Snap het verschil niet tussen std en 'race' vertanding.

Bas03

New Member
Mijn vraag is met welke vertanding kan ik sneller en harder optrekken. En is dit ook mogelijk? of is het ene of het ander.

De tanden staan erbij. race vertanding zijn rechte tanden.
Komt van kymco vitality 2t

Hopelijk kan iemand het duidelijk maken voor mij.
16874378883051918758200271316728.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vertanding is het ene of het anders; top, koppel of allebei een beetje.

Zie het als dit (voorbeelden natuurlijk);

Race vertanding; is bijvoorbeeld 1:2 dan draait het eerste tandwiel 2 rondjes voordat het tweede tandwiel 1 keer is rond gedraaid, hierdoor gaat je top omhoog.
Normale vertanding; bijvoorbeeld 1:3 dan draait het eerste tandwiel dus 3 keer voordat het tweede tandwiel 1 rondje heeft gemaakt, hierdoor krijg je top en trekkracht.
Snor vertanding; bijvoorbeeld 1:4 dan draait uiteraard het eerste tandwiel 4 keer voordat het tweede 1x is rondgedraait, hierdoor krijg je vooral trekkracht.

Zie het als een fiets, als je 3 versnellingen heb en laten we zeggen;
Eerste versnelling staat gelijk aan snor vertanding.
Tweede versnelling staat gelijk aan normale vertanding.
En derde versnelling staat gelijk aan race vertanding.

Als jij te lang in ze eerste versnelling blijft dan trap je je het lazerus en kom je amper vooruit, dan ga je naar de tweede versnelling en dan kom je al meer op gang, maar wegrijden in deze (of de laatste versnelling) is wel veel moeilijker dan in de eerste. En natuurlijk je laatste versnelling voor zoveel mogelijk top maar optrekken is al niet meer nodig omdat je al op snelheid bent.

Dit komt door de RF (reductie factor, hoe hoger het getal, hoe meer snelheid maar hoe minder trekkracht, en andersom natuurlijk)
1:2 staat dan gelijk aan 0,5rf
1:3 staat dan gelijk aan 0,33rf
1:4 staat dan gelijk aan 0,25rf

Hoop dat dit verduidelijkt.
 
Oke het is al een stuk duidelijker Bedankt! Is er toevallig een der van een calculator waar ik zeg maar de tanden in kan voeren en dan kan kijken wat het verschil is.

Want mijn top is nu 70kmp op een 70cc met de std vertanding 'weet niet of dit brom of snor is vertanding is'.

Wil nou erachter komen of deze race vertanding die ik heb liggen de top verhoogt ja of de nee.
 
met déze race vertanding gaat je motortoerental omlaag en mogelijk je topsnelheid omhoog (als het vermogen beschikbaar is): het eerste tandwiel is 2 tanden groter, het tweede is twee tanden kleiner.
 
lees de uitleg van @Bassievrucht nog eens.
bij elke snelheid wordt je motortoerental een fractie lager dan het nu is. je motor hoeft dus minder toeren te draaien om dezelfde snelheid te rijden. Als er dan bij of eigenlijk net onder het max toerental nog voldoende vermogen is, draait hij nog zijn oude top toerental en betekent dat voor jou een hogere topsnelheid. Als dat vermogen er niet in zit, kan het zo zijn dat je motor zijn max toerental niet meer haalt en dat je net zo hard gaat als voorheen, tot je van een heuvel af gaat.. en omgekeerd, ga je moeilijker een heuvel òp.
oh, en rechte vertanding kòst ook minder vermogen en geeft meer af aan je achterwiel. dat moet ook helpen.
 
Ohh okeej nou is het duidelijk.

Alleen snap ik een ding niet.
Want nu met std vertanding, als ik vol gas op een recht stuk ga dan is de top 70 en van de berg komt er ook geen kilometer bij. je zou zeggen dat er dan wel un kilometer bij komt door het uitrollen maar dat is niet het geval.

zou dit komen door mijn koppeling die mijn koppelingshuis tegen houd door de max toeren van mijn motor? Dit lijkt me het logischt. Of zit ik er naast.

iK ga sws mijn race vertanding er maar is binnekort opzetten kijken wat hij doet.
 
"Racevertanding" gaat echt geen dikke winst opleveren in snelheid of optrekken. Maar ff over jou vertanding met schuine tanden, dat wil niet zeggen dat er een rechte vertanding in kan he. Dat kun je beter eerst ff uitzoeken voor je de boel in de soep draait. In principe is de meeste setjes vertanding standaard voor op straat stiekem het fijnst. En bij Piaggio kun je makkelijk 100+ met standaard vertanding. Hoe dit bij Kymco is geregeld weet ik niet maar zou er geen hele hoge verwachtingen van hebben als ik jou was
 
Oke, ik ga morgen maar is even kijken. Sws past mijn race vertanding erin want die is speciaal voor dit type. Maar ik laat het nog wel ff weten bedankt allemaal voor de informatie
 
Oke het is al een stuk duidelijker Bedankt! Is er toevallig een der van een calculator waar ik zeg maar de tanden in kan voeren en dan kan kijken wat het verschil is.

Want mijn top is nu 70kmp op een 70cc met de std vertanding 'weet niet of dit brom of snor is vertanding is'.

