Scooter geeft gas uit het niets

jelgon

Member
Zeer erg gevaarlijk, mijn scooter geeft zomaar gas het is dan vooral wanneer ik eventjes de motor warm laat lopen wat gas geeft enzo blijft die altijd vasthangen en blijft hij dus gas geven, soms bij klein beetje gas gaat die plankgas. Ik ben vorige week erdoor ten val gekomen en nu probeerde ik nog eens omdat ik dacht dat het aan de stationair lag maar volgens mij is het iets met de gas zelf??
 
Advertisement - register to remove this

Het kan de kabel zelf zijn. Het kan ook valse lucht zijn. Meestal een rotte keerring zorgt er wel voor dat ze vanzelf gaan rijden.

Ik zou als eerste de gaskabel nakijken. Als deze gerafeld is blijft het gas ook hangen.
Meer info over wat voor scooter het is zou ook handig zijn. Als de kabel in orde is dan zou ik toch valse lucht denken.
 
Ook checken op scheurtjes/lekken in het spruitstuk, de pakking van het spruitstuk en de aansluiting van het spruitstuk met de carburateur.
Eventueel niet goed afsluitende of lekkende vacuumslang tussen je spruitstuk en je vacuumkraantje.
 
Ook checken op scheurtjes/lekken in het spruitstuk, de pakking van het spruitstuk en de aansluiting van het spruitstuk met de carburateur.
Eventueel niet goed afsluitende of lekkende vacuumslang tussen je spruitstuk en je vacuumkraantje.
het is beter om er remreiniger op te spuiten dan het te checken op scheurtjes. Al helemaal als er een beetje vuil op zit zie je lekken niet zo makkelijk zitten
 
Ga eerst beginnen mer nieuwe gaskabel en ook gasschuif, ik merkte als ik de gas terug zette dat ik zegmaar wat speling had bij het gas geven en als ik de kabel strak trekte had ik dat niet, de kabel schuifde niet goed
 
je hoort de gashendel heel klein beetje te moeten kunnen draaien voordat je daadwerkekelijk gas geeft
Post automatically merged:

Als je het gas dicht kan draaien is er niks mis met de kabel. Al helemaal niet als hij vanuit stationair uit het niks ineens omhoog schiet in toeren. Ook zal de gasschuif niet ineens helemaal open gaan als je maar een klein beetje gas geeft.

Dit lijkt mij eerder valse lucht, of een vervuilde carb.

(mocht je het trouwens niet kunnen repareren voordat je de brommer weer nodig hebt. Duw zo hard mogelijk de rem in en zet de motor af als hij uit zichzelf gaat rijden)
 
Ik ga dit even checken, namelijk ja is erg gevaarlijk eerst ree ik 5km/h in smal baantje plotseling begint die plankgas te geven en ben ik onderuit gegaan. Vandaag had ik weer het bijna voorgehad allebij de remmen ingehouden en snel mn contactslot uitgezet
 
Het is raar dat het tijdens het rijden zo'n groot effect heeft. Dat vanaf stationair het toerental ineens omhoog schiet is niet heel ongebruikelijk, maar heb er nog nooit gehoord dat het tijdens het rijden zo extreem gebeurt.
 
De motor draaide helemaal perfect, dan plotseling na wat rijden en soms wat plankgas enzo blijft die in zn toeren hangen zegmaar en dan knijp ik allebij de remmen helemaal dicht en hij blijft maar gas bij geven, het is precies of de kabel ofzo blijft hangen, maar dan start ik heb 5m erna op en gaat die weer plank gas geven zelf als ik de kabel eens aan trek en goed steek etc, gas geven gaat gewoon goed dus ik weet niet of het de kabel is
 
Je had toch ook dat als hij stationair liep dat hij dan uit het niks omhoog schoot?

Ik heb geen idee wat voor scooter je hebt, hoe oud die is en wat er allemaal aan gedaan is. Maar valse lucht checken en de carb schoonmaken kan nooit kwaad.
 
Heb een peugeot vivacity sportline4 bouwjaar2006 en ja als ik hem gewoon starte gaat die direct uit het niets gas geven soms, naar mijn gevoel als die warm loopt blijft die maar gas geven hoe weinig ik zelf de stationair schroef eruit draai blijft op hoge toeren zonder gas
 
Dit kan inderdaad de oorzaak van valse lucht zijn. Ik denk dat de schroefdraad in de carb aan 1 kant stuk is, waardoor je de schroef kunt blijven ronddraaien.

Als je hem vast krijgt met een moertje achterop dan is het goed. Als het maar vast zit.
Mocht het niet lukken, dan heb ik nog een complete originele carburateur in de aanbieding. Schroefdraad is nog als nieuw van deze carb.

Let er wel op dat deze Peugeots heel gevoelig zijn met alles dus vast is vast. Ik heb er zo al een carburateur naar de piep gedraaid.
 
Last edited:
Eerst dacht ik dat het de gaskabel was die had ik eens opnieuw herlegd omdat die in een slecht positie lag ik dacht dat het gefixt was omdat als ik hem opstarte geen probleem had maar alleen als die war werd
 
Back
Top