....British Petrol. Waar het nu wel voor staat weet ik niet
/mierenneukmodus
Nog meer miereneuk...
Zoals gezegd staat het nog steeds voor hetzelfde, maar British Petroleum of Petrol, dat maakt nogal wat uit.
Zelf niet zoveel nieuws betreft de auto.
Hoewel....4 weken geleden terug naar huis rijdend...hoop kabaal (zak met knikkers geluid) ineens. Ik dacht auto's naast me.
Oeps ik ben het zelf.
Auto aan de kant, motorkap open...aii:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=iytU-mh3dCo"]http://www.youtube.com/watch?v=iytU-mh3dCo[/ame]
Dat was me waterpomp, die het toch 200k km heeft uit gehouden (staat een 1996 stempel op).
Lager er helemaal uit. Gelukkig is de fan niet door de radiateur gegaan. x|
De as had al enige tijd speling en ik had daarom ook al een nieuwe besteld. Hij ging na 200k alleen 2 dagen te vroeg.
Gelukkig gebeurde het vlak bij me APK garage dus ik daar nog heen gereden en auto gestald.
Dealer gebeld...waterpomp was binnen. Ik de volgende ochtend met de waterpomp naar de garage...wil die monteur (het was niet de bedoeling dit te laten doen, maar ja, me auto stond daar...) me slangen los halen, maar draait niet de slangenklem los van het het (plastic (!))thermostaathuis...
*krak*
En bedankt kerel! Sta je zaterdag daar. BMW magazijn is dan niet open.
Nou om een lang verhaal kort te maken, ik maandag's onderdeel besteld, maar was niet eerder dan een week later binnen. Vrijdag's ging die garage dicht vanwege de vakantie. Bingo! Ik de auto voor me deur laten brengen op de auto ambulance en uiteindelijk alsnog mooi alles zelf kunnen vervangen, op me gemakje en geen haastig in elkaar zetten.
Omdat het toch geen haast had, meteen maar even het koelsysteem een mini service beurt gegeven.
Nieuw thermostaathuis (BMW heeft hem gelukkig geupgrade naar een keramisch of composiet uitvoering (net als de impellor v.d. waterpomp)
Nieuwe thermostaat (bleek ook ineens stuk te zijn nadat alles al in elkaar zat en er nieuwe KVS in het blok zat (10,5 liter). Dus dat kon ook meteen weer vervangen worden.
Nieuwe slangen van thermostaathuis naar rad, nieuwe o-ringen voor tussen expansievat en rad (zit op elkaar) en nieuwe KVS sensor, en dus verse KVS.
Visco en fan zijn nog in prima staat. Oh ja, ook de multiriem meteen maar vervangen en voor de zekerheid ook de pulley. Zaten wat stonechips op en ach, na bijna 13 jaar kan het ook geen kwaad. Elke stukje uit balans is toch meer slijtage op je lager.
Rad en visco ook goed schoongemaakt, want die waren ook aangekoekt met een zwarte substantie.
Me koelsysteem is klaar voor me weekje Nordschleife in september.
=================================================
(Oude) waterpomp en visco
Nogmaals oude waterpomp. Deze heeft een metalen impellor, een eerdere upgrade van de 1e generatie met plastic(!) impellors die vaak in stukken braken...
De originele Sachs visco uit 96
Leuk ding voor macro's
Eigen gemaakte blokkeersleutel (van jawel, een oud stukje frame van me Rally)
Gelukkig had ik een sleutel 32 hier liggen...
Rad met expansie eraf
Het expansievat (had ik nog een verse van kunnen halen, maar ach...)
Nieuwe en oude KVS (peil) sensor
Verse onderdelen
Waterpomp met pulley en visco weer gemonteerd (die visco was nagenoeg zwart)
En het thermostaathuis er ook op. Geupgrade versie te herkennen aan het metal cirkeltje wat erin geperst zit.
Verse snaar. Airco snaar volgt nog, die kan met de auto op de brug eenvoudige vervangen worden.
Dit heb je nodig op 10,5L KVS te maken...
...wel in de zwaarste mengverhouding. Waarschijnlijk zinloos, omdat het hier nooit -40c zal worden, zelfs geen -20c. Maar ja ach, baat het niet...
T'stat op zijn plek (leuk die pijl die aangeeft "deze zijde boven", maar dat is flauwekul, nu er geen ontluchtingsgaatje meer inzit).
En dit is nou een 13 jaar oud blok van binnen. Hier heeft nooit leidingwater in gezeten (T'stat ruimte)
Waterpomp (impellor) huis.
Toch even wat anders dan (WTF)
Rechts het eerste model waterpomp met plastic impellor.
Mensen met een oude E36 wordt altijd aangeraden om direct de waterpomp te vervangen om er zeker van te zijn dat je die niet (meer) hebt.
Je kunt ook het T'stat huis nog upgraden naar een alu versie (die op oude (M50) motoren er gewoon op zat)