Scooter valt uit+olie in luchtfilter

Baas

New Member
Beste lezer,

Ik reed pas rustig naar huis en opeens viel mijn scooter uit (piaggio zip 4t)en starte hij niet meer . Ik kon niet vinden wat het was en heb Hem een uurtje laten staan en daarna starte hij weer

ook kwam ik er later achter een paar dagen eerder dat er veel olie in het luchtfilter zat. Hoe kan dit?

Gr,
Baas
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk rijdt je er niet genoeg mee...
Ik bedoel hiermee wat langere afstanden zodat de motor goed op temperatuur komt.

Olie in de luchtfilter is meestal afkomstig van de aansluiting van het carterontluchting naar het luchtfilter.
Vaak ook wat waterdamp wat mee gaat in de slang....

Gewoon even goed reinigen en de slang ook gelijk even meenemen moet voldoende zijn.
Kan zijn dat in de cilinderkop (bij het membraan) ook nog wat zit waardoor er een verstopping kan ontstaan.
Is dat het geval moet men deze dus ook reinigen...

Ander iets is dat de zuiger (en veren) olie doorlaat vanuit het motorblok of er is iets mis met de klepseals.
Aangezien meer info ontbreekt is dit echter gissen.
 
Ik rijd er elke dag heen 13 km en terug 13 kilometer is dat niet genoeg?
Waarschijnlijk rijdt je er niet genoeg mee...
Ik bedoel hiermee wat langere afstanden zodat de motor goed op temperatuur komt.

Olie in de luchtfilter is meestal afkomstig van de aansluiting van het carterontluchting naar het luchtfilter.
Vaak ook wat waterdamp wat mee gaat in de slang....

Gewoon even goed reinigen en de slang ook gelijk even meenemen moet voldoende zijn.
Kan zijn dat in de cilinderkop (bij het membraan) ook nog wat zit waardoor er een verstopping kan ontstaan.
Is dat het geval moet men deze dus ook reinigen...

Ander iets is dat de zuiger (en veren) olie doorlaat vanuit het motorblok of er is iets mis met de klepseals.
Aangezien meer info ontbreekt is dit echter gissen.

Ik rijd er elke dag 13 km heen en 13 km terug. Hij is al een keer vaker uitgevallen en blijde was dat bij lage toeren. Denk je dat dat er iets mee te maken heeft
 
Dit is zeker wel genoeg km's om de boel op temperatuur te krijgen.
Het gegeven v.w.b. het ontluchtings gebeuren en slang kan men dan wel afvinken!
(maar controleren en e.v.t. reinigen kan natuurlijk nooit kwaad)

Het vreemde is dan wel dat er olie in het luchtfilter terechtkomt!?
(het kan maar op één manier in het filter belanden)

Hoeveel km heb je inmiddels gereden?
Onderhoudsgeschiedenis is up to date?

Als de motor regelmatig bij lage toeren uitvalt kan dit te maken hebben met de afstelling van de carburateur.
(dit verklaart echter niet de motorolie in het filter helaas)
 
Dit is zeker wel genoeg km's om de boel op temperatuur te krijgen.
Het gegeven v.w.b. het ontluchtings gebeuren en slang kan men dan wel afvinken!
(maar controleren en e.v.t. reinigen kan natuurlijk nooit kwaad)
Ik heb er nu zo’n 4000 km mee gereden en heb pas zelf alle filters vervangen en transmissieolie en olie ook.

Hij valt uit als ik 20 km per uur rijd en start dan ook niet meer voor een tijdje. Dat zal toch niet de carburateur zijn?
Het vreemde is dan wel dat er olie in het luchtfilter terechtkomt!?
(het kan maar op één manier in het filter belanden)

Hoeveel km heb je inmiddels gereden?
Onderhoudsgeschiedenis is up to date?

