serieuze cilinder tuning

Apox

Well-Known Member
hellooo

kunnen jullie gedacht eens neerschrijven hoe je het best een cilinder tuned.

Ik ben nu vollop bezig met cilinders te tunen
en ik ben bereidt om alles te doen,
(ge leeft maar 1 keer he)
dus indien je al iets hebt, zeg het dan he

Apox
 
Advertisement - register to remove this

Er is niet een de beste manier om een cilinder te tunen. Je moet eerst weten wat je precies wilt, dan kan je gaan denken en rekenen hoe je dat kan bereiken
 
en je moet weten wat je wel en wat je zeker NIET moet doen!

niet doen: aan de spoelpoorten zitten zonder dat je weet wat voor ffect dit heeft!
 
waarom zou ik moeten oppassen?
ik heb een vastgelopen originele cilinder genomen en die ben ik aan het tunen, daarna laat ik die uitboren en zie ik of het lukt of niet.

ik heb daarna nog een paar cilinders om te proberen

wat heb ik tot nu toe allemaal al gedaan?
ik heb de spoelpoorten wat uitgeboord en uitgevijlt.
De uitlaatpoort is aanzienlijk vergroot.
In de bovenste spoelpoort heb ik een gat geboord waar ik schroefdraad heb ingetrokken.
Daarop ga ik een 2de mambraam ga opplaatsen en daarachter mijn 3de carbu.

Dan heb ik nog de koelvinnen verlengt met koperen plaatjes.

Maar ik ben ook opzoekingen aan het doen of ik een watergekoelde of oliegekoelde cilinderkop kan maken.
Het enige probleem is de olie- of waterpomp.

Apox
 
geen scooter

Honda Camino

Maar ja, dat is toch allemaal hetzelfde.

je hebt juist 2 maal zoveel werk om hem goed te laten draaien en 2 maal zoveel zoveel problemen, maar daar leef ik voor!!!

maar ja..


Apox
 
Niet dat ik kan tunen ofzo maar iedereen loopt hier een beetje te lullen of ze een wereldmotor kunnen maken zelf.
Niet alleen bij dit subject maar bij elke. Elke keer weer zit ik ze hoofdschuddend te lezen. Niet aan spoelpoorten komen? Jah, mensen 'tunen' alleen aan uitlaat poorten omdat dat simpel is en omdat iedereen dat doet. Uitlaat poort ophogen is niet de enige manier om meer toeren te krijgen! Je spoelpoorten kan je wel degelijk bewerken en er valt zeer zeker winst uit te halen. Mijn (EVO) cilinder ligt nu bij een ECHTE tuner en die bewerkt zeer zeker de spoelpoorten. Nog sterker, de uitlaatpoort laat ie waarschijnlijk ongemoeid....
 
Ik vraag me nog steeds af hoe je spoelpoorten kan bij werken, met wat voor gereedschap doe je dat? En ik heb ook zoiets gedaan, met een oude cilinder, alles groter gemaakt, zonder rekenen en meten, gewoon erop los vrezen. Het resultaat was dat er vlammen uit mijn uitlaat kwamen
smile.gif
 
PDBRnogwat: zeg ik dat je geen winst kan behalen bij je spoelpoorten?? als je weet wat je doet wel ja, en dat weet Apox NIET....

Je verneukt heel makkelijk heel je spoelsnelheid en dan kan je je cilinder weggooien want dan wordt het toch nix meer
 
je leert met te proberen

ik zal het ook wel op eigen ondervindingen leren.

Maar vergeet niet,

Ik de cilinder zelf waar de piston komt, daar laat ik de spoelpoorten even groot.

Maar ik heb de cilinder de mogelijkheid gegeven om meer gas aan te trekken.

Ik heb ook een boostercilinder liggen en daar staat de carbu op de bovenste spoelpoort.
Dus de 2spoelpoorten opzij zullen minder gebruikt worden!! (veronderstel ik)

Bij mijn brommer staat de carbu achteraan in het blok.
Dus heb ik een gat geboord in de bovenste spoelpoort en daar ga ik nog een membraam en een carbu opzetten.
Dan kan mijn cilinder meer gas aantrekken.

Dan ga ik de spoelpoorten poelieren.

ge moet mij hier niet voor nen dwaas aanschouwen dat ik precies mijn cilinder ga uithonen met een vijl ofzo.

En ik heb dat hier niet gezet bdat iedereen mij hier op mijn kop kan geven.

Ik vroeg gewoon of iemand iets wist.
Vb.
-Moet ik van de cilinderkop afvlakken om meer compressie te hebben en hoeveel mag je daar afnemen?
-onder hoeveel graden moet het binnenste van de cilinderkop staan voor een goede compressie?
-Waarom is er eigenlijk bij sommige brommers een decompressieklep en bij andere niet?
-Hoeveel graden is de hoek in de uitlaatpoort en hoe zou ik die kunnen meten?
-hoe kan ik mijn piston tunen?
-hoe poelier ik het best?
-hoe kan ik het beste compressieverlies voorkomen, want wanneer je meer compressie wil wordt die druk veel groter op alle onderdelen (logisch).


ik wil hier niet te erg gaan zagen, maar ik moet allemaal mijn brommers en mijn auto onderhouden en mijne pc en sinds ik nog studeer en alles zelf betaal komt dat allemaal goed uit ales ik dat zelf kan maken.

En laten we al maar niet over allemaal de stress beginnen!!
en dat allemaal op mijn 17 jaar.


wel, als je 1 van die vragen kan beantwoorden, dan zou mij dat al verder helpen

thx
 
Back
Top