Scooter krijgt weinig/geen laadstroom

Goedemiddag allen,

Ik heb een piaggio new fly 4T4V uit 2014.
Een tijd geleden is eerst mijn centrale verlichting gestopt, en vervolgens reed mijn scooter niet meer. Toen heb ik de stator vervangen, waarna alles het weer deed.

Nu zijn mijn lichten er alweer mee gestopt. Ik meet 12V op mijn accu, wanneer de scooter uit staat, stationair draait en als ik gas geef.

Ik heb op de blauwe draad uit de stator mijn amperemeter aangesloten, en ik kreeg 0.1A

Wanneer ik nu ga rijden, neem ik aan dat ik binnen 20KM aan de kant sta, mijn scooter rijdt alleen wanneer de accu goed vol is.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Mvg,
420
 
Advertisement - register to remove this

Zoals je zelf al zegt en ook blijkt uit de spanningmeting van de accu bij verschillende toerentallen, laadt je accu niet bij.
Zijn alle zekeringen in orde?
Welke spanning meet je op de spanningsregelaar tussen de blauwe en zwarte draad en tussen de oranje en zwarte draad met een met verhoogt toerental lopende motor, wel de connector aangesloten laten op de spanningsregelaar?
Maakt je contactslot verbinding tussen de oranje en rood/blauwe draad als je het contactslot aan zet?
 
Last edited:
Alle zekeringen zijn in orde.
Ik heb op het moment maar twee handen beschikbaar, dus de verhoogd stationair meting kan ik later pas uitvoeren.

Volgens het elektrisch schema zou de roodblauwe draad naar een 15a zekering gaan. Deze zit onder mijn accu maar hoe kan ik weten welke kant roodblauw is?
 
Volgens het elektrisch schema zou de roodblauwe draad naar een 15a zekering gaan. Deze zit onder mijn accu maar hoe kan ik weten welke kant roodblauw is?
Ik snap bovenstaande vraag niet helemaal.
Volgens het elektrische schema loopt deze rood/blauwe draad niet helemaal tot aan je accu maar slechts tot aan de 15 Ampere zekering, na de zekering wordt de kleur rood.
Maar met de verbinding van deze rood/blauwe draad is niks mis mee want je zegt dat je remlicht en knipperlichten werken met enkel de scooter op contact.

Ik heb op het moment maar twee handen beschikbaar, dus de verhoogd stationair meting kan ik later pas uitvoeren
De meetpennen van de multimeter kun je ook voorzichtig achter in de connector duwen zodat de blijven zitten en contact maken met de metalen achterkant van de connectorpinnen. (backprobing zie plaatje hieronder)

1692596880476.jpeg
 
Ik heb geprobeerd te "proben" ik ben weer alleen thuis. Het gaat zo niet passen en de zijkappen verwijderen is eigenlijk een no-go, want wanneer ik deze losmaak gaat een cruciaal kapje achterin gegarandeerd afbreken.

Ik ben nog bezig met Jeroen2, ik heb een andere post waarin we al vanalles hebben getest.

De weerstand 15a weerstand lijkt dan ook in orde, de massa van de SR lijkt ook zeker in orde.

Massa van geel tov sr is goed.
Lichten werken wel wanneer ik de accu doorverbind met geelzwart van de relaishouder, dus daar zou het ook goed moeten zitten.

De stator van de new fly heeft een gele draad die van de spoelen af komt, maar deze wordt niet opgepakt in de scooter. Wij denken dat dit voor een probleem kan zorgen.

Een idee is, om de pickup van de new fly te monteren op een ontsteking van de zip, en deze in mijn fly te zetten. Die ontsteking heeft namelijk maar twee draden, namelijk stroom en pickup.

Wat denk jij dat er in korte tijd voor kan zorgen dat mijn laadstroom ermee kapt, terwijl hij het weer eventjes heeft gedaan na het monteren van een nieuwe stator?
 
