BartR.
Almost Retired!
Ik ben van plan een 90cc blokje op te bouwen voor volgend jaar.
Dit kan natuurlijk gedaan worden dmv. het opboren van een cilinder, maar er zijn ook andere manieren.
Nu zat ik er aan te denken om een een kart cilinder pas te maken, van een Maxter MX-L motor. Deze cilinder heeft een diameter van 49.85mm, en een std. slag van 51mm. De uitlaat poort ligt op 183 graden ( is ook de krijgen in een versie met een uitlaatpoort op 176.5 graden ).
De cilindertjes leveren op de kart-blokjes standaard al 32pk bij 16.000 rpm. Getuned zijn er van deze blokjes die 35pk weten te behalen. Het pasmaken is geen probleem, echter moet ik om onder de 90cc te blijven, de slag verkleinen. Zo kan ik maximaal met een 46mm slag rijden, aangezien ik dan op 89.8 cc uit kom.
Maar is het mogelijk om de slag terug te brengen van 51 naar 46mm, of is de kans klein dat het dan nog vermogen levert?
Of zijn er meer gegevens voor nodig om dit te kunnen berekenen/voorspellen?
Het pasmaken van de cilinder op het blok is geen probleem! Het aanpassen van de cilinder op de kortere slag zal ook uitbesteed worden, aangezien ik daar niet genoeg kennis voor heb.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee kunnen verder helpen,
Groeten Bart
Een paar foto's van de cilinder:
Dit kan natuurlijk gedaan worden dmv. het opboren van een cilinder, maar er zijn ook andere manieren.
Nu zat ik er aan te denken om een een kart cilinder pas te maken, van een Maxter MX-L motor. Deze cilinder heeft een diameter van 49.85mm, en een std. slag van 51mm. De uitlaat poort ligt op 183 graden ( is ook de krijgen in een versie met een uitlaatpoort op 176.5 graden ).
De cilindertjes leveren op de kart-blokjes standaard al 32pk bij 16.000 rpm. Getuned zijn er van deze blokjes die 35pk weten te behalen. Het pasmaken is geen probleem, echter moet ik om onder de 90cc te blijven, de slag verkleinen. Zo kan ik maximaal met een 46mm slag rijden, aangezien ik dan op 89.8 cc uit kom.
Maar is het mogelijk om de slag terug te brengen van 51 naar 46mm, of is de kans klein dat het dan nog vermogen levert?
Of zijn er meer gegevens voor nodig om dit te kunnen berekenen/voorspellen?
Het pasmaken van de cilinder op het blok is geen probleem! Het aanpassen van de cilinder op de kortere slag zal ook uitbesteed worden, aangezien ik daar niet genoeg kennis voor heb.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee kunnen verder helpen,
Groeten Bart
Een paar foto's van de cilinder: