Scooter rijd onstabiel

Hans2

New Member
Hallo, gister pakte ik mijn scooter er weer is bij om een stukje erop te rijden alleen nu heb ik een probleem. Als ik aan het rijden ben voelt mijn scooter heel onstabiel aan alsof ik na links en rechts ga terwijl ik niet stuur. Zelf zat ik aan de balhoofdlagers te denken dat die aan vervanging toe zijn. Zou dat kunnen of licht het totaal ergens anders aan. Alvast bedankt!

Advertisement - register to remove this

Kan heel goed inderdaad. Als je hem op de bok zet, en er iemand even op de achterkant duwt, gaat je voorwiel meestal de lucht in. Evt even een plankje onder de bok leggen als het niet hoog genoeg is.

Dan moet hij gewoon soepel van links naar rechts gaan, zonder dat je iets in je stuur voelt oid.

Je kan ook even remmen, en dan je scooter naar voor en achter duwen. Als er echt veel speling op zit voel je het ook.

Controleer ook even of je voorvork nog goed veert en dempt, (niet meteen terug omhoog knalt) met een slechte vork worden ze vaak ook heel onvoorspelbaar.

Kijk ook even naar je achterwiel , kun je deze bewegen , naar links en rechts , dan kunnen ook je rubbers van het subframe / motor , niet goed meer zijn . Geeft ook een raar stuur gedrag

Het begin van je post laat vermoeden dat je de scooter niet vaak gebruikt en dat deze langere tijd heeft stilgestaan of ben ik abuis?

Zijn je banden niet gewoon te leeg, niet op de goeie spanning dus.
Ik bedoelde eigenlijk 2 weken terug van vakantie. Maar mischien heb ik het probleem nu al gevonden. Ik zat te kijken na de voorvork en een voorpoot zat helemaal los. Het rubbertje aan het uiteinde van de veer is los gegaan en in mijn voorpoot gegaan. Ik ga nu proberen het weer in elkaar ze zetten en kijken als die het doet.

Attachments

• IMG_9332.jpeg
    IMG_9332.jpeg
    237.2 KB · Views: 25
de voorvork heb ik nu in elkaar gezet alleen hij is nog steeds onstabiel ook zit er een klein beetje speling op mijn achtwiel. Die heb ik net los gehaald en na gekeken alleen daar ziet alles goed eruit. Ook heb ik de balhoofdlagers vernieuwd. Morgen zal ik voor de zekerheid nog 1 keer mijn voorvork checken hopen dat die het dan goed doet.

Ik vind die veer er eigenlijk ook niet echt heel lekker uit zien. Op een gedeelte is hij helemaal uit elkaar getrokken, en bovenin lijkt hij juist weer heel dicht op elkaar te zitten.

Hoe veel is een beetje? Als je achterwiel beweegt word het natuurlijk ook instabiel.

Ik vind die veer er eigenlijk ook niet echt heel lekker uit zien. Op een gedeelte is hij helemaal uit elkaar getrokken, en bovenin lijkt hij juist weer heel dicht op elkaar te zitten.

Hoe veel is een beetje? Als je achterwiel beweegt word het natuurlijk ook instabiel.
Sorry voor de late reactie,
Ongeveer 0,5mm speling als ik na links en rechts beweeg. De voorvork poot was laats wel losgegaan, mischien nu ook weer. Morgen zal ik die wel even na kijken.

wat is er hemelsnaam met die vorkpoten gebeurt? Gaat om een zip type3 of een zip2000 als ik het goed zie toch? Normaal gesproken horen die mooi egaal te zijn maar deze lijken wel afgedraaid. Sowieso dat het is los gekomen is niet de bedoeling

Zo zien die poten er vaker uit Bartj, dat onderaan gedraaid en gedaan is. Vooral bij wat vroegere types.

Dat loskomen is wel raar.... Het onderste boutje wat nog uit het zwarte deeltje steekt voorkomt normaal dat je poten er af kunnen.
Nou ja niet helemaal waar, want als je genoeg draait draai je het zwarte deeltje ook helemaal uit de veer en komt het alsnog los.
Heb jij dat boutje zelf teruggedraaid? Of wat is er gebeurd.

Wat Hans2 zegt over de afstand van de windingen die verschilt is normaal. Dit is een progressieve veer die stugger wordt naarmate hij verder inveert, hoort zo. Lineare veren hebben de windingen allemaal evenwijdig lopen, maar dat is een ander type veer.

Zo zien die poten er vaker uit Bartj, dat onderaan gedraaid en gedaan is. Vooral bij wat vroegere types.

Dat loskomen is wel raar.... Het onderste boutje wat nog uit het zwarte deeltje steekt voorkomt normaal dat je poten er af kunnen.
Nou ja niet helemaal waar, want als je genoeg draait draai je het zwarte deeltje ook helemaal uit de veer en komt het alsnog los.
Heb jij dat boutje zelf teruggedraaid? Of wat is er gebeurd.

Wat Hans2 zegt over de afstand van de windingen die verschilt is normaal. Dit is een progressieve veer die stugger wordt naarmate hij verder inveert, hoort zo. Lineare veren hebben de windingen allemaal evenwijdig lopen, maar dat is een ander type veer.
Ik heb inderdaad laats dat boutje zelf weer erin gedraaid, toen zat de voorpoot gewoon weer goed vast. Maar het kan zijn dat die weer los is gegaan.
Post automatically merged:

wat is er hemelsnaam met die vorkpoten gebeurt? Gaat om een zip type3 of een zip2000 als ik het goed zie toch? Normaal gesproken horen die mooi egaal te zijn maar deze lijken wel afgedraaid. Sowieso dat het is los gekomen is niet de bedoeling
Zip type 1

Back