Blauw op zwart meet 0
Lijkt of er geen spanning van de stator tot aan de spanningsregelaar komt.
Stond de meter daarbij op gelijk- of wisselspanning?
Kijk ook even de connector van de stator na of de pinnetjes van de blauwe draad niet geoxideerd zijn en goed contact maken.
Verder zou je ook op deze stator connecrot even kunnen meten of je daar spanning meet met lopende motor,

Oranje op zwart meet tov elke stand met gas 12V
Die 12V die je meet is waarschijnlijk de spanning van de accu, dit zou je even kunnen proberen door de 15A zekering bij de accu te verwijderen, dan zou de spanning naar 0V moeten gaan.
In iedergeval moet de uitgangspanning van de spanningsregelaar hoger zijn, ongeveer 13,x tot 15 Volt.
 
Mijn meter stelt automatisch in of het ac/dc is.
Ik heb laatst de pinnen van de SR gedepind en allemaal schoongemaakt en ingesmeerd met witte zuurvrije vaseline.

De pinnen bij de stator zien er niet geoxideerd uit. Ik heb alleen wel gemerkt bij het testen dat het gat waar het mannetje van de stator in moet bij de aansluiting voor blauw breder is. Tussenstuk op de bijgevoegde foto past bij groen er in hoe die hoort, en bij blauw moet ik hem een kwartslag draaien. Misschien wordt daar slecht contact gemaakt.

Toen de stator net vervangen was kreeg ik wel de juiste waardes.
 
Ik heb geen idee hoe de contactvingers van de statorconnector er precies uit zien maar de female contactvinger moet goed klemmen op de male contactvinger, dus als deze wat verder uit elkaar staat zou ik deze contactvinger even uit de connector halen en met een fijn tangetje wat proberen bij te buigen zodat alles weer netjes contact maakt.
Heb je ook al eens de spanning op de blauwe daad bij de statorconnector gemeten (aan de statorzijde) en zo ja, was deze ook 0 Volt?

Wat je ook zou kunnen doen is de statorconnector los trekken, dan weerstand van de statorspoel te meten tov de min-pool van de accu.
Daarna de statorconnector weer in elkaar steken, de connector van de spanningsregelaar lostrekken en ook daar weer de weerstand van de blauwe draad te meten tov de min-pool van de accu.
De waardes moeten nagenoeg gelijk aan elkaar zijn, heb je daar meer dan 0,3 Ohm verschil zit er toch een probleem in de statorconnector met de contactvingers.
 
Mijn multimeter geeft geen decimalen.
Wat is dat dan voor multimeter?

Was de foto vergeten bij te voegen dus bij deze, en ook eentje van de connector van de stator
Deze zin snap ik niet helemaal, op de eerste foto is dus een helft van de statorconnector op de tweede foto zie ik niet de contrazijde maar een vorkje dat je normaliter onder een boutje klemt.

Als ik de eerste foto uitvergroot lijkt mij de female contactvinger rechts onder een beetje mat van kleur, lijkt wel of deze heet is geweest.

Om uit te sluiten dat je te doen hebt met een slecht contact in de statorconnector toch maar even de meting uitvoeren die ik beschreven heb in de tweede alinea van mijn post#10.
 
Fluke t5-1000

Rechts is inderdaad heet geweest, het plastic is een beetje gesmolten. Bij het vervangen van de stator kwam ik erachter dat de pin voor blauw was afgebroken (mannetje van de stator dus)
Ik weet niet of deze al was afgebroken of dat dat gebeurde bij het vervangen.

Bij het vorige bericht gaf ik aan dat ik een foto bij zou voegen. Dat was ik vergeten.

Het vorkje past in de linker met allebei de vorken, en rechts moet ik hem een kwartslag draaien en kan ik er een vork in steken. Daar zit dus meer speling in.

Morgen of vanavond als ik voor het donker terug ben zal ik de test uitvoeren.

Bedankt voor het meedenken!

Groet
420
 
Het vrouwtje zit ook vast met deze foam achtige aansluiting, dus ik dacht laat ik het testen op deze. Ik krijg het er niet uit met mijn kleinste tang, en ook niet met een kleine platkop. Wat gebruik jij?
PXL_20230821_203533547.MP.jpg
Post automatically merged:

Ik heb
- accu aan 86 gezet
- accu aan lampje
+ accu in mijn hand, om die op 85 te zetten.
+ lamp naar 87/87 en daarna ook op 30 geprobeerd.

