Kart cilinder op piaggo.

BartR.

Almost Retired!
Ik ben van plan een 90cc blokje op te bouwen voor volgend jaar.

Dit kan natuurlijk gedaan worden dmv. het opboren van een cilinder, maar er zijn ook andere manieren.
Nu zat ik er aan te denken om een een kart cilinder pas te maken, van een Maxter MX-L motor. Deze cilinder heeft een diameter van 49.85mm, en een std. slag van 51mm. De uitlaat poort ligt op 183 graden ( is ook de krijgen in een versie met een uitlaatpoort op 176.5 graden ).
De cilindertjes leveren op de kart-blokjes standaard al 32pk bij 16.000 rpm. Getuned zijn er van deze blokjes die 35pk weten te behalen. Het pasmaken is geen probleem, echter moet ik om onder de 90cc te blijven, de slag verkleinen. Zo kan ik maximaal met een 46mm slag rijden, aangezien ik dan op 89.8 cc uit kom.

Maar is het mogelijk om de slag terug te brengen van 51 naar 46mm, of is de kans klein dat het dan nog vermogen levert?
Of zijn er meer gegevens voor nodig om dit te kunnen berekenen/voorspellen?

Het pasmaken van de cilinder op het blok is geen probleem! Het aanpassen van de cilinder op de kortere slag zal ook uitbesteed worden, aangezien ik daar niet genoeg kennis voor heb.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee kunnen verder helpen,

Groeten Bart

Een paar foto's van de cilinder:
DSC05641.JPG

DSC05647.JPG

DSC05661.JPG
 
Advertisement - register to remove this

dit is zeer goed mogelijk.

als pas maken van de cilinder geen probleem is, zoals je al aangaf.
zou ik het zeker proberen.
want dat is eigenlijk jhet enigste wat moeilijk is.

van 51mm naar 46mm moet je dus een 5mm kortere cilinder hebben in totaal.

dus 2,5mm van onder en 2,5mm van boven eraf.
nieuwe o ring gleuf laten frezen en je bent eigenlijk klaar.

ik ken wel een draaier die hier mee ervaring heeft, i.v.m wandje

alleen wat het vermogen zal doen, ken denk ik niemand je vertellen.
maar ik denk zomaar dat dit verbazend hoog zal zijn
 
Hoe is hij getimed met een slag van 46mm ?
Dat weet ik niet. Dit zijn de gegevens die de fabriek vrij geeft.

Is dit een vereiste om te weten? of kan het op de een of andere manier ook omgerekend worden ( aangezien je de gegevens bij de 51mm slag wel hebt )

EDIT: Slag std is 50.65mm en geen 51mm

@ Aftershock: Dat weet ik. Maar de vraag is of de timingen van de cilinder dan nog wel zodanig goed zijn met een 46mm slag, dat het ook nog vermogen levert.
 
Wacht nog even met 2.5mm aan de boven- en onderkant afdraaien.
De lengte van het carter (en dus de cilinder) van dat kart blokje zal ongetwijfeld niet hetzelfde zijn als van een piaggio blokje.

(denk maar aan mina cilinders vergeleken met pia cilinders...)

Ff goed bekijken dus hoeveel er exact van de boven- en onderkant moet worden afgedraaid.
 
de timingen veranderen niet als je boven en onder afdraait.
je gooit alleen je cc,s omlaag

je kan met de toprand van de cilinder afdraaien, ook natuurlijk nog ideaal spelen met de spoel timingen zonder daar in te frezen.

der zijn in mijn ogen eigenlijk geen onmogelijkheden,

verder zal een uitlaat ook een lekker klusje worden...
 
Mijn mening: versplide tijd om een kart cilinder op een scooter te zetten. Compleet andere opbouw kwa cilinder en hele blok.

Een kart motor mag bijvoorbeeld nooit stoppen met toeren opbouwen, jouw scooter wel. Dit zie je in alles terug...
 
