hebben op piaggio hun cilinder gewoon aflaten draaien zodat er gewoon met 80mm assen gereden kunnen worden..
Is dit nou een goede optie of toch nadelig qua prestaties?

Ik hoor het wel..

Erik
 
Advertisement - register to remove this

Altijd ff denken dit, maar bij een 85mm drijfstand hoort dan toch ook een zuigertje die het gaatje voor de pen 5mm omhoog heeft zitten?

Als je dan hierop een 80mm as zet, mis je dus heel simpel gezegd ineens 5mm in de totale lengte van drijfstang en zuiger. Deze kun je dan dus inderdaad compenseren door ook 5mm van je cilinder af te halen, maar ideaal zal dit nooit zijn;

1; je timing verandert, niet door die 5mm verschil maar omdat je zuiger een andere sinus beweging maakt.

2; je zuigersnelheid gaat volgens mij omhoog.

Het is een tijdje terug dat ik hierover nagedacht heb, maar volgens mij zit het zo :) Laat die mensen dus lekker een Speed Replica pakken!
 
Die speed replica heb ik al, maar voor mijn gevoel kan een speed toch meer branden maar dan idd i.s.m de 85mm as ;)

Nog meer mensen met goede ideeen?
 
je carter laten afdraaien ... de jager deed dat en haade behoorlijke scores. of dit nu ism 85mm of 80mm drijfstang is weet ik niet
 
Carter laten afdraaien heb ik idd ook al van gehoord, dan kun je dus in feite ook blijven rijden met 80mm as en gewoon een speed.. Maar dit is toch in feite net zo nadelig als als de cilinder zelf afdraaien?
 
De timing zal met de 80mm rod iets hoger komen te leggen. In praktijk is dit hoogstens 1 graad. Dat slijtage verhaal is puur theoretisch en dus practisch niet merkbaar.
 
De timing scheelt zo rond de -2 graden gok ik, precies moet ik het allemaal berekenen... Hoe belangrijk je dat vindt, hangt van jezelf af. Als ik voor de keuze stond, zou ik het in 1 keer goed doen en daar dus niet tevreden mee zijn.

Dat slijtage verhaal is idd zoals JohnB zegt, merk je niet veel van, en tis toch een sprinter, veel km's maakt het niet.

Edit: Hierbij komt dat je gewoon iets gaat doen waar hetn iet voor bedoeld is, terwijl je ook iets kan pakken wat op hetzelfde uitkomt maar waar het dan wel voor is bedoeld.
 
Als je logisch denkt verandert je timing helemaal niet. Want de slag blijft hetzelfde. Alleen de plaatsing van de piston-pen is anders. Volgens mij wordt alleen maar de belasting op je kruk-as verandert.
 
Bestbitch said:
Als je logisch denkt verandert je timing helemaal niet. Want de slag blijft hetzelfde. Alleen de plaatsing van de piston-pen is anders. Volgens mij wordt alleen maar de belasting op je kruk-as verandert.

Als je logisch nadenkt veranderd die wel ivm de langere drijfstang die dus onder een andere hoek in je cilinder staat en hiermee de timing ook veranderd.
 
Ik heb gekeken naar de mogelijk heden om een carter intekorten zeg maar voor een speed, maar je komt niet uit met je gaten om het carter bij elkaar te houden, iig je houd heel erg weinig over.

Ik heb er voor gekozen om mijn speed af te draaien.

Edit: ik wil het best een keertje testen, alleen voordat mijn brommer het doet zijn we een jaar verder :rolleyes:
 
D@ve said:
Timing verandert niet, tijd dat poorten openstaan wel....

Hoe langer je poorten openstaan hoe hoger je timing
dus als de tijd dat de poorten openstaan verandert, verandert uiteraard
je timing ook......
 
Last edited:
D@ve said:
Timing verandert niet, tijd dat poorten openstaan wel. Lijbaankrachten worden groter en cartercompressie wordt hoger...

Timing = de tijd dat poorten openstaan uitgedrukt in gradens... :)
 
Back
Top