Hoi,
Ik denk dat de meesten de Supersonic sprinter al wel kennen. We hebben even een nieuw topic geopend omdat de sprinter nogal wat wijzigingen heeft t.o.v. vorig jaar.
Na vorig seizoen verschillende sucessen geboekt te hebben:
- 3e plaats Jubbega 2005
- 3e plaats Damwoude 2005
- 4e plaats Genemuiden 2005
- 1e plaats Speelmansplaten
Met de volgende tijden van afgelopen 2 seizoenen:
Jubbega 2004 8.751
Damwoude 2004 8.076
Genemuiden 2004 7.667
Jubbega 2005 7.356
Damwoude 2005 7.241
Genemuiden 2005 7.112
We moesten een 80cc blok opbouwen om tot de top van de extreme klasse te blijven behoren. Dit 80cc blok is helaas nog niet klaar aan het begin van dit 2006 seizoen, daarom moest ons 'reserve' blok eronder.
Het reserve blok bestaat uit:
- Minarelli SD carters
- Speed '06
- Malossi RHQ krukas
- Keihin PWK 28mm
- V-force membraan
- Yasuni C30
- Malossi Overrange
Het blok is van top tot teen getuned natuurlijk, dus van membraan van verschillende lagers, bijna alles is getest. Een van de testen hadden we al geplupliceerd op het forum, en is hier te vinden: http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=119104
De score van dit blok houden we nog even geheim omdat we nog vol met ideeen zitten waarmee het vermogen nog hoger komt te liggen. Het blok is wel 2 pk sterker dan het 70cc Speed blok van vorig jaar, maar dat mag ook wel na 350 testruns x| Als we denken dat hij af is zetten we hem wel een keer op een Tovami 200 op een meeting.
Zelf zit ik op de HTS werktuigbouwkunde opleiding in Alkmaar in het derde jaar. In de laatse periode mag je zelf een project uitkiezen, dit is een vingeroefening voor het afstuderen van volgend jaar. En natuurlijk doe je dan iets met scooters
Het project houdt in het optimaliseren van het frame van de Sonic met behulp van simulatie pakketten. Het doel is hierbij het bepalen van de zwakke plekken in het frame en een voorstel doen voor een nieuw frame waarbij de maximale toelaatbare materiaalspanningen niet overschreden worden.
We zijn begonnen met het opmeten en uittekenen van het frame in 3D, toen dit klaar was moesten de krachten bepaald worden die het motorblok levert op het frame. Dit konden we uitrekenen, maar we konden het ook meten met behulp van rekstrookmetingen. Hierbij worden een soort plakbandjes op het frame geplakt waarin een metaaldraad zit. Bij een bepaalde kracht komt er een bepaalde spanning van het draad af. Dit was alleen niet zo gezegt zo gedaan. Hierbij komt namelijk veel elektronica kijken waarin wij niet zo heel best zijn. Hieronder enkele foto's:
Het frame (nog niet helemaal af)
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/Frame_SW_1.JPG[/Ir]
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/Frame_SW_2.JPG[/Ir]
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/Frame_SW_3.JPG[/Ir]
Hier doen we de rekstrookmetingen tijdens testbankruns
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04665.JPG[/Ir]
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04682.JPG[/Ir]
De huidige status van het project is het simuleren met het Einde Elementen programma Femap. Het lukt nog niet helemaal, maar we komen er wel uit
Nog enkele foto's hoe de scooter erbij stond in Damwoude:
Binnenkort meer plaatjes en tekst!
Stay Tuned
Update 08-08-2006
Wedstrijdverslagje Damwoude
Omdat we ons 80cc blok nog steeds niet af hebben zijn we de dagen hiervoor flink bezig geweest met ons 'reserve' 70cc Speed '06 blok. Dus ten opizchte van vorig jaar een nieuwe cilinder, nieuwe carters en een nieuwe inlaat. Alleen al in de afgelopen 2 dagen 160 runs gemaakt om alles eruit te halen wat erin zit.
Het resultaat is een blok wat 2pk sterker is dan vorig jaar, er zit nu echt superveel vermogen in voor een 70cc, maar toch hebben we nog aardig wat ideeen om er meer uit te halen.
En dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen, gisteren 2e plaats weten te bemachtigen met de Sonic.
De keuring begon al slecht, we kwamen er niet eens doorheen omdat we geen voorvering zouden hebben. Na een tijdje gepraat te hebben met de organisatie hebben we ze toch weten te overtuigen en mochten we toch meedoen.
Eerst heat ging goed, was tegen Mario's Mint, wel verloren, maar wel met een tijd van 6,911 sec.
Toen was het hele tijdssysteem in de knoei en kon het schema niet voortgezet worden zoals het zou moeten. De oplossing was een afvalsysteem.
Na wat heats gehad te hebben waren we over met Joel en Mario. Van Mario hadden we net aan kunnen winnen, maar van Joel niet. Dat ding ging echt als een kogel op het laatste stuk en we kwamen toch wat vermogen tekort om een sprintframe bij te houden.
Al met Al dus een best goede dag met een goede prestatie voor een 70cc scooter tussen de 80cc sprintframe's.
Het ding van Aad maakt trouwens echt een koning geluid!!
