Scooter start lastig en valt uit zonder gas

Vano

Member
Hoi,

Mijn scooter (sym orbit50 4takt uit 2011) start elektrisch vrijwel niet en kickstart gaat steeds stuk. Als die werkt lukt het met 5 a 10 keer kicken wel. Klinkt alsof mn startmotor of bendix niet goed aanpakt, ene keer hoor ik hem draaien en andere keer pakt die hem wel maar slaat die niet aan. Wanneer de scooter dan eenmal aan is dan moet ik 20seconde goed gas geven anders valt die uit.

Heb mn accu al vervangen want klonk erg zwak.
Zit ook nieuwe bougie in.
Uitlaat was lek maar zit ook nieuwe onder wat al wel qua toerental geholpen lijkt te hebben.

Wat zou verder het probleem kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Dag Harrr,
Beam mij maar!
Een gat/lek in het uitlaat traiect geeft wat extra zuurstof in de uitlaatgas stroom.
Dus dan denkt de katalysator: Gut het mengsel mag wat rijker. Geen vermogens verlies, maar vermogens winst, met als gevolg een hoger toerental.
Niet dan?
Stel dat is zo, heeft die dan daarom nu met de nieuwe uitlaat net iets minder vermogen?
 
Dus dan denkt de katalysator: Gut het mengsel mag wat rijker. Geen vermogens verlies, maar vermogens winst, met als gevolg een hoger toerental.
Niet dan?
Dat denk ik niet , deze is van 2011 met een standaard carburateur , en cdi toch , dan zitten er geen sensors in die het mengsel regelen.
Ik denk dat het starten te maken heeft met het goed afstellen van de carb. Vano heb je hem al afgesteid ? en hoe heb je dit gedaan?
 
Dat denk ik niet , deze is van 2011 met een standaard carburateur , en cdi toch , dan zitten er geen sensors in die het mengsel regelen.
Ik denk dat het starten te maken heeft met het goed afstellen van de carb. Vano heb je hem al afgesteid ? en hoe heb je dit gedaan?
Ja is gewoon standaar carb met brom cdi.
Heb nu alleen afgesteld met stationair schroef want had gister geen tijd en regende te hard
 
donker? hoofdlamp
arm/rijk: bougie nat/droog/kleur. maar dat werkt pas als ie even gedraaid/gereden heeft.
als ie slecht start en alleen met gas reageert zeg ik te arm. te rijk zou ie warm verzuipen en uit uitlaat stinken.
 
Last edited:
Je laat eerst de scooter goed warm draaien , daarna de stationair schroef ( bij de gaskabel) zover uit draaien dat de scooter net blijft lopen.
Nu de mengsel schroef in of uit draaien zodat de motor sneller gaat draaien , dan weer de stat schroef uitdraaien en zo het hoogste toerental opzoeken. Daarna met de stat schroef de toeren afstellen in de buurt van de 1900 toeren staat in de handleiding van je scoot hoeveel precies.
Wacht als je aan de mengsel schroef draait wel even , zodat de motor aan het mengsel "went" , en steeds kleine stukjes verdraaien.
 
Je laat eerst de scooter goed warm draaien , daarna de stationair schroef ( bij de gaskabel) zover uit draaien dat de scooter net blijft lopen.
Nu de mengsel schroef in of uit draaien zodat de motor sneller gaat draaien , dan weer de stat schroef uitdraaien en zo het hoogste toerental opzoeken. Daarna met de stat schroef de toeren afstellen in de buurt van de 1900 toeren staat in de handleiding van je scoot hoeveel precies.
Wacht als je aan de mengsel schroef draait wel even , zodat de motor aan het mengsel "went" , en steeds kleine stukjes verdraaien.
Dankjewel voor duidelijke uitleg,
Alleen hoe kan ik weten dat die op 1900 toeren zit?
 
Als je klaar bent met afstellen , en de motor is nog op bedrijfs temp , draai je de stationair schroef zover in , dat het achterwiel net gaat draaien .
Daarna terug dat het achterwiel stilstaat , loopt hij voor je eigen gehoor te hard draai je hem nog iets terug. Laat hem niet te langzaam lopen , hij moet nog geforceerde koeling krijgen ook , met een blok waar de cilinder direct in contact stond met de buitenlucht , was dit mede door de koelribben niet zo'n punt . Maar deze cilinders zitten verstopt onder het plastic
 
Okey top dan doe ik dat zodra ik even genoeg vrijetijd heb.

Even een update over de stand van zaken:
Na kleppen stellen merk ik dat die soepeler rijd al wel, hij een langere uitrol heeft gekregen en ik wel meer compressie heb.

Merk overigens dat als ik mijn verlichting aan heb het feller gaat branden na mate ik meer gas geef, hoort dit?

Hoor onder het geluid van mijn motorblok dat loopt nig een ander geluid wat erg lastig te omschrijven is. En als ik naast mijn scooter sta hoor ik ook vanuit mijn kickstart deksel een harder geluid komen.

Zijn hier nog punten waar echt even goed naar gekeken moet worden en zoja waar moet ik op letten??
 
Merk overigens dat als ik mijn verlichting aan heb het feller gaat branden na mate ik meer gas geef, hoort dit?
Ja dat hoort , je krijgt stroom voor je lamp van de stator , hoe sneller de motor draait hoe meer spanning je hebt . Daarom ben ik met mijn verlichting bezig , om deze om te bouwen naar led , met spanning vanaf de accu , heb je stationair ook goede verlichting.
Post automatically merged:

Zijn hier nog punten waar echt even goed naar gekeken moet worden
Je zou de vario driehoekjes en rollen kunnen bekijken , of deze driehoekjes speling hebben , en of de rollen versleten zijn .
verder de koppeling , is deze ook in je variodeksel gelagerd ? en is dit lager nog goed. Geen speling op de vario / krukaslagers .
Ook v snaar controleren op breuk of slijtage
 
Last edited:
Dit kun je controleren , door je vario op en neer proberen te bewegen , voorzichtig met een schroeven draaier tussen het carter en de starterkrans , en dan een beetje op en neer bewegen .
 
Daar ga ik niet meteen van uit , maar dan zie je de vario op en neer bewegen . Wat niet de bedoeling is . anders zou je het geluid even op moeten nemen en , hier plaatsen , want zo is het gissen wat het wezen kan.
 
Heb nu vanmiddag voor werk even de tijd gehad om de carb te stellen.

Mengsel was idd iets te arm na stellen is mijn top ook ietsjes omhoog gegaan met zon 3kmh, morgen ga ik verder met alles controleren
Post automatically merged:

Hier filmpje van geluid, is niet heel duidelijk te horen vind ik maar misschien hebben jullie wr wat aan.
Post automatically merged:

 
5D580793-46A7-435D-90D9-866522253250.jpeg
Dit is mn vsnaar zit wel echt heeeel strak, weet niet of dat zo hoort, lijk in mijn ogen nog wel prima verder.

Rolletjes zeker aan vervanging toe

Vario kant niet op en neer bewegen dus krukas lagers goed lijkt mij.

Zonet kickstart weer kapot gegaan, zit vast wanneer ik hem kick en krijg hem dan met echt kracht alleen weer omhoog. Iemand enig idee waarom hij elke keer vast komt te zitten of kapot gaat?
 
Back
Top