Serieuze Binnen/Buiten roter vragen

Casper

Mwooaapp
zo, ik heb ff een paar vraagjes ten aanzien van een binnen/buiten rotor aangezien is zeer waarschijnlijk een MVT binnen rotor ga aanschaffen

1. Wat is het verschil dan wel voordeel of nadeel van een binnenroter t.o.v. een buitenroter?

2. Watvoor (speciaal)gereedschap heb ik nodig om een binnen rotor af te stellen?

3. Hoe stel ik zo´n binnen rotor af. Ik weet het wel een beetje, maar ik zit al geruime tijd op dit forum, maar ik heb er nog nooit iets concreets over gelezen.

4. Kan je bij een AC gewoon je koelvin bevestigen op die rotor??

5. En bij een LC, hoe zit dat dan met de waterpomp

bij voorbaat dank voor het beantwoorden (ik denk dat een hoop andere mensen wat aan deze info hebben)


Alleen serieuze reacties AUB!!!
 
Advertisement - register to remove this

Kweet niet al die dingen voor Peugeot, maar het voordeel is duidelijker.

Minder massa aan je krukas, sneller op toeren (en zakt sneller in)

Zelfde idee als afgedraaid vliegwiel bij auto.
 
Originally posted by Casper
zo, ik heb ff een paar vraagjes ten aanzien van een binnen/buiten rotor aangezien is zeer waarschijnlijk een MVT binnen rotor ga aanschaffen

1. Wat is het verschil dan wel voordeel of nadeel van een binnenroter t.o.v. een buitenroter?

IK DENK DAT MET EEN BINNENROTOR DE KRUKAS MINDER MASSA HOEFT ROND TE DRAAIEN, WEET IK NIET ZEKER.

2. Wat voor (speciaal)gereedschap heb ik nodig om een binnen rotor af te stellen?

SPECIAL GEREEDSCHAP, HET IS WEL MAKKELIJK ALS JE EEN MICROMETER HEB.

3. Hoe stel ik zo´n binnen rotor af. Ik weet het wel een beetje, maar ik zit al geruime tijd op dit forum, maar ik heb er nog nooit iets concreets over gelezen.

ZUIGER IN BDP, PEN IN DE MICROMETER VASTZETTEN ( ALS JE DIE HEB ) ZUIGER EEN KLEINSTUKJE TERUG DRAAIEN ( TEGEN DE KLOK IN ) VOORONTSTEKING INSTELLEN DOOR MIDDEL VAN MICROMETER AANDRAAIEN, ROTORSTREEPJE GELIJK ZETEN MET DE VAN DE STATOR, KRUKASMOER VASTDRAAIEN EN KLAAR.
ZO ZAL HET ONGEVEER ZIJN

4. Kan je bij een AC gewoon je koelvin bevestigen op die rotor??

JA ZAL TOCH WEL ANDERS HEB JE GEEN KOELING

5. En bij een LC, hoe zit dat dan met de waterpomp

BIJ L.C GEWOON DE PINNENTJES DIE OP DE ORGINELE ONTSTEKING ZATEN OP DE ROTOR BEVESTIGEN

bij voorbaat dank voor het beantwoorden (ik denk dat een hoop andere mensen wat aan deze info hebben)


Alleen serieuze reacties AUB!!!
 
Originally posted by Casper
zo, ik heb ff een paar vraagjes ten aanzien van een binnen/buiten rotor aangezien is zeer waarschijnlijk een MVT binnen rotor ga aanschaffen

1. Wat is het verschil dan wel voordeel of nadeel van een
binnenroter t.o.v. een buitenroter?

------------------------------------------------------------------------------------

Binnenrotor is meestal lichter... Het massatraagheidsmoment is altijd kleiner, omdat de massa dichter bij het middelpunt zit, dit verbetert de gasreactie...

Verder ken ik geen buitenrotor met een curve erin...

------------------------------------------------------------------------------------

2. Watvoor (speciaal)gereedschap heb ik nodig om een binnen rotor af te stellen?

------------------------------------------------------------------------------------

micrometer [in schroefmaatvorm het liefst]

slagmoersleutel om rotor te monteren

eventueel een stroboscoop voor controle

------------------------------------------------------------------------------------

3. Hoe stel ik zo´n binnen rotor af. Ik weet het wel een beetje, maar ik zit al geruime tijd op dit forum, maar ik heb er nog nooit iets concreets over gelezen.

