This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

scooter heeft benzine en vonk maar start niet

maudvhv

New Member
goedemiddag iedereen, ik heb een piaggio zip 4t 2016. Laatst kapte mijn scooter ermee, al paar keer ervoor startte hij slecht en soms deed die het en de andere keer niet. Hij heeft ook veel kracht verloren en ik ging veel minder hard dan eerst. Ik heb eerst even de bougie veranderd en hij vonkte gewoon. Daarna even de compressie getest door mn vinger bij het bougiegat te doen en kijken of hij vacuumde en ik voelde dat. uiteindelijk dus bij mijn benzine gekeken, ik heb mijn carburateur schoongemaakt en er kwam ook gewoon benzine door de benzineslang. Ik heb nu gewoon echt geen flauw idee wat het anders kan zijn, het is denk ik over de dagen gebeurd dat die het steeds minder goed deed en dat hij uiteindelijk gewoon kapte ermee. Weet iemand wat dit kan zijn?

Daarna even de compressie getest door mn vinger bij het bougiegat te doen
Als in jouw vinger een manometer zit zal deze methode wel in orde zijn.
Echter de meeste mensen hebben dit niet en gebruiken een daarvoor een compressietester.

Zou toch maar eens de compressie op de juiste manier (laten) testen, want jouw verhaal lijkt verdacht veel op compressieverlies.

Als hij wel op remmenreiniger start en niet op benzine, zou dit al een indicatie kunnen zijn van een lage compressie.

Dek je carb eens volledig af met je hand en trap een paar keer.
Is je hand nu zeiknat van de benzine? Mooi dan komt er goed mengsel uit de carb.
Sprong die zelfs een keer aan bijna? Nog mooier, hand van de carb, vol gas geven en trappen!
Loopt die dan matig en lastig, met je hand de carb afdekken deels en daar een beetje mee spelen.

Krijg je hem dan ok lopend, dan is het carb afstelling.

Wil die niks... Dan heb je vermoedelijk geen vonk met mengsel erbij, electrode afstand te klein.
Of je compressie is onvoldoende inderdaad.