Vanavond even vermogen checken en morgen naar Rotterdam
Ik denk dat de meesten de Supersonic sprinter al wel kennen. We hebben even een nieuw topic geopend omdat de sprinter nogal wat wijzigingen heeft t.o.v. vorig jaar.
Na vorig seizoen verschillende sucessen geboekt te hebben:
- 3e plaats Jubbega 2005
- 3e plaats Damwoude 2005
- 4e plaats Genemuiden 2005
- 1e plaats Speelmansplaten
Met de volgende tijden van afgelopen 2 seizoenen:
Jubbega 2004 8.751
Damwoude 2004 8.076
Genemuiden 2004 7.667
Jubbega 2005 7.356
Damwoude 2005 7.241
Genemuiden 2005 7.112
We moesten een 80cc blok opbouwen om tot de top van de extreme klasse te blijven behoren. Dit 80cc blok is helaas nog niet klaar aan het begin van dit 2006 seizoen, daarom moest ons 'reserve' blok eronder.
Het reserve blok bestaat uit:
- Minarelli SD carters
- Speed '06
- Malossi RHQ krukas
- Keihin PWK 28mm
- V-force membraan
- Yasuni C30
- Malossi Overrange
Het blok is van top tot teen getuned natuurlijk, dus van membraan van verschillende lagers, bijna alles is getest. Een van de testen hadden we al geplupliceerd op het forum, en is hier te vinden: http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=119104
De score van dit blok houden we nog even geheim omdat we nog vol met ideeen zitten waarmee het vermogen nog hoger komt te liggen. Het blok is wel 2 pk sterker dan het 70cc Speed blok van vorig jaar, maar dat mag ook wel na 350 testruns x| Als we denken dat hij af is zetten we hem wel een keer op een Tovami 200 op een meeting.
Zelf zit ik op de HTS werktuigbouwkunde opleiding in Alkmaar in het derde jaar. In de laatse periode mag je zelf een project uitkiezen, dit is een vingeroefening voor het afstuderen van volgend jaar. En natuurlijk doe je dan iets met scooters
Het project houdt in het optimaliseren van het frame van de Sonic met behulp van simulatie pakketten. Het doel is hierbij het bepalen van de zwakke plekken in het frame en een voorstel doen voor een nieuw frame waarbij de maximale toelaatbare materiaalspanningen niet overschreden worden.
We zijn begonnen met het opmeten en uittekenen van het frame in 3D, toen dit klaar was moesten de krachten bepaald worden die het motorblok levert op het frame. Dit konden we uitrekenen, maar we konden het ook meten met behulp van rekstrookmetingen. Hierbij worden een soort plakbandjes op het frame geplakt waarin een metaaldraad zit. Bij een bepaalde kracht komt er een bepaalde spanning van het draad af. Dit was alleen niet zo gezegt zo gedaan. Hierbij komt namelijk veel elektronica kijken waarin wij niet zo heel best zijn. Hieronder enkele foto's:
Het frame (nog niet helemaal af)
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/Frame_SW_1.JPG[/Ir]
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/Frame_SW_2.JPG[/Ir]
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/Frame_SW_3.JPG[/Ir]
Hier doen we de rekstrookmetingen tijdens testbankruns
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04665.JPG[/Ir]
[Ir]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04682.JPG[/Ir]
De huidige status van het project is het simuleren met het Einde Elementen programma Femap. Het lukt nog niet helemaal, maar we komen er wel uit
Nog enkele foto's hoe de scooter erbij stond in Damwoude:
Binnenkort meer plaatjes en tekst!
Stay Tuned
Update 08-08-2006
Wedstrijdverslagje Damwoude
Omdat we ons 80cc blok nog steeds niet af hebben zijn we de dagen hiervoor flink bezig geweest met ons 'reserve' 70cc Speed '06 blok. Dus ten opizchte van vorig jaar een nieuwe cilinder, nieuwe carters en een nieuwe inlaat. Alleen al in de afgelopen 2 dagen 160 runs gemaakt om alles eruit te halen wat erin zit.
Het resultaat is een blok wat 2pk sterker is dan vorig jaar, er zit nu echt superveel vermogen in voor een 70cc, maar toch hebben we nog aardig wat ideeen om er meer uit te halen.
En dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen, gisteren 2e plaats weten te bemachtigen met de Sonic.
De keuring begon al slecht, we kwamen er niet eens doorheen omdat we geen voorvering zouden hebben. Na een tijdje gepraat te hebben met de organisatie hebben we ze toch weten te overtuigen en mochten we toch meedoen.
Eerst heat ging goed, was tegen Mario's Mint, wel verloren, maar wel met een tijd van 6,911 sec.
Toen was het hele tijdssysteem in de knoei en kon het schema niet voortgezet worden zoals het zou moeten. De oplossing was een afvalsysteem.
Na wat heats gehad te hebben waren we over met Joel en Mario. Van Mario hadden we net aan kunnen winnen, maar van Joel niet. Dat ding ging echt als een kogel op het laatste stuk en we kwamen toch wat vermogen tekort om een sprintframe bij te houden.
Al met Al dus een best goede dag met een goede prestatie voor een 70cc scooter tussen de 80cc sprintframe's.
Het ding van Aad maakt trouwens echt een koning geluid!!
Vanavond even vermogen checken en morgen naar Rotterdam
Last edited: