scooter heeft problemen na monteren malossi multivar

Yannick.S

New Member
Hallo,

Ik heb een week geleden een malossi multivar op mijn scooter gemonteerd, nu zijn er echter wat klachten bij meegekomen en ik hoop dat jullie suggesties voor een oplossing hebben. Mijn scooter is een: Piaggio Zip 4t, E5, 50cc, brom, bj 2021. Ik heb naast de malossi multivar niks aangepast aan mijn scooter en er zit dus een standaard brom ECU in. Voordat ik de multivar had gemonteerd liep de scooter 48 op teller en trok netjes op. De scooter start goed en klinkt goed dus het lijkt er op dat de multivar goed gemonteerd is. Nu heb ik echter het probleem dat elke keer als mijn scooter een tijdje stil heeft gestaan 3/4 uur of langer hij niet normaal langzaam optrekt. Als ik gas geef klinkt hij heel luid en je hoort hem zijn best doen maar hij trekt gewoon niet snel op. Hij blijft een beetje hangen bij de 15km/h en dan trekt hij heel langzaam steeds verder tot hij bij ongeveer 40 is. Als ik er dan een even mee gereden heb, zo'n 10 minuten dan trekt hij langzaam door naar 45/48. Bij de 48 stopt hij dan en als de motor na een tijd echt goed warm is trekt hij soms door naar 50 dat betekent dus dat ik sowieso qua topsnelheid zo goed als geen winst uit de malossi multivar gehaald heb. Als de motor warm is en ik stop en start er mee dan trekt hij wel netjes op en naar mijn idee zelfs iets sneller dan voorheen maar als ik dan weer wat langer stil heb gestaan begint het hele verhaal weer opnieuw.
Iemand enig idee hoe dit kan?

Edit:
Bij het monteren van de multivar was er niets wat raar/apart eruit zag. Het enige wat er wat anders uit zag dan op de montage videos was dat de v snaar veel strakker om de poulie, hoger op de poulie zat dan op het voorbeeld in de tutorials en met veel meer moeite terug op zijn plek te krijgen was. Maar ik heb gelezen dat een strakkere v snaar juist voor een hogere topsnelheid kan zorgen dus zou niet het probleem moeten zijn toch?
Misschien ook nog even handig om erbij te melden: ik heb 7,5 gram malossi rollen erin zitten en de witte drukveer is ook gewoon netjes gemonteerd.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hallo,

Ik heb een week geleden een malossi multivar op mijn scooter gemonteerd, nu zijn er echter wat klachten bij meegekomen en ik hoop dat jullie suggesties voor een oplossing hebben. Mijn scooter is een: Piaggio Zip 4t, E5, 50cc, brom, bj 2021. Ik heb naast de malossi multivar niks aangepast aan mijn scooter en er zit dus een standaard brom ECU in. Voordat ik de multivar had gemonteerd liep de scooter 48 op teller en trok netjes op. De scooter start goed en klinkt goed dus het lijkt er op dat de multivar goed gemonteerd is. Nu heb ik echter het probleem dat elke keer als mijn scooter een tijdje stil heeft gestaan 3/4 uur of langer hij niet normaal langzaam optrekt. Als ik gas geef klinkt hij heel luid en je hoort hem zijn best doen maar hij trekt gewoon niet snel op. Hij blijft een beetje hangen bij de 15km/h en dan trekt hij heel langzaam steeds verder tot hij bij ongeveer 40 is. Als ik er dan een even mee gereden heb, zo'n 10 minuten dan trekt hij langzaam door naar 45/48. Bij de 48 stopt hij dan en als de motor na een tijd echt goed warm is trekt hij soms door naar 50 dat betekent dus dat ik sowieso qua topsnelheid zo goed als geen winst uit de malossi multivar gehaald heb. Als de motor warm is en ik stop en start er mee dan trekt hij wel netjes op en naar mijn idee zelfs iets sneller dan voorheen maar als ik dan weer wat langer stil heb gestaan begint het hele verhaal weer opnieuw.
Iemand enig idee hoe dit kan?

