Show je eigen auto topic #33

Status
Not open for further replies.
Bron?

Ik kan me herinneren dat als de politie je auto wilt doorzoeken, ze daar toestemming voor nodig hebben. Nou kan ik me ook herinneren dat er weleens controles worden gehouden waarbij ze ook autos doorzoeken (op wapens bv.). Dan heeft een rechter daar toestemming voor gegeven om dat op die plaats voor bepaalde doeleindes toe te staan. Dan moet je ze idd laten kijken. Om die toestemming mag je altijd vragen en als ze die niet kunnen laten zien hebben ze pech.

Als jij ze toestemming geeft, is het natuurlijk altijd goed.

Doordat ze denken dat ze jou hebben zien bellen, is er een redelijke verdenking van een strafbaar feit, dus mogen ze (opsporingsambtenaren zoals politieagenten) dus je telefoon onderzoeken, dit stond vroeger in art. 132a Sv. nu weet ik niet meer waar het staat. Ws. is het zelfs al gewoon een heterdaadje en ben je toch al genaaid en kan je telefoon je hoogstens nog vrijpleiten.

Ze onderzoeken alleen je telefoon, dat is geen huiszoeking o.i.d.
 
En jij ook als je die toestemming niet geeft, dan kan je gewoon mee naar het bureau, en dan zorgen ze daar wel even voor toestemming.

Doen ze dat toch, als ik nergens heen hoef maakt me dat niet uit. Zij staan alleen maar voor lul bij hun collegas dat ze ze moeilijk moeten doen voor een simpele boete. Maargoed ben benieuwd naar een bron, of iets waar we ff kunnen lezen hoe het echt zit.
 
Huh, waarom zou ik m'n auto dan APK keuren? Behalve voor het boeterisico? Als een verzekeraar je kan naaien, doettie het :) Dat jouw auto wettelijk niet goedgekeurd is voor de openbare weg zou ik persoonlijk als verzekeraar met beide handen aangrijpen om niet uit te betalen...
 
Bron?

Ik kan me herinneren dat als de politie je auto wilt doorzoeken, ze daar toestemming voor nodig hebben. Nou kan ik me ook herinneren dat er weleens controles worden gehouden waarbij ze ook autos doorzoeken (op wapens bv.). Dan heeft een rechter daar toestemming voor gegeven om dat op die plaats voor bepaalde doeleindes toe te staan. Dan moet je ze idd laten kijken. Om die toestemming mag je altijd vragen en als ze die niet kunnen laten zien hebben ze pech.

Klopt, maar als je niet meewerkt mag je gewoon mee naar het bureau om uit te leggen waarom ze je auto niet mogen onderzoeken...
 
Als jij ze toestemming geeft, is het natuurlijk altijd goed.

Doordat ze denken dat ze jou hebben zien bellen, is er een redelijke verdenking van een strafbaar feit, dus mogen ze (opsporingsambtenaren zoals politieagenten) dus je telefoon onderzoeken, dit stond vroeger in art. 132a Sv. nu weet ik niet meer waar het staat. Ws. is het zelfs al gewoon een heterdaadje en ben je toch al genaaid en kan je telefoon je hoogstens nog vrijpleiten.

Ze onderzoeken alleen je telefoon, dat is geen huiszoeking o.i.d.

Maar is er niet iets dan dat ze dat alleen mogen bij verdenking van een misdrijf ipv overtreding bv. ? EDIT, ik zie daar staan (staat denk ik dus nog op dezelfde plek) dat het om strafbare fieten gaat (dus overtredingen en misdrijven). Dus sja, dan zal je dus wel moeten. Verschil met mijn gedoe over die toestemming en hier is dat zij idd een verdenking hebben en het dan mogen doen blijkbaar.

En sja, het is verrot als ze gewoon zeggen dat je aan het bellen bent, want daar doe je vrij weinig van. Zo had een vriend van mij ooit eens een boete gekregen voor het niet dragen van een gordel (hij had hem wel om) maar die agenten bleven volhouden dat hij hem ff snel om had gedaan toen ze hem stopten.
 
Last edited:
Je bent natuurlijk gewoon verzekerd. De verzekering keert alleen niet uit als schade ontstaat door een gebrek aan je auto dat bij de apk keuring niet goedgekeurt zou zijn.
 
Ow, als je apk+verzekering googled, komt je deze uitspraak van een verzekeraar tegen;


5. Als mijn APK verlopen is, is mijn auto dan nog wel verzekerd?
Ja. Tenzij de oorzaak van de schade komt door een gebrek aan uw auto dat bij een APK-keuring niet goedgekeurd zou zijn.

