een warmloper is in principe dat de zuiger zo warm word dat deze teveel uitzet en dus teveel tegen de cilinderwand aankomt, en dat met gemiddeld 6000-9000 toeren per minuut...... dan heb je 9/10 keer schade aan je zuiger maar dat is veel minder erg dan voelbare krassen of vegen in de cilinderwant. want door die krassen en of vegen kan de cilinder dus niet genoeg compressie opbouwen.
gezien de scoot t wel gedaan heeft voor eventjes. denk ik dat je tijdens je laatste rit een warmloper heb gehad.
je heb van die compressie meters.. die draai je dan in het gat van de cilinder waar normaal de bougie in moet, en starten maar, dan kan je precies zien oftie genoeg compressie heeft, ( even googlen naar hoeveel compressie een 50cc cilinder moet geven)
het kan nog op een andere goedkopere manier. maar dat vereist wel een beetje ervaring en gevoel dat moet je dus vaker gedaan hebben om te kunnen zeggen oke hij heeft genoeg compressie of niet
dan is het ook nog zo dat als je bougie nat word met starten, zou je in principe genoeg compressie moeten hebben want dat betekend dat die wel benzine aanzuigt.
maar... je kan je vinger op het bougie gat doen. en starten. elektrisch/kicken maakt niet uit.
je vinger moet dan met een redelijke kracht weggedrukt en aangezogen worden met elke slag die de zuiger maakt.
je kan altijd natuurlijk de cilinder eraf halen en dan even de cilinder wand / zuiger controleren op zichtbare / voelbare schade. maar goed dat is niet even 1.2.3 gedaan, moet je ook weer nieuwe pakkingen hebben enzo, is eigenlijk het laatste wat je moet onderzoeken.
dus in het kort: regel een compressie meter. heb je die niet? laat 1 van je maten die ervaring heeft in scoot sleutelen, die vaker een cilinder heb moeten vervangen vanwege schade, even die compressie test doen.