Tuurlijk, vermogens opbouw is totaal anders. Maar is dit ook niet meer te corrigeren dan? Bijvoorbeeld door het aanpassen van de cilinder, passend uitlaatje proberen te vinden etc.

Of is de bouw van de cilinder al niet goed ( als je het vergelijkt met de scooter cilindertjes die nu gebruikt worden, zijn de poorten etc totaal anders. )
 
ik vind dat echt totaal geen probleem dat die vermogens opbouw anders zou zijn.

je kan je cilinder echt wel constant laten draaien..

ik zeg gewoon doenn.
 
Ik weet niet in hoeverre Johan hier mee bezig is geweest maar hij heeft best een goed punt, aan de andere kant doen 2fast/speed (scooter) cilinders het ook prima tegenwoordig als ze op een AM6 blokje gezet worden waar ze ook niet voor gemaakt zijn.
Ik zou zeggen meten of je met je timingen uitkomt en gewoon voor gaan, dit zijn de leuke dingen om te proberen. Als het tegenvalt is het jammer maar heb je wel een mooie technische prestatie neergezet. En als het meevalt, wat wil je dan nog meer.
 
de timingen veranderen niet als je boven en onder afdraait.
je gooit alleen je cc,s omlaag

Totale onzin dit. Vrij makkelijk te beredeneren ook. Dit zou theoretisch alleen opgaan als het procentuele verschil tussen oude afstand poort-deck en nieuwe afstand poort-deck evengroot is als het procentuele verschil in de slag. Aangezien dit in de praktijk niet zo is(reken maar na) kan dus gezegd worden dat bij het afdraaien van een cilinder dus altijd de timing veranderd, iets om zeker op te letten.

Toevoeging:

De timingen veranderen wel MINDER drastisch als je zowel onder als boven afdraait.
 
totale onzin is het niet. het staat er misschien wat simpel.

maar als exact gaat rekenen zal je ook niet precies op die 2,5
maar je kan met dat afdraaien makkelijk met je timing spelen en dat in de gaten houden.
 
Met totale onzin doelde ik op het feit dat bij gelijk afdraaien van de onder- en bovenkant de timingen gelijk blijven volgens jouw post. Dit is namelijk niet zo. Dit zou namelijk alleen opgaan voor een timing van 180 graden(ook makkelijk te bedenken, poort ligt dan in het midden, en na 2,5mm onder en boven eraf is dat nog steeds het midden.) Maar de spoelpoorten zijn dan dus relatief wel lager getimed ;)
Wat wel zo is, dat je met afdraaien met de timingen kan spelen, en door ook onder af te draaien kan je zorgen dat ze niet gek veel veranderen.
 
De uitlaatpoort ligt rond de 29mm van het deck (183 versie). Wil je deze op een scooter gaan rijden met een 46 slag, en een timing rond de 196, dan zal je poort naar de 23mm moeten. Bepalend voor deze handeling is de ligging van de spoelpoorten, aangezien het bewerken daarvan minder gemakkelijk is dan het bewerken van de uitlaatpoort.

Mocht je dit willen, dan zal je de cilinder na moeten meten en de gewenste timing erin moeten draaien. Waarna je de uitlaatpoort daar waarschijnlijk weer op aan gaat passen.

Ik verwacht wel dat door het relatief grote slag verschil, dat de poorten onder de zuiger zullen open staan. Maw ze zullen niet compleet openen, dus ook niet ideaal spoelen.

PS. er zijn veeeel mooiere kart cilinder te krijgen.
 
ja maar dat is een 180cc carter, het gaat er hier om dat je onder die 90cc van het sbo regelement blijft.

wel erg vet trouwens
 
idd, het moet wel een 100cc kartcilinder zijn, anders word het slag verschil wel erg groot.

Luuk, zou je mij kunnen vertellen welk type cylinder jij bedoelt? ( mag ook via PM )
 
TM cilinders worden ook wel veel in de racerij gebruikt en zijn te verkijgen in 100cc

Khad ergens een site met poortmappen en info geloof ik...
 
Back
Top