hoe bedoel je "komt er uit allebei de kleppen lucht"? blaas je perslucht van onderaf? dat zal niet werken zonder veren nee. zonder veren kan je hooguit kijken (met lichte druk van je vingers erop) of benzine die je er op giet, niet wegloopt.
Heb dit gedaan en liep niet weg. Heeft het dan wel zin om me kleppen te slijpen of raad je dit niet aan. En is het handig om het nu met veren er op te testen?
 
opstaande rand.png

even voor de volledigheid, dat randje is toch geen opstaand randje geworden, zie schets van de halve doorsnede ernaast?
zo ja, dan wordt het op z'n minst een nieuwe (inlaat?) klep.
 
En nu hebben we de zuiger en zuigerveren nog niet mogen aanschouwen!
Het is knap om een cilinder te laten roesten.
De motor is behoorlijk verwaarloosd dus, en om die reden en het aantal kilometers gereden zou ik er een nieuwe cilinder en zuiger op zetten.
En cylinderkop idem dito, dikke kans dat de klepgeleiders speling hebben en de seals naar god zijn.
Maar wel leerzaam om m helemaal te demonteren.
 
Ik heb even goed naar de klep gekeken en er zit een platten rand op en is oom scherpen als de uitlaatklep. Is dit dan ook dus de oorzaak van het probleem waarschijnlijk? En hoe kan dit gebeurt zijn. Kan ik er er gewoon een nieuwe in doen? Niet dat ik dan een probleem heb dat de klep niet goed in de zitting gaat. Ook zag ik aan de onderkant waar de klep sluit iets wat lijkt alsof het soort van afgebroken is (zie afbeelding) hoort dit gewoon of is die kapot?
 

Attachments

  • 3EC081A7-D684-4FED-97A3-41601461063C.jpeg
    3EC081A7-D684-4FED-97A3-41601461063C.jpeg
    368.8 KB · Views: 9
  • 5B04496E-38EF-48DA-8C05-102890D22C2F.jpeg
    5B04496E-38EF-48DA-8C05-102890D22C2F.jpeg
    276.2 KB · Views: 9
  • 33EDDC7C-A349-481C-BB50-8A0D673033C5.jpeg
    33EDDC7C-A349-481C-BB50-8A0D673033C5.jpeg
    156.8 KB · Views: 12
Last edited:
Je kan er een nieuwe in doen , maar die moet je wel met een klepzuigertje en slijp pasta in slijpen op de zitting . Vergeet ook geen nieuwe klepseals te monteren , en heeft de klep steel veel ruimte in de geleider , voor dat doel , de klep niet helemaal op de zitting doen , en proberen of de klepsteel ruimte heeft , hoort eigenlijk met een klok gemeten te worden , maar zo heb je een indicatie . Zou ook gelijk de uitlaatklep nakijken .
Post automatically merged:

Dat onderste stukje lijkt iets te zijn , wat is gebeurt met de kamer voor de zitting erin te vrezen , misschien een gietgal op die plek , zou er niet te zwaar aan tillen
 
@Jop Dirkson, waar jij wijst is gewoon hoe het gegoten is. (als je tòch bezig bent, zou je dier rand erachter nog verder open kunnen dremelen.. en ook bij de uitlaat (zou ìk wel doen denk ik..)
je klepzitting, waar je klep op sluit is de kring tussen de gele pijlpunten.
die speling die trabiarie noemt, moet je dus zijwaarts (rondslingerend) voelen, niet in de open- en sluitrichting. (en dan moet je 'm dus eigenlijk liever niet voelen)
 

Attachments

  • zitting.png
    zitting.png
    286.6 KB · Views: 7
@Jop Dirkson, waar jij wijst is gewoon hoe het gegoten is. (als je tòch bezig bent, zou je dier rand erachter nog verder open kunnen dremelen.. en ook bij de uitlaat (zou ìk wel doen denk ik..)
je klepzitting, waar je klep op sluit is de kring tussen de gele pijlpunten.
die speling die trabiarie noemt, moet je dus zijwaarts (rondslingerend) voelen, niet in de open- en sluitrichting. (en dan moet je 'm dus eigenlijk liever niet voelen
Zijwaarts hebben de kleppen een heeel klein beetje spelling, kan dit kwaad? En hoe komt het nou dat de inlaat klep plat is, is dat verbrand?
 
