cross en speed verschil in kop

Hallo Jongens en meisjes,

Aangezien ik zo enorm gezegend ben om zowel een speed alswel een cross cilinder thuis te hebben liggen. Kan ik jullie gerust stellen en vertellen dat ik geen verschillen kan opmerken tussen poorten/afmetingen. Ik kan jullie zelfs mede delen dat het nummer 9183 wat op de cilinder staat zowel op de speed als op de cross staat :) Daarentegen kon ik op het oog direct zien, raar maar waar, dat er tussen de speed zuiger en de cross zuiger een wezenlijk verschil zit. Namelijk de pistonpen die in de cross zuiger hoger zit dan bij de speed ;) De conclusie van dit verhaal is, het verschil zit dus in de zuiger en niet in de cilinder zelf..

Mvg,

Hans Drent.
 
Heb niks tegen marco :)

Vind het alleen zo vreemd, dat iedereen het alleen gelooft, als Marco het heeft nagemeten..., en niet als anderen dat doen. :)

Maargoed...k vind marco wel lief hoor.... :love:
 
Ik vind het zo vreemd dat iedereen maar van hetzelfde uitgaat. Jullie vergeten namelijk dat er verschillende producties zijn. De Cross die ik had (als 1e hier op het forum zover bekend) Had andere poorten dan die van de speed. Timingen kwamen wel aardig overeen. Maar ze waren dus wel anders toen.
 
Ik twijfel niet zozeer aan je metingen john, maar pak 2 speed kits en leg ze naast elkaar en ook daar tussen kunnen aardige verschillen zitten. Misschien dat dat ook het door jou gemeten verschil verklaard.
wat ik hierboven vertelde van die imingen wil ik opzich wel toelichten maar is volgens mij vroeger wel eens eerder besproken.
 
Ik dacht wel hier gelezen te hebben dat het 1ste model Cross een brutere uitlaatpoort timing had dan de Speed in die tijd.
Toen kwam er van de Cross een nieuwe versie en toen waren ze gelijk.
Toch?
 
BasAerox said:
Volgens mij had ik een keertje een cross gezien met 2 bijna vierkante uitlaatpoorten, of kan dat niet:?


Dat kan wel ja , dat is mijn foto geweest. Toen begon de opmars van de Cross cilinder
 
JohnB said:
Ik vind het zo vreemd dat iedereen maar van hetzelfde uitgaat. Jullie vergeten namelijk dat er verschillende producties zijn. De Cross die ik had (als 1e hier op het forum zover bekend) Had andere poorten dan die van de speed. Timingen kwamen wel aardig overeen. Maar ze waren dus wel anders toen.

naar mijn weten waren oudere series idd anders , maar de nieuwere (cross word niet meer gemaakt ?) waren gelijk aan speed met uitzondering van de zuiger.

en pronk , onderin @ scooter met vario ??? :X
 
Ik heb net dat topic ff doorgelezen en geloof er niet echt veel van eerlijk gezegd. Ik heb met meerdere speed fkt stage5 cilinders al beukende scores gezien van zelfs ver over de 20pk. Zolang die gozer niet met een grafiek of iets anders als bewijs komt geloof ik er niet veel van.
Een stage5 speed met std. uitlaat en 12mm carb knal je aan de andere kant ook best snel voorbij.
 
Ik sluit me bij mol aan dat zal niet echt een betrouwbare meting geweest zijn, als het uberhaupt al een meting was.
Zullen we het nu weer over de verschillen speed/cross hebben?
 
Tim_xsh said:
en pronk , onderin @ scooter met vario ??? :X

Ik neem aan dat dit een retorische vraag is? Als je nou eerst ff nadenkt, weet je vast wel wat ik bedoel. Veel vermogen op lage toeren = veel koppel, en dat noemt men ook wel eens power onderin :|

En verder op degene die zei dat hij liever een hoog koppel had ipv hoog topvermogen @ sprint. Heb jij ooit wel eens een scooter gezien met 10 pk die meer koppel heeft als een scooter met 20? NEE, bij scooters loopt de koppellijn meestal paralel met de vermogenslijn. Dus dat een cross alleen snel optrekt en een lage topsnelheid heeft is dus onzin.
 
Back
Top