Beste allemaal,

Ik heb een piaggio zip uit 2017 gekocht en ben hier aan gaan sleutelen. Toen ik hem kochten starten die al niet helemaal lekker. Nu heb ik een probleem en start hij niet meer.

De bougie die in de scooter zat toen ik hem kocht was heel zwart dus had die vervangen samen met de olie, olie en luchtfilter. Ik heb de kleppen gesteld en de scooter deed het goed. Alleen de nieuwe bougie was wel weer meteen zwart.

Ook lekte me benzine kraan dus heb ik deze vervangen voor een nieuwe. Alleen toen ik die gemonteerd had kreeg hij geen benzine alleen als ik aan de vacuüm slang zoog. Vervolgens heb ik er een benzine kraantje opgezet die je open en dicht kan doen alleen vind dat toch niet zo handig aangezien je hem moeilijk open en dicht kan doen. dus heb de niet lekende vacuüm kraan weer gemonteerd. Nou komt er alleen benzine uit de benzineslang als ik kick en de leiding helemaal naar beneden hou (dus er komt geen benzine in de carb). Ik dacht zelf dat die misschien niet genoeg compresie heb maar als ik de bougie er uit haal en me vinger op het bougie gat doet en kick voel ik wel druk op me vinger. Ook was me bougie weer zwart en nat. Weet iemand wat dit kan zijn
Post automatically merged:

Ook misschien handig om er bij te vertellen is dat er 7.2 gram rolletjes in zitten en een standaard sproeier
 

Attachments

  • 3A1E8630-27A4-412F-878C-967EB77D7A4B.png
    3A1E8630-27A4-412F-878C-967EB77D7A4B.png
    687.1 KB · Views: 36
  • B80612D4-37BC-4068-A67D-BF3FFA80A01B.png
    B80612D4-37BC-4068-A67D-BF3FFA80A01B.png
    664.4 KB · Views: 33
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb je een vonk , en waarschijnlijk heb je geen vacuüm genoeg voor de kraan . Het testen met je vinger op het bougie gat is geen optie , meet hem eens met een compressie meter .
 
Heb je een vonk , en waarschijnlijk heb je geen vacuüm genoeg voor de kraan . Het testen met je vinger op het bougie gat is geen optie , meet hem eens met een compressie meter .
Ik heb een compresiemeter bestelt dus zal het meten, bougie vonkt wel gewoon.
Post automatically merged:

Ik heb een compresiemeter bestelt dus zal het meten, bougie vonkt wel gewoon.
Hoeveel bar moet die ongeveer hebben?
 
Last edited:
Beste allemaal,

Ik heb een piaggio zip uit 2017 gekocht en ben hier aan gaan sleutelen. Toen ik hem kochten starten die al niet helemaal lekker. Nu heb ik een probleem en start hij niet meer.

De bougie die in de scooter zat toen ik hem kocht was heel zwart dus had die vervangen samen met de olie, olie en luchtfilter. Ik heb de kleppen gesteld en de scooter deed het goed. Alleen de nieuwe bougie was wel weer meteen zwart.
ik zie nog niet veel geks aan je bougie, heb ze zwarter gezien, na hoeveel km kijk je?.
Nou komt er alleen benzine uit de benzineslang als ik kick en de leiding helemaal naar beneden hou (dus er komt geen benzine in de carb).
waar baseer je dat op? waarom zou er geen benzine bij je carb komen als je die slang aansluit? zit je carb bóven je kraan dan?
Ik dacht zelf dat die misschien niet genoeg compresie heb maar als ik de bougie er uit haal en me vinger op het bougie gat doet en kick voel ik wel druk op me vinger. Ook was me bougie weer zwart en nat. Weet iemand wat dit kan zijn
bougie nat betekent dat er wel benzine in je cilinder komt (dùs in je carburateur, hoop ik dan, tenzij je je vacuüm en benzineleiding per ongeluk hebt omgedraaid en de benzine zó je spruitstuk in kabbelt, dan vernevelt ie niet en verzuipt je motor.)
ik lijk wel een kapotte grammofoon, maar je bent toch niet met oude dooie benzine aan het proberen hè?
 