Dat komt denk ik door het materiaal , en doordat er in de benzine geen lood meer zit , Dat lood dempte de dreun die de klep krijgt als hij dicht slaat op de zetel . Daarom heb je voor oldtimers , lood vervangers die je bij de benzine kan doen. Of je moest de zetels laten vervangen door stalen zetels , net als bij de ombouw naar lpg .. Waarschijnlijk is de uitlaat klep van iets beter materiaal wat het langer volhoud .
 
Dat komt denk ik door het materiaal , en doordat er in de benzine geen lood meer zit , Dat lood dempte de dreun die de klep krijgt als hij dicht slaat op de zetel . Daarom heb je voor oldtimers , lood vervangers die je bij de benzine kan doen. Of je moest de zetels laten vervangen door stalen zetels , net als bij de ombouw naar lpg .. Waarschijnlijk is de uitlaat klep van iets beter materiaal wat het langer volhoud .
dat zal dan wel moeten, wetende dat je uitlaatklep vele malen heter wordt, had ik dit veel eerder bij de uitlaatklep verwacht.
edit: is dus zo: kleppen, zie Materiaal
Ik heb nog zo'n 2 liter moderne loodvervanger staan (van toen ik nog een auto op LPG had), giet hier ook af en toe een dopje van in de tank van m'n Kymco.. (nu vaker!)
 
Last edited:
Zijwaarts hebben de kleppen een heeel klein beetje spelling, kan dit kwaad?
Dat ligt eraan hoeveel het is , als je al speling voelt , zal dit best ruim wezen . In de manual zal de max speling staan , dit zou je op de steel moeten meten , met een klok micrometer , een te ruime klepgeleider zal olie verbruik in de hand werken , omdat dan de seals niet goed hun werk kunnen doen.
giet hier ook af en toe een dopje van in de tank

Dat zal zeker geen kwaad kunnen , er zal zeker een verhouding opstaan , waarin je het moet mengen met de benzine
 
Dat ligt eraan hoeveel het is , als je al speling voelt , zal dit best ruim wezen . In de manual zal de max speling staan , dit zou je op de steel moeten meten , met een klok micrometer , een te ruime klepgeleider zal olie verbruik in de hand werken , omdat dan de seals niet goed hun werk kunnen doen.
nieuwe klepseals zijn nog wel eningszins flexibel.
Dat zal zeker geen kwaad kunnen , er zal zeker een verhouding opstaan , waarin je het moet mengen met de benzine
dat klopt, maar op een scootertank moet ik er dan een maatschepje uit de keuken of een "injectiespuitje" bij pakken ;)
daarom nu grofweg òm de tankbeurt een (half) dopje (maatje oliekan)
in m'n auto werd het op vacuüm meegezogen uit een instelbaar druppelaartje, die ik 's zomers en 's winters anders in moest stellen i.v.m. het verschil in viscositeit.
 
Wa
Dat ligt eraan hoeveel het is , als je al speling voelt , zal dit best ruim wezen . In de manual zal de max speling staan , dit zou je op de steel moeten meten , met een klok micrometer , een te ruime klepgeleider zal olie verbruik in de hand werken , omdat dan de seals niet goed hun werk kunnen doen.


Dat zal zeker geen kwaad kunnen , er zal zeker een verhouding opstaan , waarin je het moet mengen met de benzine
Wat zou kunnen doen tegen de spelling?
 
je kan twee dingen kiezen: of alleen een nieuwe inlaatklep, of gelijk een nieuwe kop. complete revisie is dan een leuk leerproject terwijl je vrolijk weer rijdt met die nieuwe kop (en cilinder en zuiger?)
 
Back
Top