Dat kan ik zo vanachter de computer niet zeggen , je kan hem laten honen , maar zou eerst eens de slotspeling meten , is deze te groot , zou ik een nieuwe set , zuiger/ cilinder monteren . En ook even goed je kleppen nakijken , en zeker nieuwe klepseals monteren nu je hem toch los hebt.
Hoe kan ik de slotspeling meten?
 
Zuigerveren van de zuiger afhalen , dan op een cm of 2 van de bovenkant van de cilinder de veer er met de onderkant van de zuiger indrukken , dit zodat de veer recht in de cilinder zit. Dan met een voelermaat de slot speling meten. Dit herhalen op 3 verschillende hoogte van de cilinder.
 
Zuigerveren van de zuiger afhalen , dan op een cm of 2 van de bovenkant van de cilinder de veer er met de onderkant van de zuiger indrukken , dit zodat de veer recht in de cilinder zit. Dan met een voelermaat de slot speling meten. Dit herhalen op 3 verschillende hoogte van de cilinder.
Ik heb net even gekeken if de kleppen goed afsluiten maar eentje deed dit niet. Alleen ik weet niet zeker of ze dicht staan, zijn ze dit? En zoja, wat zou ik kunnen doen, de kleppen slijpen?
 
Als de nokkenas eruit is staan de kleppen in principe dicht.
Welke klep is er lek ? De grote (inlaat klep) , of de kleine . Of het helpt om te slijpen , hangt af van het "vlees" op de klep , waar deze op de zitting komt . Klep moet niet messcherp worden aan de rand . De vereiste maten staan in het werkplaats handboek . Zou ook zomaar kunnen dat je zitting gefreesd moet worden , ligt eraan hoe het eruit ziet , of erg ingeslagen is .
 
Wat nog niet gemeld is , en gevraagd is ?? wat is de km stand , kan zijn dat zuiger en Cilinder allang versleten zijn , gaat om een Scooter van al 6 jaar oud
 
De scooter heeft 14xxxkm op de teller. Het is de inlaatklep die niet goed afsluit. Maar de nokkenas zit er nog op als ik het goed begrijp. Zouden jullie hier misschien een oplossing mee kunnen bedenken?
 

Attachments

  • 6C78A305-442D-42B8-A7FD-1178F00EC693.png
    6C78A305-442D-42B8-A7FD-1178F00EC693.png
    767.4 KB · Views: 32
  • 8E021747-165D-40F9-A172-E203926E2125.jpeg
    8E021747-165D-40F9-A172-E203926E2125.jpeg
    274.5 KB · Views: 27
  • 1119871D-FA5F-4246-8A13-4D34EB3DAF68.jpeg
    1119871D-FA5F-4246-8A13-4D34EB3DAF68.jpeg
    359.3 KB · Views: 30
De enigste optie is de kop reviseren , en slotspeling meten , om vast te stellen of er slijtage is , van de cilinder . Of je cilinder laten meten . Je moet toch de cilinder demonteren om de voetpakking te vervangen.
 
Roest in de cilinder is gewoon hoe dan ook over, snap niet zo goed dat er hier zo luchtig om gedaan word. Zuigerveren zijn leuk, kan je vervangen, zijn meteen weer kapot als ze een paar keer over de roest heen gaan. Het zal natuurlijk ook nooit goede compressie geven.

Hier moet gewoon een nieuwe cilinder op. En bij die cilinder zit dan ook een nieuwe zuiger met zuigerveren, dus die hoef je ook niet op te meten. Beetje tijdverspilling imo.

Enige wat je zou kunnen doen is de cilinder laten honen, dat zal nog wel lukken. Maar dat kost meer of net zo veel als een nieuwe cilinder, en dan moet je ook een nieuwe zuiger etc hebben. Totaal niet interessant dus.

Heb je de klepspeling nou al gecontroleerd, of heb je de kop er gewoon af getrokken? Als de klepspeling veel te strak is, sluit de klep ook niet lekker af natuurlijk. Heb je wel voelermaten? Heb zo'n vermoeden van niet.

Om te testen kan je gewoon de moeren los draaien, en ze helemaal terug stellen. (daarna moet je wel weer kleppen stellen natuurlijk, maar dat moet je toch al) Dan moet je gewoon speling krijgen, en sluit de klep volledig. Dan leg je de kop ondersteboven, en doe je er BENZINE in. Als je dan ziet dat het weg lekt, lekken de kleppen.
 
Roest in de cilinder is gewoon hoe dan ook over, snap niet zo goed dat er hier zo luchtig om gedaan word. Zuigerveren zijn leuk, kan je vervangen, zijn meteen weer kapot als ze een paar keer over de roest heen gaan. Het zal natuurlijk ook nooit goede compressie geven.

Hier moet gewoon een nieuwe cilinder op. En bij die cilinder zit dan ook een nieuwe zuiger met zuigerveren, dus die hoef je ook niet op te meten. Beetje tijdverspilling imo.