ik zie nog niet veel geks aan je bougie, heb ze zwarter gezien, na hoeveel km kijk je?.

waar baseer je dat op? waarom zou er geen benzine bij je carb komen als je die slang aansluit? zit je carb bóven je kraan dan?

bougie nat betekent dat er wel benzine in je cilinder komt (dùs in je carburateur, hoop ik dan, tenzij je je vacuüm en benzineleiding per ongeluk hebt omgedraaid en de benzine zó je spruitstuk in kabbelt, dan vernevelt ie niet en verzuipt je motor.)
ik lijk wel een kapotte grammofoon, maar je bent toch niet met oude dooie benzine aan het proberen hè?
Als ik de benzineslang bij de carb los haal en op die hoogte houd en kick komt er geen benzine uit. Ik heb de slangen goed aangesloten en gebruik nieuwe benzine.
Post automatically merged:

Als ik de benzineslang bij de carb los haal en op die hoogte houd en kick komt er geen benzine uit. Ik heb de slangen goed aangesloten en gebruik nieuwe benzine.
Ik heb de bougie er uit gehaald na een heel klein rondje gereden te hebben. is die dan zwart omdat die slecht afgesteld staat en als dat zo is krijgt die dan te veel of te weinig benzine.
 
Last edited:
Als ik de benzineslang bij de carb los haal en op die hoogte houd en kick komt er geen benzine uit.
Als die hoogte hoger of gelijk is aan het brandstofniveau in je tank komt er zeker geen benzine uit.

"Wet van de ouwehoerende vaten".
 
Last edited:
Dit snap ik niet helemaal, dus als de benzine in de tank leeg is en dus lager licht als de carburateur komt het niet naar de carb?
Dit snap IK dus niet, als de tank leeg is, loopt er sowieso geen benzine naar de carb.
En wat betreft:

en dus lager licht als de carburateur komt het niet naar de carb?
Dit kan niet, de carburateur kan nooit hoger liggen als de tank want de Zip heeft een vacuumkraantje en geen vacuumpomp.

Vertel eerder eens wat je bedoelt met:
en op die hoogte houd
 
Ik heb de bougie er uit gehaald na een heel klein rondje gereden te hebben. is die dan zwart omdat die slecht afgesteld staat en als dat zo is krijgt die dan te veel of te weinig benzine.
nee, dan is ie zwart omdat ie nog niet op temperatuur is. je kunt 'm pas aflezen als je een langer stuk gereden hebt.
 
Dit snap IK dus niet, als de tank leeg is, loopt er sowieso geen benzine naar de carb.
En wat betreft:


Dit kan niet, de carburateur kan nooit hoger liggen als de tank want de Zip heeft een vacuumkraantje en geen vacuumpomp.

Vertel eerder eens wat je bedoelt
ik zie nog niet veel geks aan je bougie, heb ze zwarter gezien, na hoeveel km kijk je?.

waar baseer je dat op? waarom zou er geen benzine bij je carb komen als je die slang aansluit? zit je carb bóven je kraan dan?

bougie nat betekent dat er wel benzine in je cilinder komt (dùs in je carburateur, hoop ik dan, tenzij je je vacuüm en benzineleiding per ongeluk hebt omgedraaid en de benzine zó je spruitstuk in kabbelt, dan vernevelt ie niet en verzuipt je motor.)
ik lijk wel een kapotte grammofoon, maar je bent toch niet met oude dooie benzine aan het proberen hè?
Ik bedoel dat ik hem gewoon op de zelfde hoogte hou als dat die zit als hij op de carb is aangesloten
Post automatically merged:

nee, dan is ie zwart omdat ie nog niet op temperatuur is. je kunt 'm pas aflezen als je een langer stuk gereden hebt.
Aha, ja ik heb er nog niet lange stukken mee gereden dus dan is die waarschijnlijk daarom al zo snel zwart
 
Heb eindelijk de compressie kunnen meten en zit op 5 bar. Dus dit betekent dat hij te weinig compressie heeft. Waar kan dat aan liggen? Versleten zuigerveren/cilinder maar ik zag ook iets van koolaanslag op de kleppen?
 

Attachments

  • DD4BCF78-A73F-46C6-9DB7-5AA8B8C90C14.jpeg
    DD4BCF78-A73F-46C6-9DB7-5AA8B8C90C14.jpeg
    181.5 KB · Views: 29
heb je al eens klepspeling gecontroleerd/gesteld? zou daarmee beginnen.
als het langs je zuigerveren weg zou lekken, zou een spuitje motorolie door het bougiegat het tijdelijk kùnnen beïnvloeden, dus olie inspuiten, compressie meten. heb je dàn éven 6 bar, zijn het zuigerveren.
 
Last edited:
Heb je hem wel gemeten , met vlinderklep en gasschuif geheel open ? Om precies te zien waar hij druk verliest , zonder de boel te demonteren , zou je een lek test moeten doen .
Maar zoals C-Row al zei stel eerst je kleppen
 
Heb je hem wel gemeten , met vlinderklep en gasschuif geheel open ? Om precies te zien waar hij druk verliest , zonder de boel te demonteren , zou je een lek test moeten doen .
Maar zoals C-Row al zei stel eerst je kleppen
Heb het met gas open gemeten en kleppen zijn al gesteld. Heb me cilinderkop er even afgehaald en zag dat er een beetje roest in de cilinder zat. Ook denk ik dat me voetpakking lek is, Kan dit zomaar de reden zijn dat hij compressie verliest.
 

Attachments

  • 901BE4E5-2228-492F-BCC4-070DF0AD7A54.jpeg
    901BE4E5-2228-492F-BCC4-070DF0AD7A54.jpeg
    252.9 KB · Views: 26
  • 7A88C63A-2AEF-4560-8500-047B2F49DC27.jpeg
    7A88C63A-2AEF-4560-8500-047B2F49DC27.jpeg
    143.6 KB · Views: 23
  • 8E7F0EF4-12B3-42F9-A670-9A3EDC51712A.jpeg
    8E7F0EF4-12B3-42F9-A670-9A3EDC51712A.jpeg
    250.8 KB · Views: 23
Roest is natuurlijk niet goed , voetpakking , kan geen oorzaak zijn van compressie verlies , hoogstens van olie lekkage .
Zou de cilinder ook demonteren ( moet toch om de voetpakking te vernieuwen ) , en even de slotspeling van de veren te meten op 3 verschillende hoogte in de cilinder. Ook even de verbrandings ruimte in de kop vullen met benzine , om te kijken of de kleppen goed afdichten.
 
Roest is natuurlijk niet goed , voetpakking , kan geen oorzaak zijn van compressie verlies , hoogstens van olie lekkage .
Zou de cilinder ook demonteren ( moet toch om de voetpakking te vernieuwen ) , en even de slotspeling van de veren te meten op 3 verschillende hoogte in de cilinder. Ook even de verbrandings ruimte in de kop vullen met benzine , om te kijken of de kleppen goed afdichten.
Je kan ook kijken of de kleppen goed afdichten door water op de kop te doen en dan met de compressor even in de kop spuiten toch? En wat de oorzaak is van de roest wat zou dat kunnen zijn? Kan het ook kwaad of is het niet heel erg?
 
Je kan ook kijken of de kleppen goed afdichten door water op de kop te doen en dan met de compressor even in de kop spuiten toch?
Wil je nog meer roest , dan kan dat . Maar je hebt het los , waarom dan zo moeilijk , vul de verbrandings kamer , En roest in een cilinder kan kwaad , kan de oorzaak zijn van je compressie verlies.
 
Dat kan ik zo vanachter de computer niet zeggen , je kan hem laten honen , maar zou eerst eens de slotspeling meten , is deze te groot , zou ik een nieuwe set , zuiger/ cilinder monteren . En ook even goed je kleppen nakijken , en zeker nieuwe klepseals monteren nu je hem toch los hebt.
 
Back
Top