Scooter start alleen in stationair

Daantje053

New Member
Hallo, ik heb eerder gister een Sym Jet 2 gekocht hij reed toen maar soms ging hij uit en vol gas ging hij meteen uit, heb ik luchtfilter en carburateur schoon gemaakt sproeiers ook in mekaar gezet paar keer met electro start geprobeert starte hij niet kickstarte werkte hij weer toen 5 km gereden ree hij perfect gewoon 50 a 60 tot op gegeven moment hij langzamer ging harder en zachter toen viel hij uit en starte hij niet meer kick starter ook niet en uiteindelijk starte hij met accubooster als ik gas vol open had starte hij maar dan in stationair hij wou geen touren maken hij wou niet vooruit niks als ik gas terug dee ging hij uit weet iemand de oplossing?
 
Advertisement - register to remove this

lijkt wel oftie verzuipt. probeer 1 of 2 maten kleiner in hoofdsproeier.
wat is je bougie kleur na 5-10 km gereden te hebben ?
Lijkt mij apart als het de sproeier is want vorige eigenaar heeft sproeier niet vervangen en toen reed hij nog goed, bougie weet ik niet heb namelijk bougie niet gezien ben nog rederlijk nieuw in deze wereld haha maar vindt het allemaal intresant zou vanmiddag is opzoek gaan naar de bougie
 
Lijkt mij apart als het de sproeier is want vorige eigenaar heeft sproeier niet vervangen en toen reed hij nog goed, bougie weet ik niet heb namelijk bougie niet gezien ben nog rederlijk nieuw in deze wereld haha maar vindt het allemaal intresant zou vanmiddag is opzoek gaan naar de bougie

als je dat met 1000 % zekerheid kan zeggen dat die sproeier niet veranderd is.. kan je idd verder gaan met zoeken.
bougie kleur checken is bijna altijd een goede indicatie van hoe je cilinder het mengsel verbrand. en dus het best presteerd de juiste kleur is koffie met melk bruin achtig. mag iets donkerder zijn mag ietsjes lichter maar melk met koffie bruin in ieder geval.


https://scooterforum.net/media/bougiekleur-jpg.12676/
sla em op. handig plaatje!

dus gaat even een stukje rijden paar keer stukken volgas (voor zover mogelijk) en zet je motor uit tijdens rijden ( geen gas geven daarna) draai je bougie eruit en kijk naar de kleur en vergelijk het met het plaatje van de link die hierboven staat.
 
als je dat met 1000 % zekerheid kan zeggen dat die sproeier niet veranderd is.. kan je idd verder gaan met zoeken.
bougie kleur checken is bijna altijd een goede indicatie van hoe je cilinder het mengsel verbrand. en dus het best presteerd de juiste kleur is koffie met melk bruin achtig. mag iets donkerder zijn mag ietsjes lichter maar melk met koffie bruin in ieder geval.


https://scooterforum.net/media/bougiekleur-jpg.12676/
sla em op. handig plaatje!

dus gaat even een stukje rijden paar keer stukken volgas (voor zover mogelijk) en zet je motor uit tijdens rijden ( geen gas geven daarna) draai je bougie eruit en kijk naar de kleur en vergelijk het met het plaatje van de link die hierboven staat.
De man waarvan ik hem koop heeft hem nog nooit open gehad dus idd niet verandert, Weet jij waar ik de bougie ongeveer kan vinden. En ik kan niet een stukje rijden want hij wil helemaal niet meer vooruit komen hij blijft denk ik zelf in stationair
 
1zfmyk4.jpg

boven perspectief van je blok, dus zoals je kan zien zit die horizontaal achter je voorwiel om het zo maar even te zeggen, kan zijn dat er nog een beschermkapje om je cilinder heen zit.

hoop dat je em kan vinden.

edit heb je een 2 of 4 takt. want dit plaatje is wel voor een 2 takt blok. verschil met 4 takt is er eigenlijk niet. bougie zit dan aan de zijkant ipv voorop
 
jazeker! heb je wel een speciale bougie dop voor nodig, de meeste ratel setjes hebben die wel, en anders kan het ook met een ringsleutel 21/22 dacht ik
2 vrienden van mij hebben een garage daar knutsel ik aan me scooter haha dus dat moet wel goed komen ik ga vanmiddag eens kijken voordat dat het niet is zijn er nog andere dingen die het kunnen zijn?
 
ahh oke mooi.

