scooter start zonder sleutel

yassine1999

New Member
hallo,

mijn scooter kickstart zonder sleutel, zoals je kan begrijpen is dit nogal onhandig voor mijzelf
en een groot risico als ik mijn scooter ergens neerzet
gelukkig heb ik wel een kettingslot en die doe ik er nu ook altijd omheen.

toch zou ik graag willen weten hoe dit komt en hoe ik dit zou kunnen oplossen

het gaat om een piaggo zip uit 2006 met een motorblok uit 2013

alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Vermoed zelf dat er iets mis is met het contact slot.. Waarschijnlijk is er ergens een brug tussen bepaalde aansluitingen in het slot, en dat dit je de mogelijkheid geeft om te kunnen starten... Want contacten schakelen gebeurd immers bij het contact slot.
 
eurokit said:
Waarschijnlijk is er ergens een brug tussen bepaalde aansluitingen in het slot

Dit denk ik niet.....

Er kunnen 4 dingen aan de hand zijn namelijk:

  1. Er zit een slecht contact/connector in de groene draad tussen je cdi en het contactslot.
  2. Je contactslot maakt GEEN contact tussen groene draad en zwarte draad op het moment dat het contactslot "uit" staat.
  3. Er zit een slecht contact in de zwarte draad van je contactslot en de massa (=lees min-pool accu)
  4. In de CDI is een diode defect echter dit is zeer uitzonderlijk!!!
Om dit te verifieeren doe het volgende :

  • Zet je contactslot op "UIT".
  • Neem de CDI los van de kabelboom-connector.
  • Neem een multimeter.
  • Schakel deze op het laagste Ohm-bereik.
  • Doe de zwarte meetkabel in de bus "COM" van de multimeter.
  • Doe de rode meetkabel in de bus "V" van de multimeter.
  • Prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu.
  • Prik de rode meetpen op de groene draad van de losgenomen kabelboom-connector waar eerst de CDI aangesloten zat.
  • De meter MOET nu nagenoeg 0 Ohm aangeven.
  • Schakel nu het contactslot op "ON".
  • De multimeter moet nu "OL" aangeven.
Edit: even een foutje verbetert.
 
Last edited:
allebei bedankt voor jullie hulp.

jammer genoeg heb ik geen technische achtergrond of de benodigdheden om dit zelf op te lossen

daarom zou ik graag willen weten wat een scootershop ervoor zou vragen om dit op te losen

nogmaals bedankt
 
Het was al te verwachten dat de TS hier geen raad mee heeft.
De info is ook erg aan de magere kant te noemen....

Zip uit 2006 met een motorblok uit 2013, dit is het enige waar we ons op kunnen baseren!?

Niks over bekabeling en e.v.t. een omleiding qua contaktslot...

Reactie van Sparky is dus wel begrijpbaar en zeer zeker ook toepasbaar wat dat betreft!
We hebben hier echter wel een glazen bol en zelfs een orakel aan boord, maar meestal is dit nou net niet voldoende gebleken!!!
 
Last edited:
Back
Top