Scooter moeilijk start na lange tijd stilstaan

mijn vespa 4t 2v uit 2017 start al bijna een maand met veel moeite en heb geen idee waarom. Ik had voordat die zo deed de cdi vervange, sproeier, rollen en geleiders, en de v-snaar, plotseling deed die opeens zo na een paar dagen na het installeren van de rollen. Ik heb de carburateur gereinigd, maar het probleem is alsnog niet weg.

Hier verduidelijk ik het probleem ff. Wanneer ik de scooter start na een lange tijd stil staan, dus minimaal een uur, moet ik de e-start soms 5-7 minuten lang ingedrukt houden totdat hij aanslaat, en dat met gas geven. Daarna wacht ik even, omdat hij nog steeds stationair loopt wanneer ik gas geef (als ik los laat vakt die uit) en hij bouwt langzaam de toeten op. Daarna trekt hij niet zo snel naar de top, maar wanneer die wat warmer is wel. Hij rijdt overigens gewoon oke. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Post automatically merged:

Met kickstart, doet ie het heel soms, maar dat is alleen als je het de eerste keer goed doet, al de pogingen daarna werken niet.
 
Advertisement - register to remove this

al die paniek om een tikkende klep!
"EEN KLEP DIE JE HOORT, WORDT NIET VERMOORD"
en "0,10 ging er geeneens doorheen" nee, daarom stel je ze. maar zolang er nog speling ìs, is er weinig aan de hand. (en hoeft ie niet meteen "helemaal ingeslagen" te zijn.
pas als er 0 of negatieve speling is (en je géén tikken meer hoort!) moet je je zorgen gaan maken.
 
Blijkbaar was de inlaatklep inderdaad een beetje ingeslagen, maar hij kon nog gered worden. Ook was de uitlaatklep lek. En de ketting was ook uitgerekt. En ja daardoor was het wel zo’n beetje.
Post automatically merged:

er zit nu een nieuwe inlaatklep in als het goed is
Heb je de scooter weggebracht of heb je de kop zelf gedemonteerd en de klep zelf vervangen? En is er nog wat aan de ketting gedaan?

Ik heb momenteel een scooter staan met hetzelfde probleem, dus ik ben heel benieuwd naar je aanpak.
 
dus ik ben heel benieuwd naar je aanpak.
Eigenlijk is er maar één goede aanpak , als je het goed wilt hebben , als je geen nieuwe kop wil/kan kopen , zul je na demontage van je kop , de geleiders / klepstelen , klep zittingen moeten meten op slijtage , daarna oude / nieuwe kleppen inslijpen , kop op vlak zijn meten /en als nodig vlakken .
Ketting met geleiders en spanner vervangen . Omdat je de cilinder moet verwijderen voor een nieuwe voetpakking , de slot speling van de veren meten . is deze nog ruim binnen de tolerantie hoef je verder niets te doen . alles met nieuwe pakkingen monteren , testen met de hand , op vrijlopen . Kijk ook maar eens op het hoofdstuk van de kleppen van een gy6 , daar staan ook de maten en hoeken bij van de zittingen en kleppen.
blz 50
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 2
Eigenlijk is er maar één goede aanpak , als je het goed wilt hebben , als je geen nieuwe kop wil/kan kopen , zul je na demontage van je kop , de geleiders / klepstelen , klep zittingen moeten meten op slijtage , daarna oude / nieuwe kleppen inslijpen , kop op vlak zijn meten /en als nodig vlakken .
Ketting met geleiders en spanner vervangen . Omdat je de cilinder moet verwijderen voor een nieuwe voetpakking , de slot speling van de veren meten . is deze nog ruim binnen de tolerantie hoef je verder niets te doen . alles met nieuwe pakkingen monteren , testen met de hand , op vrijlopen . Kijk ook maar eens op het hoofdstuk van de kleppen van een gy6 , daar staan ook de maten en hoeken bij van de zittingen en kleppen.
blz 50
Voor een GY6 zal revisie meer kosten dan een nieuwe kop van 4 tientjes. Bij Pia ligt dat misschien anders.

Maar de ketting, spanner en geleiders zie ik nooit vervangen worden. Waarschijnlijk ook omdat het veel werk is.
 
Maar de ketting, spanner en geleiders zie ik nooit vervangen worden. Waarschijnlijk ook omdat het veel werk is.
Terwijl dat het minste werk is , als je de kop demonteert , vanzelf moet je dan ook de voetpakking vervangen , om olie lekkage uit te sluiten .
Dan haal je zo de geleiders eruit , de ketting moet je sowieso vervangen , als hij uit gerekt is . En inderdaad het reviseren van een cilinderkop gaat meer kosten als € 40 . Alleen het arbeids loon al .
 
Heb je de scooter weggebracht of heb je de kop zelf gedemonteerd en de klep zelf vervangen? En is er nog wat aan de ketting gedaan?

Ik heb momenteel een scooter staan met hetzelfde probleem, dus ik ben heel benieuwd naar je aanpak.
Nee ik heb hem weggebracht naar een monteur. Kleppen inslijpen en of nieuwe erin zetten is niet bepaald makkelijk als je niet de juiste gereedschap hebt.
 
Back
Top