Enige wat je zou kunnen doen is de cilinder laten honen, dat zal nog wel lukken. Maar dat kost meer of net zo veel als een nieuwe cilinder, en dan moet je ook een nieuwe zuiger etc hebben. Totaal niet interessant dus.

Heb je de klepspeling nou al gecontroleerd, of heb je de kop er gewoon af getrokken? Als de klepspeling veel te strak is, sluit de klep ook niet lekker af natuurlijk. Heb je wel voelermaten? Heb zo'n vermoeden van niet.

Om te testen kan je gewoon de moeren los draaien, en ze helemaal terug stellen. (daarna moet je wel weer kleppen stellen natuurlijk, maar dat moet je toch al) Dan moet je gewoon speling krijgen, en sluit de klep volledig. Dan leg je de kop ondersteboven, en doe je er BENZINE in. Als je dan ziet dat het weg lekt, lekken de kleppen.
Duidelijk, ik had de kleppen wel al gesteld maar raad jij aan om het gewoon helemaal op nieuw te doen en dan kijken of ze lekken?
 
Duidelijk, ik had de kleppen wel al gesteld maar raad jij aan om het gewoon helemaal op nieuw te doen en dan kijken of ze lekken?
Als een klep is ingeslagen, heeft kleppen stellen niet zoveel zin meer. Het kwaad is dan geschied. Dus kop reviseren of vervangen, en de cilinderkit ook meepakken als dat nodig is.
 
Roest in de cilinder is gewoon hoe dan ook over, snap niet zo goed dat er hier zo luchtig om gedaan word. Zuigerveren zijn leuk, kan je vervangen, zijn meteen weer kapot als ze een paar keer over de roest heen gaan. Het zal natuurlijk ook nooit goede compressie geven.

Hier moet gewoon een nieuwe cilinder op. En bij die cilinder zit dan ook een nieuwe zuiger met zuigerveren, dus die hoef je ook niet op te meten. Beetje tijdverspilling imo.

Enige wat je zou kunnen doen is de cilinder laten honen, dat zal nog wel lukken. Maar dat kost meer of net zo veel als een nieuwe cilinder, en dan moet je ook een nieuwe zuiger etc hebben. Totaal niet interessant dus.

Heb je de klepspeling nou al gecontroleerd, of heb je de kop er gewoon af getrokken? Als de klepspeling veel te strak is, sluit de klep ook niet lekker af natuurlijk. Heb je wel voelermaten? Heb zo'n vermoeden van niet.

Om te testen kan je gewoon de moeren los draaien, en ze helemaal terug stellen. (daarna moet je wel weer kleppen stellen natuurlijk, maar dat moet je toch al) Dan moet je gewoon speling krijgen, en sluit de klep volledig. Dan leg je de kop ondersteboven, en doe je er BENZINE in. Als je dan ziet dat het weg lekt, lekken de kleppen.
Heb de kleppen opnieuw gesteld maar lekt als nog ga de kop uit elkaar halen en kijken hoe het eruit ziet. De inlaag klep lijkt wel iets dieper in de kop te liggen dan de anderen. Zou dit kunnen kloppen en wat zou dit betekenen?
 

Attachments

  • 78A8BCBC-ACC3-4E7A-8CAA-A9BB9C062CF6.jpeg
    78A8BCBC-ACC3-4E7A-8CAA-A9BB9C062CF6.jpeg
    205.2 KB · Views: 18
  • 0DA79016-9088-467A-ADCF-A7A215CA569A.jpeg
    0DA79016-9088-467A-ADCF-A7A215CA569A.jpeg
    163.6 KB · Views: 19
heb je met benzine gekeken wèlke klep er lekt? mijn gok is dat de uitlaatklep niet goed sluit (door koolaanslag op de steel of doordat ie krom is?) en dat ie daarom verder naar buiten blijft staan (en niet de inlaatklep dieper ligt, dat zou een uitzondering zijn, aangezien de uitlaatklep heter wordt, slaat die meestal eerder in.)
 
heb je met benzine gekeken wèlke klep er lekt? mijn gok is dat de uitlaatklep niet goed sluit (door koolaanslag op de steel of doordat ie krom is?) en dat ie daarom verder naar buiten blijft staan (en niet de inlaatklep dieper ligt, dat zou een uitzondering zijn, aangezien de uitlaatklep heter wordt, slaat die meestal eerder in.)
Ja ik heb met benzine gekeken. De grote klep lekt (als ik het goed had begrepen is dat de inlaat).
 