Als de motor regelmatig bij lage toeren uitvalt kan dit te maken hebben met de afstelling van de carburateur.
(dit verklaart echter niet de motorolie in het filter helaas)
 
Controleer even de klepspeling inlaat, als deze te strak staat kan er compressie terugslaan.
Groet

Compressie terugslaan?
Wat bedoel je hier mee? En verklaart dit dan ook de olie in de carburateur en luchtfilter?

Voor de uitleg over de compressieslag van een motor nemen we als voorbeeld een benzine motor. Bij de verbranding in de motor van bijvoorbeeld een scooter is buiten een ontsteking en een lucht brandstof mengsel een compressieslag nodig om de motor draaiende te houden. Als bijvoorbeeld de zuigerveren van de zuigers in de cilinder versleten zijn kan de compressie tijdens het samenpersen van het lucht / brandstof mengsel sterk afnemen. Ook kunnen de inlaat of uitlaatkleppen niet goed afsluiten op de klepzitting. De reden daarbij kan een vervuilde klepzitting of zelf een verbranden klep zijn. Ook kan de koppakking op een bepaalde plaats stuk zijn waardoor het samengeperste mengsel of een gedeelte daarvan de cilinder al verlaten heeft voordat de vonk tot ontbranding komt.

Bij een 2 takt variant kwam het wel eens voor, echter had dit weer te maken met het ontstekingstijdstip wat dan niet goed stond afgesteld.

@ de TS:
De olie kan maar op één manier het luchtfilter bereiken en dat is via het ontluchtingskanaal....
 
Controleer eens eerst het olie peil en kijk waar het niveau momenteel staat..

We moeten eerst weten hoeveel olie eruit is. Mocht het echt gaan om 200ML en meer dan zou ik me wel zorgen gaan maken..

Als die op het minium niveau staat of er net boven is er een kans dat de schade wellicht beperkt is.. Staat hij daar onder, dan heb je denk ik een probleem. En kan je gaan sleutelen en op onderzoek uit.
 
@floris:
Je hebt gelijk.
Mijn suggestie komt doordat ik het heb gehad met een Kymco, aanslaan en rijden ging goed totdat er bij lage toeren en uiteindelijk geheel motoruitval plaatsvond. Twee maal daarvoor verspreid over enkele dagen was er ook sprake van een witte, melkachtige en naar benzine ruikende substantie die we vaak in de autowereld 'sludge' noemen. Wat bleek: het luchtfilter zat geheel vol met onverbrand mengsel en dit droop eruit via twee wegen: Filterhuis zelf en het bekende verzamelslangetje, carterontluchting.
Olie komt idd via de wegen die jij beschrijft, waarbij ik neig naar klepsteelafdichting inlaat.
Groet,
 
Beste lezer,

Ik reed pas rustig naar huis en opeens viel mijn scooter uit (piaggio zip 4t)en starte hij niet meer . Ik kon niet vinden wat het was en heb Hem een uurtje laten staan en daarna starte hij weer

ook kwam ik er later achter een paar dagen eerder dat er veel olie in het luchtfilter zat. Hoe kan dit?

Gr,
Baas

Scooter recent scheef gestaan? Gevallen?
 
Het kan ook zijn dat het niveau eerder te hoog stond van de olie en dit naar buiten is gewerkt..

In dit geval raad ik je aan om gewoon de olie weer aan te vullen zoals het moest staan en dan het verbruik in de gaten houden..

En luchtfilter en slangetje even schoonmaken als daar olie in zit.
 
Het kan ook zijn dat het niveau eerder te hoog stond van de olie en dit naar buiten is gewerkt..

In dit geval raad ik je aan om gewoon de olie weer aan te vullen zoals het moest staan en dan het verbruik in de gaten houden..

En luchtfilter en slangetje even schoonmaken als daar olie in zit.
Dat sws,

Maar als ik er teveel olie ingezeten heeft, kan het dan veroorzaken dat het in de luchtfilter komt?
Want het kan er alleen in komen wanneer je scooter scheef staat of is omgevallen.
Wel weet ik dat je luchtfilter bij een piaggio blok wel wat olie absorbeert.
 
Back
Top