Edit:
Bij het monteren van de multivar was er niets wat raar/apart eruit zag. Het enige wat er wat anders uit zag dan op de montage videos was dat de v snaar veel strakker om de poulie, hoger op de poulie zat dan op het voorbeeld in de tutorials en met veel meer moeite terug op zijn plek te krijgen was. Maar ik heb gelezen dat een strakkere v snaar juist voor een hogere topsnelheid kan zorgen dus zou niet het probleem moeten zijn toch?
Misschien ook nog even handig om erbij te melden: ik heb 7,5 gram malossi rollen erin zitten en de witte drukveer is ook gewoon netjes gemonteerd.
Heb je alle slangen teruggedaan op het luchtfilter? Dus niet alleen de dikke naar het gasklephuis, maar ook de twee andere? De ene kleine is voor de recirculatie, en de andere voor de carterontluchting via het nippel op het kleppendeksel. Wanneer een van beiden niet aangesloten is, krijgt de motor een armer mengsel wat de ECU niet bij mag regelen.
Maar misschien heb je het luchtfilter gewoon laten zitten.
Meestal, zo hoor je dat om je heen, loopt ie met een multivar al gauw zo'n 5 kilometer sneller. De multivar heeft een iets andere overbrenging, zeg maar, een groter voortandwiel.
Ik zou de originele spullen er weer op zetten, en kijken wat ie dan doet. Dan weet je of de multivar ok is, of niet en dat er iets anders moet zijn.
Verder lijkt het erop dat je ook eens een warmere bougie kan proberen. Je hoort vaak dat het best lang duurt voordat deze motor op temperatuur is.
De cilinder van de E5 heeft behoorlijke koelvinnen, en die zijn met een afgeknepen motortje misschien te cool.
Succes!
 
Heb je alle slangen teruggedaan op het luchtfilter? Dus niet alleen de dikke naar het gasklephuis, maar ook de twee andere? De ene kleine is voor de recirculatie, en de andere voor de carterontluchting via het nippel op het kleppendeksel. Wanneer een van beiden niet aangesloten is, krijgt de motor een armer mengsel wat de ECU niet bij mag regelen.
Maar misschien heb je het luchtfilter gewoon laten zitten.
Meestal, zo hoor je dat om je heen, loopt ie met een multivar al gauw zo'n 5 kilometer sneller. De multivar heeft een iets andere overbrenging, zeg maar, een groter voortandwiel.
Ik zou de originele spullen er weer op zetten, en kijken wat ie dan doet. Dan weet je of de multivar ok is, of niet en dat er iets anders moet zijn.
Verder lijkt het erop dat je ook eens een warmere bougie kan proberen. Je hoort vaak dat het best lang duurt voordat deze motor op temperatuur is.
De cilinder van de E5 heeft behoorlijke koelvinnen, en die zijn met een afgeknepen motortje misschien te cool.
Succes!
Welke soort slangen zijn er voor dat model? En waar kun je ze vinden? :)
 
Het zijn zwarte rubber slangen. Net zoiets als benzine slangen, misschien een beetje dikker.
De soort is hetzelfde als de functie. Lees mijn post nog eens rustig door. Je lees snelheid moet minder dan 50 zijn, en geen 80. Want dan mis je dingen.
Waar kun je ze vinden?
Beide slangen komen uit op het luchtfilter. De ene slang komt van het kleppendeksel.
De andere komt van de klep/poort die naar het uitlaatkanaal van de cilinderkop gaat. Op het luchtfilter zitten aan de motorkant twee pikkies, waar de slangen over heen geduwd kunnen worden.
Dat is een 'geval' aan de linkerkant van de cilinder. Dus , wanneer je op je scooter zit, aan de linker kant. De koppelingskant van de motor, zeg maar.
Verder gaat er nog een slang van het inlaatspruitstuk, naar een zwart geval op de hoogte van je accu. Om de zoveel tijd zuigt het zwarte geval wat lucht uit je benzinetank, en dat wordt dan via het zwarte geval in de motor gezogen en verbrand. Maar goed, aan die slang heb je denk ik niet gezeten.

Ik heb de indruk dat je weinig weet van hoe een viertakt werkt, en hoe de benzine injectie in de war gegooid kan worden, en toch wel tamelijk ingewikkelde klussen kan doen als andere rolletjes er in zetten en zonder kleerscheuren de witte drukveer.
Laat maar horen wat je ervaring met sleutelen is, dan kunnen we onze adviezen wat fine tunen op wat je weet en kan.
 
Het zijn zwarte rubber slangen. Net zoiets als benzine slangen, misschien een beetje dikker.
De soort is hetzelfde als de functie. Lees mijn post nog eens rustig door. Je lees snelheid moet minder dan 50 zijn, en geen 80. Want dan mis je dingen.
Waar kun je ze vinden?
Beide slangen komen uit op het luchtfilter. De ene slang komt van het kleppendeksel.
De andere komt van de klep/poort die naar het uitlaatkanaal van de cilinderkop gaat. Op het luchtfilter zitten aan de motorkant twee pikkies, waar de slangen over heen geduwd kunnen worden.
Dat is een 'geval' aan de linkerkant van de cilinder. Dus , wanneer je op je scooter zit, aan de linker kant. De koppelingskant van de motor, zeg maar.
Verder gaat er nog een slang van het inlaatspruitstuk, naar een zwart geval op de hoogte van je accu. Om de zoveel tijd zuigt het zwarte geval wat lucht uit je benzinetank, en dat wordt dan via het zwarte geval in de motor gezogen en verbrand. Maar goed, aan die slang heb je denk ik niet gezeten.