Ja ik heb met benzine gekeken. De grote klep lekt (als ik het goed had begrepen is dat de inlaat).
ik zie zo op de foto geen duidelijk grootteverschil. maar jij kan zien wáár het naartoe lekt.(richting de aansluiting waar je carburateur op gaat, òf richting je uitlaat)
 
Als je de eerste foto van de twee vergroot zie je het verschil . ja is de inlaatklep . Vind hem er ook diep inleggen , als je de klep eruit hebt , kun je aan de rand zien of deze scherper is als de uitlaat klep . Is deze scherp rest niet anders als de klep vervangen , ook de zittingen goed bekijken , deze kun je laten frezen , of vernieuwen. Ik heb van een gy6 de werkplaats manual bij gevoegd , op pag 52 zie je hoe de klep eruit moet zien. Dit is dus niet voor jou scooter , enkel om te vergelijken . Zou alleen qua kosten , niet weten wat nou goedkoper is , als je de zittingen ook moet (laten) vervangen . Zou dan ook de uitlaat klep controleren .Nieuw of misschien een goede tweede hands op de kop tikken .
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 8
Als je de eerste foto van de twee vergroot zie je het verschil . ja is de inlaatklep . Vind hem er ook diep inleggen , als je de klep eruit hebt , kun je aan de rand zien of deze scherper is als de uitlaat klep . Is deze scherp rest niet anders als de klep vervangen , ook de zittingen goed bekijken , deze kun je laten frezen , of vernieuwen. Ik heb van een gy6 de werkplaats manual bij gevoegd , op pag 52 zie je hoe de klep eruit moet zien. Dit is dus niet voor jou scooter , enkel om te vergelijken . Zou alleen qua kosten , niet weten wat nou goedkoper is , als je de zittingen ook moet (laten) vervangen . Zou dan ook de uitlaat klep controleren .Nieuw of misschien een goede tweede hands op de kop tikken .
heb de kleppen gedemonteerd maar op de inlaatklep zit minder koolaanslag dan op de uitlaat klep en volgens mij is de zitting ook nog goed (op de foto’s te zien). Zou het zin hebben om ze te slijpen en wat zou het probleem kunnen zijn, inlaat klep is voor me gevoel wel ietsjes scherper.
 

Attachments

  • D41A8876-697B-478A-A6A0-8305B6EE95AC.jpeg
    D41A8876-697B-478A-A6A0-8305B6EE95AC.jpeg
    161.6 KB · Views: 10
  • 9BF54643-99A7-49CA-99E4-25512BB0FBEF.jpeg
    9BF54643-99A7-49CA-99E4-25512BB0FBEF.jpeg
    94.2 KB · Views: 10
  • 933D14BC-4518-4ACA-B690-350EF3B94D99.jpeg
    933D14BC-4518-4ACA-B690-350EF3B94D99.jpeg
    94.4 KB · Views: 10
  • 1721A31F-66E6-49E9-B1C7-BF9CECEBC0E3.jpeg
    1721A31F-66E6-49E9-B1C7-BF9CECEBC0E3.jpeg
    93.7 KB · Views: 10
  • 07C9FCBB-13EA-46DC-89B0-DBA76F462B43.jpeg
    07C9FCBB-13EA-46DC-89B0-DBA76F462B43.jpeg
    91.2 KB · Views: 11
dat er op je uitlaatklep meer koolaanslag zit, dat hoort, daar gaan de uitlaatgassen langs. ik zie een mooie verjonging (verdunning) naar de klepschotel, waardoor hij minder gauw klem zou moeten lopen in de geleider, maar (het is donker en niet heel scherp) het dikke deel dat door de geleider loopt, ziet er ook vervuild/dof uit. heb je gevoeld hoe ze open en dicht schoven met de hand (dus zonder nokkenas en veren) en eventueel draaiden in hun geleiders? als dat stroef ging, kan dat de oorzaak zijn dat ze niet lekker sloten. misschien kun je dat gedeelte even oppoetsen met wat scotchbrite, inoliën en dan weer aanbrengen en (zonder veren, alleen op zwaartekracht) die lektest nog eens doen?
 
dat er op je uitlaatklep meer koolaanslag zit, dat hoort, daar gaan de uitlaatgassen langs. ik zie een mooie verjonging (verdunning) naar de klepschotel, waardoor hij minder gauw klem zou moeten lopen in de geleider, maar (het is donker en niet heel scherp) het dikke deel dat door de geleider loopt, ziet er ook vervuild/dof uit. heb je gevoeld hoe ze open en dicht schoven met de hand (dus zonder nokkenas en veren) en eventueel draaiden in hun geleiders? als dat stroef ging, kan dat de oorzaak zijn dat ze niet lekker sloten. misschien kun je dat gedeelte even oppoetsen met wat scotchbrite, inoliën en dan weer aanbrengen en (zonder veren, alleen op zwaartekracht) die lektest nog eens doen?
Heb dat schoongemaakt en het gaat soepel door de geleider, alleen als ik dan de lektest doe zonder veren komt er uit allebei de kleppen lucht. Komt dit omdat er geen spanning op staat en dus gewoon niet werkt zonder veren?
 
Heb dat schoongemaakt en het gaat soepel door de geleider, alleen als ik dan de lektest doe zonder veren komt er uit allebei de kleppen lucht. Komt dit omdat er geen spanning op staat en dus gewoon niet werkt zonder veren?
hoe bedoel je "komt er uit allebei de kleppen lucht"? blaas je perslucht van onderaf? dat zal niet werken zonder veren nee. zonder veren kan je hooguit kijken (met lichte druk van je vingers erop) of benzine die je er op giet, niet wegloopt.
 
Back
Top