------------------------------------------------------------------------------------

Mjah, je moet het gewoon een keer zien... Gewoon grondplaat monteren, stator erop kwakken in een aardige stand... Zuiger in BDP zetten, rotor vastzetten, meet opnieuw je BDP, zet de streep van de stator gelijk met de streep @rotor... En dan moet je die vervroegingszooi doen, nu ga ik ws. de fout in :) Je draait je zuiger door tot de vervroeging tot stand komt, en je zet je rotor weer gelijk met de stator... Het laatste deel moet ff gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd worden...
------------------------------------------------------------------------------------

4. Kan je bij een AC gewoon je koelvin bevestigen op die rotor??

------------------------------------------------------------------------------------

Ja... Bij HPI kan het, ik weet ff niet of je daar een plaatje voor moet hebben, of dat je de 2 gaten @rotor moet gebruiken...

Bij Selettra heb je er een schijf voor, of je past de verzwaringsschijf aan je wensen aan...

------------------------------------------------------------------------------------

5. En bij een LC, hoe zit dat dan met de waterpomp

------------------------------------------------------------------------------------

Piaggio; n.v.t.

Minarelli; je kan 2 van de 3 pennetjes in de rotor draaien met een leverbaar plaatje voor op de rotor... Heb hem eens gezien bij Twins, zoiets kan je zelf ook maken...

------------------------------------------------------------------------------------

bij voorbaat dank voor het beantwoorden (ik denk dat een hoop andere mensen wat aan deze info hebben)


Alleen serieuze reacties AUB!!!

Binnenrotor-afsteldeel dient gecorrigeerd te worden...
 
Koelvin en waterpomp zijn gewoon te bevestigen ( soms met enige aanpassingen, HPI) voor de rest geen speciaal gereedschap naja heb wle is gezien dat er een speciale dop ( zelfgemaakt), werd gebruikt bij het monteren van een selettra @ minarelli
 
Allemaal hartelijk bedankt!

Alleen het gedeeltje om die vervroeging in te stellen is mij niet geheel duidelijk.

Je stopt dus die micrometer in het bougiegat...zet hem op de gewenste vervroeging (4,25mm ofzo). En zet de stator gelijk met de 2 streepjes?
 
Originally posted by Casper
Allemaal hartelijk bedankt!

Alleen het gedeeltje om die vervroeging in te stellen is mij niet geheel duidelijk.

Je stopt dus die micrometer in het bougiegat...zet hem op de gewenste vervroeging (4,25mm ofzo). En zet de stator gelijk met de 2 streepjes?

Yep klopt. moet je wel weten hoe die micrometer werkt. Je kan overigens ook met een schuifmaat te werk gaan. Gaat net zo makkelijk. Deed ik namelijk voorheen ook
 
Ik ben ook erg geinterreseerd in deze info, omdat ik zeker weten met de tijd ook een binnenrotor aan ga schaffen.

Is er maybe iemand die plaatjes heeft van het op scoot bouwen en afstellen van een binnenrotor ? .. dan zullen de meeste mensen (waaronder ik) het wel sneller door hebben.
 
als je een MVT binnenrotor gaat nemen dan is je ontstekingspunt niet 4,25 of in die richting. er zit een hele beschrijving bij met het onstekingstijdstip en wat je nog meer moet weten. En er zit een losse plaat bij om je ac kapje of je lc boutjes in te draaien bij de MVT.
 
Afstellen binnenrotor mbv micrometer:

-draai de micrometer in je bougiegat
-draai de pin los.
-bepaal je bdp (hoogste stand van de zuiger) en schroef op dat moment je pin vast
-draai de zuiger een halve slag terug.
-stel de juiste vooronsteking in. (1 hele draai van de meter is 1mm, 1/10 draai is .1mm)
-draai je rotor vast.
-starten.
-probeer nu eens wat dmv testen op welke stand de stator het beste staat. Dit merk je snel genoeg.
 
Kan iemand er ook eventjes bij vertellen welke waarden goed zijn, om je voorontsteking op af te regelen, van wat hangt dit af?
En wat gebeurt er bij te laat en te vroeg ontsteken??
Altijd handig om te weten.
 
Back
Top