Cilinder tunen

Status
Not open for further replies.

MHR-speed7t-rox

Genemuiden #60
Ik heb veel zitten zoeken naar how to'2 van cilinder tunen en kan niks vinden wel van carter tuning enzo als ik op google zoek krijg je ook alleen maar onzin pagina's, weet iemand hier hoe je het best een cilinder kan tunen? welke timing enzo end alle formules die erbij horen blowdown etc

heb trouwens al het boek van graham bell besteld

dus mijn vraag kan iemand een goede how 2 maken cilinder tunen
 
Advertisement - register to remove this

8P

Helaas werkt het niet zo simpel. Je kan al zoveel boeken enz gelezen hebben, maar als je geen ervaring heb mt tuning van cilinders zou ik er niet aan beginnen. Het is een kwestie van veel proberen en ervaring opdoen. Hier gaat vaak wel een wat langere periode overheen.

Mijn Tip: Besteed het uit :*

Dit is verder niet lullig bedoel ofzo hor, maar het ligt gwn niet zo makkelijk.

Gerben
 
Gerben Visser said:
8P

Helaas werkt het niet zo simpel. Je kan al zoveel boeken enz gelezen hebben, maar als je geen ervaring heb mt tuning van cilinders zou ik er niet aan beginnen. Het is een kwestie van veel proberen en ervaring opdoen. Hier gaat vaak wel een wat langere periode overheen.

Mijn Tip: Besteed het uit :*

Dit is verder niet lullig bedoel ofzo hor, maar het ligt gwn niet zo makkelijk.

Gerben

en dit soort antwoorden was ik niet op zoek je denkt togh niet dat grote tuners zoals xsh twins etc het ook "zomaar" konden tunen tuurlijk weet ik dat het lastig is maar als je het zelf niet weet begin er dan ook niet over
 
Zelf niet weet? Ik denk dat ik zeer goed weet waar ik mee bezig ben.

How To Tunen? Denk dat je zelf niet weet waar je het over heb. Net alsof je een kan cilinder tunen aan de hand wat gegevens die je op internet gevonden heb.

Er is ook niet te zeggen met welke timingen een cilinder het beste presteerd, daarnaast heb je nog allerlei verschillende factoren. Neem bijv Poortvormen enz. Ook is de rest van je setup heel belangrijk. Als je bijv nu al weet met welke pijp je gaat rijden zou je daar je cilinder al op aan kunnen passen.

Weet niet wat jouw ervaring is wat betreft cilinders tunen, maar als je nog nooit met een frees een cilinder aangeraakt heb word het denk ik niks.

Daarnaast zal ik heel eerlijk zijn, ik heb me nog nooit echt verdiept in cilinders van scooters ed, op het gebied van bromfietsen kan ik je alles vertellen, uiteraard is dit niet te vergelijken en kan ik je dus geen exacte timingen en andere informatie geven.

Gerben
 
als zoiets theoretisch te bepalen was, reed iedereen met de perfecte cilinder, perfecte uitlaat etc.

tunewerk bestaat uit testen, aanpassen (gebaseerd op de theorie die je gelezen hebt) en weer testen... enz.
 
ohw dus die topic van cartertuning klopt dus ook niet want zoals je zegt is het test werk maar er zijn toch wel globale richtlijnen net zoals met cartertuning b.v een speed cilinder wat word daar aan veranderd door de grotere tuners zoals koopmans twin xsh enz?? togh meestal uitlaat timing en poort iets hogerleggen en gelijk maar hoever kan je met dit soort dingen gaan? en ben absoluut geen beginner kwa tuning weet wel waar ik over praat dus wel beetje niveau
 
zoals verder naar boven is vermeld is er geen handleiding voor tuning , aangezien er geen "beste" manier bestaat , tuning is gewoon zoeken , de 1 zoekt zus en de ander zo , geen enkele tuner doet het het exact hetzelfde , bovendien is cilindertuning afhankelijk van de rest , als jij een cilinder op een bepaalde manier tuned maar je gebruikt een andere uitlaat dan waarvoor de tunng is bedoelt kan het wel juist minder lopen ipv beter , en veel meer dingen hebben ermee te maken , de hele setup , alle kleine deatails..

wil je weten hoe je goed een cilinder tuned ga dan zelf aan de slag en ontdek het , niemand kan je exact vertellen hoe het moet , je moet zelf toch de eindjes aan elkaar knopen , hoe dan ook...

en komt ook bij dat velen ook niet willen zeggen hoe hun precies hun cilinder (en de rest) tunen...
 
Dan weet je ook dat cartertuning heel anders is dan cilinder tuning.

In het grahambell boek staat een hoop info waarmee je een beetje uit kan gaan proberen.
 
menace said:
In het grahambell boek staat een hoop info waarmee je een beetje uit kan gaan proberen.

Dat is idd een leuk begin,

Probeer eerst eens goed door te krijgen hoe het precies werkt, wanneer wat gebeurd als je dit of dat doet... dan krijg je vanzelf te zien wat je zou kunnen verbeteren aan in cilinder in jou ogen.

Verder heeft het imo weinig nut om dit topic open te houden :)

succes eree
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top