Scooter start lastig en valt uit zonder gas

Vano

Member
Hoi,

Mijn scooter (sym orbit50 4takt uit 2011) start elektrisch vrijwel niet en kickstart gaat steeds stuk. Als die werkt lukt het met 5 a 10 keer kicken wel. Klinkt alsof mn startmotor of bendix niet goed aanpakt, ene keer hoor ik hem draaien en andere keer pakt die hem wel maar slaat die niet aan. Wanneer de scooter dan eenmal aan is dan moet ik 20seconde goed gas geven anders valt die uit.

Heb mn accu al vervangen want klonk erg zwak.
Zit ook nieuwe bougie in.
Uitlaat was lek maar zit ook nieuwe onder wat al wel qua toerental geholpen lijkt te hebben.

Wat zou verder het probleem kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je / hoort er een pakking tussen het deksel en het carter? En zijn alle onderdelen van de kick een beetje gesmeerd , ook het lager in het deksel speling vrij , zodat niet de as scheef komt met kicken. Verder vindt ik het geluid meer op een resonantie van iets lijken . Misschien omdat er geen pakking tussen zit ( ijzer op ijzer) zo'n klank kast geluid. Is het de v snaar die erop hoort? Dan moet dat goed zijn.
 
Toen ik hem er af haalde zat er al geen pakking tussen dus neem aan van niet, tenzij deze door vorige eigenaar al kwijt is geraakt.
Kickstart is goed gesmeerd, en er hoort geen lager in de deksel. Ik zou even kijken voor een pakking die er tussen hoort misschien.
Geen idee of het de v snaar is die er op hoort.
Zou ik even uitzoeken
 
Busje nr 16 ( van 2e tekening) , is het lagertje van de kickstart , zit deze er niet in? Dan zal de as van de kickstart vrij veel speling hebben , en is het niet gek dat er iets scheef gaat . De nr 6 ( van eerste tekening ) , zijn de centreer busjes van het deksel , deze houden het deksel precies op z'n plek zodat alles recht voor elkaar staat (kickstart rondsel en rondsel wiel op de vario ).
 
Heeft de kickstart as niet teveel ruimte in de bus (16) , nr 6 zou ik zo wie zo bestellen , is wel belangrijk dat de kap goed gecentreerd zit.
En even voor de goede orde , ze kunnen dus zowel in de kap als in het carter zitten.
 
Laatst moest ik de kickstarterveer van mijn zip opnieuw monteren, nadat ie niet meer terugkwam en vast leek te zitten. Net als bij jou.
Vermoedelijk was de veer, door wat speling op het kwart-tandwiel-asje, losgeschoten.
Wanneer je het carter er weer af hebt gewoon eens rustig kijken aan welke kant de veer er vermoedelijk af gaat. Je zou naar krassen op het kwart-tandwiel kunnen kijken. Er zit een klein pikkie aan de veer die om de rand van dat tandwiel, de terugduw kracht uitvoert.
Het is een kwelling om die veer weer goed te krijgen. Sterkte en succes.
 
bij mijn Kymco was de pakking aan de onderkant er tussenuit gekropen de vorige keer dat hij gemonteerd was (vorige eigenaar/reparateur) maar daar maakte dat niet uit voor de stand van de kap: de boutjes hebben een "borst" die niet het schroefdraadgat in gaan, waardoor de afstand van de kap ook zonder pakking gelijk moet blijven.
Vano, vroeg je of stelde je vast dat je rolletjes aan vervanging toe zijn? ik heb je vario nog niet uit elkaar gezien namelijk.
als die snaar niet strak staat brengt hij geen aandrijfkracht over, dus dat lijkt me goed.
 
de boutjes hebben een "borst" die niet het schroefdraadgat in gaan, waardoor de afstand van de kap ook zonder pakking gelijk moet blijven.
Maar dan heb je dus een kier tussen het deksel en het carter , waar water en vuil in kan lopen. De centreerbusjes zouden juist de kap op de juiste plek houden. En de pakking zou deze kier dan dichten.
 
Maar dan heb je dus een kier tussen het deksel en het carter , waar water en vuil in kan lopen. De centreerbusjes zouden juist de kap op de juiste plek houden. En de pakking zou deze kier dan dichten.
klopt, ideaal is het niet, maar voor de plaats van de kickstart heeft het dan weer geen invloed, is wat ik bedoel.
 
bij mijn Kymco was de pakking aan de onderkant er tussenuit gekropen de vorige keer dat hij gemonteerd was (vorige eigenaar/reparateur) maar daar maakte dat niet uit voor de stand van de kap: de boutjes hebben een "borst" die niet het schroefdraadgat in gaan, waardoor de afstand van de kap ook zonder pakking gelijk moet blijven.
Vano, vroeg je of stelde je vast dat je rolletjes aan vervanging toe zijn? ik heb je vario nog niet uit elkaar gezien namelijk.
als die snaar niet strak staat brengt hij geen aandrijfkracht over, dus dat lijkt me goed.
4C416913-D08E-4BC4-8789-1E10D5148CBC.jpeg
Post automatically merged:

aan paar kanten wat vlak
Post automatically merged:

Ben vergeten vetere fotos te maken helaas, maar denk zelf dat ze dus aan vervanging toe zijn
 
Zeker vervangen , eerst even wegen . Vernieuw dan ook de geleiders van de vario ( dieplastic driehoekjes) en kijk of de vario geen ruimte heeft op de bus. Staat er een maat op de v snaar ? dan de bovenkant meten op slijtage , en let bij montage op de loop richting van de snaar , hier staat een pijl op.
 
Back
Top