ja het zou nog eventueel de bobine/cdi kunnen zijn bobine is dat ding waar je bougiekabel naar toe loopt. zit met alst goed is 3 stekkertjes vast en is rond. en de CDI is een rechthoekige kastje dat meestal vlakbij de accu zit.
 
ahh oke mooi.

ja het zou nog eventueel de bobine/cdi kunnen zijn bobine is dat ding waar je bougiekabel naar toe loopt. zit met alst goed is 3 stekkertjes vast en is rond. en de CDI is een rechthoekige kastje dat meestal vlakbij de accu zit.
Volgens mij als ik het goed heb hebben 2 takt geen cdi ik kan ook fout zitten maar volgens mij
 
Volgens mij als ik het goed heb hebben 2 takt geen cdi ik kan ook fout zitten maar volgens mij


nee hoor, zowel 4 taktjes als 2 takt hebben een CDI nodig zelfs :p kheb nu een peugeot speedfight 2. zit die ook gewoon op. hiervoor een kymco agility gehad (4takt) zat die ook gewoon op. :)
 
nee hoor, zowel 4 taktjes als 2 takt hebben een CDI nodig zelfs :p kheb nu een peugeot speedfight 2. zit die ook gewoon op. hiervoor een kymco agility gehad (4takt) zat die ook gewoon op. :)
Dan ga ik er daar straks ook is naar kijken, zijn er verdere dingen nog die oorzaak k unnen zijn? en als ik cdi eruit haal rijd hij dan uiteindelijk harder?
 
Dan ga ik er daar straks ook is naar kijken, zijn er verdere dingen nog die oorzaak k unnen zijn? en als ik cdi eruit haal rijd hij dan uiteindelijk harder?

hmm ja het kan van alles zijn :p
maar je moet ergens beginnen met uitsluiten van oorzaken, dus de bougie kleur even controleren. is dat goed ga je naar de bougie/kabel/bobine en controleer je of die defect zijn. de ontsteking kan ook niet goed getimed staan, maar als daar niet is aangekomen met onderhoud ofzo dan kan daar weinig mee gebeuren. dan kan het in het ergste geval je ontstekings gedeelte zelf nog zijn. (spoel(en)/stator verrot.

wat betreft het sneller laten gaan kan ook op heel veel manieren.
CDI er tussen uit halen zal die niet sneller van lopen, sterker nog dat doet je scoot niks meer :p je kan wel een ontgrensde cdi kopen van stage 6. maar voor gewoon elke dag straat setupje heeft dat weinig zin, ga je er een snelheids monster van maken met o.a 70 cc mhr cilinder ofzo dan heb je daar baat bij.
je kan de scoot ontgrenzen dmv prop(pen) uit de uitlaat halen, luchtfilter begrenzing eruit. vario begrenzing ( al weet ik niet of die er bij een sym op zit)
maar daar zou ik even mee wachten tot je een goed afgesteld en goed rijdende scoot hebt. dan heb je namelijk een referentie punt als je em gaat afstellen nadat je de begrenzers eruit heb gehaald.
 
Ik heb aan de sproeiers gezeten, carb, luchtfilter, en cartercab om vario ring eruit te halen

hmmm, kleine kans dat je je sproeiers niet goed heb aangedraaid of erger nog scheef erin gedraaid. kijk even of ze goed vast zitten, zowel de hoofd als stationair sproeier.
heb jij ook een grotere maat hoofd sproeier erin gedaan toen je je vario ring eruit had gehaald ? kan zijn dat die nu te arm afgesteld staat. en dan start/rijd die ook heel slecht.
nogmaals dat kan je dus zien aan je bougie kleur
en in het ergste geval... heb je dus misschien wel een warmloper gehad, wat verklaart dat die nu heel slecht start en alleen met volgas start.

Dus controleer ook of je nog genoeg compressie in je cilinder hebt.
 