Wil nou erachter komen of deze race vertanding die ik heb liggen de top verhoogt ja of de nee.


70 is vrij normaal voor een 4takt..

Grotere cilinder hoeft niet perse meteen top snelheid op te leveren.
Misschien rijd je nog met standaard nokkenas.

Waarschijnlijk dat een snelle nokkenas je meer gaat geven.
 
Ohh okeej nou is het duidelijk.

Alleen snap ik een ding niet.
Want nu met std vertanding, als ik vol gas op een recht stuk ga dan is de top 70 en van de berg komt er ook geen kilometer bij. je zou zeggen dat er dan wel un kilometer bij komt door het uitrollen maar dat is niet het geval.

zou dit komen door mijn koppeling die mijn koppelingshuis tegen houd door de max toeren van mijn motor? Dit lijkt me het logischt. Of zit ik er naast.

iK ga sws mijn race vertanding er maar is binnekort opzetten kijken wat hij doet.
ik weet jouw verdere setup niet?
 
Last edited:
Het gaat over een Kymco vitality 2T horizontaal

setup=

-70cc polini cilinder met kop
-Polini carb 19mm sproeier 90 met powerfilter van polini 46mm.
-race bobine van naraku.
-vario van polini 8 gram rollen.
-gevreede spruitstuk 20mm inlaat.
-carters zijn een beetje uitgevreest.
- orginele cdi
Post automatically merged:

Thread 'Lage top voor scooter met 70cc' https://scooterforum.net/threads/lage-top-voor-scooter-met-70cc.223869/

Ik had al een paar weken geleden een andere tread gemaakt over dat hij maar 80 rijd nou heb ik hem qua trekkracht beter afgesteld maar rijd ie nou op top maar 70.
 
70km zou je met gemak uit een 50cc 2t blok kunnen halen...

welke uitlaat zit eronder en kun je standaard luchtfilter terugzetten?

check ook even de kleur van je bougie, zal me niet verbazen als die behoorlijk zwart is.
 
1687502213450.png
Post automatically merged:

Ik vindt het ook maar een hele lage top voor 70cc. ik heb al zo veel geprobeerd en hij loopt wel gewoon mooi in 1 lijn naar zijn top en bougie is mooi bruin randje is beetje zwart kom door iets te veel olie erin hebben gegooid. Orginele luchtfilter heb ik er al is opgedaan merk geen verschil heb al een x een terugloop uitlaat erop gezet daar kwam tie moelijk mee op toeren heb ook een sito geprobeerd had ie wel veel power onderin maar boven vrij weinig.
Deze uitlaat is het beste van de 3 qua toeren verloop.

Heb gister nog wel een paar x de overbrenging afgesteld. Heb streep gezet bii de vario en polie van koppeling
Bij de vario schilt het 3mm en bij de koppeling 2mm. Zou dit het probleem kunnen zijn? In combinatie met mijn vertanding ofzo. Ik dacht eerst dat ie begrenst was[is] omdat hij op top gw terug houd maar blijkbaar kan hij gewoon niet harder want hij draait zijn max toeren bijna.

Max fabrieks toeren van de cilinder is 8900 en bij mij draait ie 8550 ongeveer

Heb ook al verschillende race cdi's geprobeerd geen verschil-_-
 

Attachments

  • 16872603151105195097626026967318.jpg
    16872603151105195097626026967318.jpg
    197.9 KB · Views: 4
  • 16872603439845524765051929599405.jpg
    16872603439845524765051929599405.jpg
    184.4 KB · Views: 4
Last edited:
Ontgrensd neem ik aan?

Beetje moeilijk te zien, maar je spruitstuk ziet er niet helemaal fris uit, membraan ook gecheked op lekken?

Ik zou eens met kleinere sproeier en minder lucht gaan spelen (standaard filter erop) en check de kleur van je bougie!
 
Ja het is een jamarcol pot uitlaat laag toerig, cilinder is ook laag toerig.

Nee spruitstuk is van aluminium
Had hem gespoten maar lak valt er af. Hij is wel lucht dicht.

Ja zou sproeier 80 echt te groot zijn voor een 19mm op 70cc?

Ik ga zo maar is ff kijke
Post automatically merged:

Maar het finetunen van sproeiers gaan mij toch geen kilimeters meer geven?
 
Last edited:
Ja het is een jamarcol pot uitlaat laag toerig, cilinder is ook laag toerig.

Nee spruitstuk is van aluminium
Had hem gespoten maar lak valt er af. Hij is wel lucht dicht.

Ja zou sproeier 80 echt te groot zijn voor een 19mm op 70cc?

Ik ga zo maar is ff kijke
Post automatically merged:

Maar het finetunen van sproeiers gaan mij toch geen kilimeters meer geven?
Jawel hoor. Alleen 80 zit met een powerfilter misschein wel aan de kleine kant met een normaal filter niet denk ik!
 
mij lijkt 80 al klein voor een snelle 50 cc 2t. (mijn Euro4 4t had standaard al 84) maar volgens mij is dat een tikfout, erboven stond toch 90.
 
Last edited:
Ohh Sorry ik had de verkeerde sproeier doorgegeven er zit nu 90 in. Heb net even gekeken.
Post automatically merged:

Luchtschoef is ook maar 3 kwart van 1 slag open anders krijgt hij indd te veel lucht
 
Last edited:
Back
Top