Ik hoor een klik wanneer ik hem doorverbind, de weerstand tussen 85 en 86 zit tussen 50 en 150 dus zou goed zijn.

Wanneer ik + accu op 85 zet en + lamp op 87/87/30 dan brand de lamp niet. Ik weet zeker dat de lamp werkt en goed is aangesloten op de min.

Heb ik de proef correct uitgevoerd? Zo ja is mijn lichtrelais ook kapot.

Mijn startrelais is onlangs ook kapot gegaan, rond dezelfde tijd dat alle problemen zijn ontstaan.

PXL_20230821_212331273.MP.jpg
 
Last edited:
Ik weet niet wat je aan het doen bent en welke zin de metingen aan, wat ik vermoed, het lichtrelais heeft???
Wellicht ben je de draad jes door elkaar aan het gooien en ben je daarover bezig met @Jeroen2 ???

Mooie en vooral dure Fluke echter als deze geen decimalen weergeeft is deze meer een soort duspole om in huis en industriele installaties te meten, waar tienden/hondersten niks uit maakt, maar goed, deze zou op z'n minst toch 13, 14, of 15V moeten aangeven bij draaiende motor met verhoogd toerental.

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met dit vorkje en het draaien, zit er aan de andere zijde van de connector op de eerste foto dan geen passende contra-connector?

Als je het juiste gereedschap hebt, namelijk hele dunne pennen speciaal voor backprobing hoef je die schuimpjes niet te verwijderen.
Heb je dit niet of je wil een depinning doen, moeten die schuim ringetjes er soms wel uit.
Ik doe dit met een naaldje, dat ik tussen het schuimpje en de isolatie van de draad steek.
Houdt de naald daarna onder een hoek en probeer dan het schuimpje door de naald naar boven te bewegen naar boven over de draadisolatie te schuiven.
 
Mijn licht werkt niet meer en mijn startrelais is kapot gegaan ter tijden van het onstaan van de problemen aan de scooter. We vermoedden dat andere elektronica ook kapot kan zijn.
Vandaar dat ik het relais heb getest.

Van het vorkje zal ik foto's bijvoegen. Ik wil daarmee zeggen dat de connector voor blauw, rechts, breder is (geworden?) omdat hier het vorkje er met de breedte in kan, en bij links voor de pickup kan deze er niet in de breedte in.

Ik heb je test uitgevoerd op #10 a2

Blauw stator male, dus de spoel, op minpool meer 2Ohm, zelfde als wanneer ik de pennen op elkaar doe.
Blauw stator female naar minpool geeft 0L (out of line?)
Blauw SR met stator ingeplugd geeft ook 0L, de meter piept ook niet.PXL_20230822_120428042.MP.jpgPXL_20230822_120439108.MP.jpg
 
Blauw stator male, dus de spoel, op minpool meer 2Ohm, zelfde als wanneer ik de pennen op elkaar doe.

Blauw SR met stator ingeplugd geeft ook 0L, de meter piept ook niet.
Mijn conclusie zou dus zijn dat de stator-connector geen contact maakt of de blauwe draad tussen statorconnector en de connector van de spanningsregelaar is onderbroken.
Dit laatste kun je even uitsluiten door een weerstandmeting te doen met de ene pen van de meter op de blauwe draad bij de losgetrokken statorconnector en de andere meetpen op de blauwe draad van de losgetrokken spanningsregelaarconnector.
 
Weerstand 2ohm zelfde als meetpennen tegen elkaar. Zou goed moeten zijn

De female connector van mijn stator is een renault 297307. Ik neem aan dat dit niet origineel is. Zou jij daar een nieuwe van halen, of ken jij toevallig female connectors die ook passen?
 
Sparky, weet jij misschien iets over de gele draad die op de spoel van mijn stator zit, net als blauw, naar de male connector gaat en dan bij de female connector wordt deze niet opgepikt, er loopt verder ook geen draad.
 
Back
Top