Ik heb de indruk dat je weinig weet van hoe een viertakt werkt, en hoe de benzine injectie in de war gegooid kan worden, en toch wel tamelijk ingewikkelde klussen kan doen als andere rolletjes er in zetten en zonder kleerscheuren de witte drukveer.
Laat maar horen wat je ervaring met sleutelen is, dan kunnen we onze adviezen wat fine tunen op wat je weet en kan.
bedankt Jeroen voor de handige info!
Ik had misschien wat specifieker moeten zijn met “waar kan je ze vinden” daarmee bedoelde ik of je een link kon sturen waar je de Verbeterde buizen kan vinden die je hierboven hebt opgenoemd.
Ik heb zelf niet veel ervaring met scooters. Ik heb zelf de onderdelen gekocht en laten inzetten door een goede vriend van mij, hij heeft meer verstand van scooters. Ik heb echter laatst dit probleem ook zelf gehad, en mijn vriend en ik weten er gewoon niet wat er mis is. Vandaar dat ik rond kijk op dit forum voor antwoorden maar zie ik helaas niet zo veel mensen met dezelfde probleem of oplossing. Denk momenteel dat het kan liggen doordat er niet genoeg lucht komt bij de benzine mengsel zoals je hierboven al hebt genoemd.
 
Naar mijn ervaring trekt een iget koud sowieso heel traag op. Pas als hij warm is rijdt hij goed en bereikt hij topsnelheid. Dat duurt nu langer vanwege het weer.

Kortom, ik vraag me af of er wat mis is. Je zou voor de zekerheid nog een nieuwe v-snaar kunnen testen.
 
Het zijn zwarte rubber slangen. Net zoiets als benzine slangen, misschien een beetje dikker.

bedankt Jeroen voor de handige info!
Ik had misschien wat specifieker moeten zijn met “waar kan je ze vinden” daarmee bedoelde ik of je een link kon sturen waar je de Verbeterde buizen kan vinden die je hierboven hebt opgenoemd.
Ik heb zelf niet veel ervaring met scooters. Ik heb zelf de onderdelen gekocht en laten inzetten door een goede vriend van mij, hij heeft meer verstand van scooters. Ik heb echter laatst dit probleem ook zelf gehad, en mijn vriend en ik weten er gewoon niet wat er mis is. Vandaar dat ik rond kijk op dit forum voor antwoorden maar zie ik helaas niet zo veel mensen met dezelfde probleem of oplossing. Denk momenteel dat het kan liggen doordat er niet genoeg lucht komt bij de benzine mengsel zoals je hierboven al hebt genoemd.
Ok, dat maakt wat duidelijker.
De buis of slang tussen luchtfilter en gasklephuis is bij de snorversie erg nauw, en dan is een slang van de brom versie een stuk beter. En die heb je al.
En wanneer je de brom versie gebruikt, is dat zelfs goed genoeg om een 80 cc goed mee te laten lopen. Joey Schaar heeft veel filmpjes op youtube gezet, die je wat wijzer kunnen maken.
Nog even over genoeg lucht of niet.
Wanneer een van de dunnere slangen aan het luchtfilter niet aangesloten is, komt er een extra opening voor de ingaande lucht, en zal het mengsel eerder (te) arm worden.
In de wintertijd speelt er ook nog mee dat de dichtheid van de lucht groter is: alle moleculen bewegen minder waardoor zij dichter bij elkaar kunnen zijn. En zo zit er dus relatief meer zuurstof in de lucht dan in de zomer, en zou er meer benzine ingespoten kunnen worden om het mengsel lucht/benzine optimaal te houden.
Je zou kunnen uitproberen om een gedeelte van de inlaat van het luchtfilter af te plakken met isolatie tape. Het is een rechthoekige opening.
Voor een kwart afplakken. Net zoiets al choken met een carburateur. Je maakt het mengsel er rijker mee, en misschien loopt ie dan wel beter.
Wat MrHeinz aangeeft, is het langzame op temperatuur komen misschien wel een Iget kwaaltje.
Groeten!
 
Back
Top