Heb ik het toch bij het verkeerde eind, solly :)
 
Maar is er niet iets dan dat ze dat alleen mogen bij verdenking van een misdrijf ipv overtreding bv. ?

En sja, het is verrot als ze gewoon zeggen dat je aan het bellen bent, want daar doe je vrij weinig van. Zo had een vriend van mij ooit eens een boete gekregen voor het niet dragen van een gordel (hij had hem wel om) maar die agenten bleven volhouden dat hij hem ff snel om had gedaan toen ze hem stopten.

Op verdenking overtreding van w.wapens en munitie en de opiumwet mogen ze geloof ik zomaar doorzoeken. Wat ook kan geloof ik, is doorzoeken op een wijze als het preventief fouileren in veiligheidsrisicogebieden. Zomaar lukraak iedereen overal zomaar doorzoeken lijkt mij ook geen goede zaak, dit kan dan ook niet zonder toestemming OvJ danwel RC.
 
Heb ooit een 8 gehaald voor formeel strafrecht :p, dus af en toe klopt het wel als ik iets zeg :p.

Het probleem is dat de wet bij opsporing enorm achterhaald is. In nederland gebeurt de meeste opsporing door de politie. Sv. gaat ervan uit dat dit door de OvJ gebeurt. Aan de wettekst zelf heb je niet zoveel. Wil je het begrijpen kan je beter een goed studieboek erbij pakken, zodat je ook op de hoogte bent van alle jurisprudentie hieromtrent.
 
Ow, als je apk+verzekering googled, komt je deze uitspraak van een verzekeraar tegen;


5. Als mijn APK verlopen is, is mijn auto dan nog wel verzekerd?
Ja. Tenzij de oorzaak van de schade komt door een gebrek aan uw auto dat bij een APK-keuring niet goedgekeurd zou zijn.

Heb ik het toch bij het verkeerde eind, solly :)

En alsnog denk ik dat ze dan wel moeilijk kunnen doen, als ze het vermoeden hebben dat je APK verlopen zou zijn, dan bedenken ze wss wel dat je remmen het niet meer goed genoeg deden of je stuur verrot was oid..

Verzekeraars, daar zou ik niet snel zulke 'spelletjes' mee spelen
 
Bron?

Ik kan me herinneren dat als de politie je auto wilt doorzoeken, ze daar toestemming voor nodig hebben. Nou kan ik me ook herinneren dat er weleens controles worden gehouden waarbij ze ook autos doorzoeken (op wapens bv.). Dan heeft een rechter daar toestemming voor gegeven om dat op die plaats voor bepaalde doeleindes toe te staan. Dan moet je ze idd laten kijken. Om die toestemming mag je altijd vragen en als ze die niet kunnen laten zien hebben ze pech.

Als ze een vermoeden hebben van enig strafbaar feit (in dit geval dus bellen), dan ben je dus een verdachte in hun ogen en zullen ze wel een manier hebben om zover te komen dat ze in je telefoon mogen kijken.(of in je auto). Want je bent immers een verdachte volgende hun/de wet.
 
Klopt, ik ben ook es van de weg afgeplukt en naar een afgezet stuk gebracht en toen haalden ze ook echt alles over de kop.
 
Klopt, ik ben ook es van de weg afgeplukt en naar een afgezet stuk gebracht en toen haalden ze ook echt alles over de kop.

Ik heb het dus al 2 keer mee gemaakt, de eerste keer was vlak voor kerstmis, toen stond de hele auto blauw van de wietdamp :p en de tweede keer was net over de grens in Duitsland 's nachts op weg naar Bridge, algemene drugscontrole.
 
Als ze een vermoeden hebben van enig strafbaar feit (in dit geval dus bellen), dan ben je dus een verdachte in hun ogen en zullen ze wel een manier hebben om zover te komen dat ze in je telefoon mogen kijken.(of in je auto). Want je bent immers een verdachte volgende hun/de wet.

Spuit-Elf-en-de-brandweerolifanten.jpg


;)
 
Er is me vandaag wat overkomen.
Is vanacht ingebroken in me auto :evil:

Ik wil de schade bekijken, niks te zien.
Niks meegenomen.

Maar wat ze wel hebben gedaan,

Me kofferbak zwart gemaakt :D

[Ir]http://i25.tinypic.com/15qb334.jpg[/Ir]

Ziet er een stuk beter uit.
Die uitsparingen worden allemaal alu paneeltjes voor gemaakt. Die ook zwart worden.

Gr. Erwin.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top