Last edited:
Sproeiers zijn echt wel goed vast gedraaid, en vario was er al uit kwam ik toen achter. Wat is een warmloper? en hoe controleer ik de compressie in de cilinder
 
een warmloper is in principe dat de zuiger zo warm word dat deze teveel uitzet en dus teveel tegen de cilinderwand aankomt, en dat met gemiddeld 6000-9000 toeren per minuut...... dan heb je 9/10 keer schade aan je zuiger maar dat is veel minder erg dan voelbare krassen of vegen in de cilinderwant. want door die krassen en of vegen kan de cilinder dus niet genoeg compressie opbouwen.

gezien de scoot t wel gedaan heeft voor eventjes. denk ik dat je tijdens je laatste rit een warmloper heb gehad.
je heb van die compressie meters.. die draai je dan in het gat van de cilinder waar normaal de bougie in moet, en starten maar, dan kan je precies zien oftie genoeg compressie heeft, ( even googlen naar hoeveel compressie een 50cc cilinder moet geven)

het kan nog op een andere goedkopere manier. maar dat vereist wel een beetje ervaring en gevoel dat moet je dus vaker gedaan hebben om te kunnen zeggen oke hij heeft genoeg compressie of niet

dan is het ook nog zo dat als je bougie nat word met starten, zou je in principe genoeg compressie moeten hebben want dat betekend dat die wel benzine aanzuigt.

maar... je kan je vinger op het bougie gat doen. en starten. elektrisch/kicken maakt niet uit.
je vinger moet dan met een redelijke kracht weggedrukt en aangezogen worden met elke slag die de zuiger maakt.
je kan altijd natuurlijk de cilinder eraf halen en dan even de cilinder wand / zuiger controleren op zichtbare / voelbare schade. maar goed dat is niet even 1.2.3 gedaan, moet je ook weer nieuwe pakkingen hebben enzo, is eigenlijk het laatste wat je moet onderzoeken.
dus in het kort: regel een compressie meter. heb je die niet? laat 1 van je maten die ervaring heeft in scoot sleutelen, die vaker een cilinder heb moeten vervangen vanwege schade, even die compressie test doen.
 
een warmloper is in principe dat de zuiger zo warm word dat deze teveel uitzet en dus teveel tegen de cilinderwand aankomt, en dat met gemiddeld 6000-9000 toeren per minuut...... dan heb je 9/10 keer schade aan je zuiger maar dat is veel minder erg dan voelbare krassen of vegen in de cilinderwant. want door die krassen en of vegen kan de cilinder dus niet genoeg compressie opbouwen.

gezien de scoot t wel gedaan heeft voor eventjes. denk ik dat je tijdens je laatste rit een warmloper heb gehad.
je heb van die compressie meters.. die draai je dan in het gat van de cilinder waar normaal de bougie in moet, en starten maar, dan kan je precies zien oftie genoeg compressie heeft, ( even googlen naar hoeveel compressie een 50cc cilinder moet geven)

het kan nog op een andere goedkopere manier. maar dat vereist wel een beetje ervaring en gevoel dat moet je dus vaker gedaan hebben om te kunnen zeggen oke hij heeft genoeg compressie of niet

dan is het ook nog zo dat als je bougie nat word met starten, zou je in principe genoeg compressie moeten hebben want dat betekend dat die wel benzine aanzuigt.

maar... je kan je vinger op het bougie gat doen. en starten. elektrisch/kicken maakt niet uit.
je vinger moet dan met een redelijke kracht weggedrukt en aangezogen worden met elke slag die de zuiger maakt.
je kan altijd natuurlijk de cilinder eraf halen en dan even de cilinder wand / zuiger controleren op zichtbare / voelbare schade. maar goed dat is niet even 1.2.3 gedaan, moet je ook weer nieuwe pakkingen hebben enzo, is eigenlijk het laatste wat je moet onderzoeken.
dus in het kort: regel een compressie meter. heb je die niet? laat 1 van je maten die ervaring heeft in scoot sleutelen, die vaker een cilinder heb moeten vervangen vanwege schade, even die compressie test doen.
Ben ik weer bougie gekeken was nat en zwart, maar vonkt wel ik heb carb eraf gehaald en gestart kwam geen benzine niks uit maar bougie wel nat wat nu?
 
heb jij de vacuüm slang wel laten zitten toen je de carb eraf heb gehaald en gestart had ? ( dat is het slangetje wat van je benzine kraan naar je spruitstuk loopt) want zonder vacuüm kan die geen benzine aanzuigen

gezien de cilinder wel benzine krijgt ( anders word de bougie niet nat) denk ik toch dat je het ergens in de ontsteking moet zoeken.
Begin met het vervangen van de bougie, werkt dat niet, vervang dan de bougie kabel/dop/bobine, uiteindelijk kan ook je ontsteking spoelen verrot zijn. dat is een wat duurder grapje. dus hoop voor je dat dat het niet is.

wat voor kleur vonken geeft die bougie ?
 
Back
Top