Nou hier de lang beloofde update. Er is de laatste tijd een hoop veranderd en gedaan om de scooters nog harder te laten lopen!
Banken bij XSH
Een paar weken terug zijn we met mijn blok naar XSH gereden om diverse Roost uitlaten te testen. Marco had zijn hoop gevestigd op de Evo Roost uitlaat, na wat tests bleek deze uitlaat hetzelfde vermogen te geven als de JS80 nieuw model maar wel wat meer koppel. Hierna zijn we wat verder gaan vergelijken met andere Roost uitlaten op mijn aandringen met o.a. de 86cc big bore uitlaat. Het nieuwste type big bore 86cc scoorde nagenoeg gelijk als de js80, maar het oude model gaf al 0.4pk meer! Toen heeft Marco nog een restrictor geplaatst in de tail wat maarliefst nog eens 0.8 beter deed. Hierbij moet ik wil zeggen dat het oude model JS80 het over het algemeen wat beter deed als het nieuwe model, en de HRII het bijzonder genoeg ook erg slecht deed. Sowieso heb ik een vaag blok
Vorig jaar gaf de JS80 het hoogste vermogen en deed de HRII slechts enkele tiende minder (op het wategekoelde blok)
Over een aantal weken zal er ook de JS90 pijp getest worden.
Bas zijn voorvork
Bas heeft in de tussentijd om zijn scooter wat lichter te maken een alumium kroonstuk gefreest en 2 poten gemaakt. Met toestemming van
JS-tuning heeft bas het kroonstuk conventieël gefreest met behulp van Joël zijn tekening. Uiteindelijk heeft Bas samen met John de voorvork in elkaar gezet en deze was in totaal 1,1KG met alumium stuurpen.
We hopen dat Bas zijn sprinter ongeveer 42,5KG weegt a.s. wedstrijd in Heerenveen.
Carterkap
Ook zijn we begonnen aan de mal van een zip type 1 carterkap. Deze is al gelamineerd maar moet nog gelost worden. Er is een kleine kans dat deze af is op Heerenveen maar dat hangt van een aantal zaken af. Dit zal uiteindelijk een besparing van ongeveer 600 gram opleveren.
Test rijden
Afgelopen zaterdag hebben we op onze vaste stek een aantal test ritten gemaakt op de sprinters. Hier hadden we wel wat tegen slagen namelijk;
- Bas zijn remkabel brak af
- Mijn achterkap buigde flink door (en is niet echt mooi meer)
- Bas zijn radiateur lekte
Op de laatste wedstrijd in Kloosterzande pakte mijn machine ineens heel vreemd op. Als ik vanuit stationair toerental gas gaf dan viel de scooter even weg. Na wat krapper te gaan in hoofdsproeier en stationair sproeier en het dicht draaien van de luchtschroef was het probleem zo goed als verholpen en pakte de scooter weer fel op.
Bas is gaan testen met mijn oude JS80 waar hij bij het banken het meeste vermogen mee had (23,5PK ipv 23,1) maar net wat minder koppel. Zijn ervaring was dat scooter iets rustiger oppakte maar wel harder doorliep en zijn toerental mooier vast houdt. A.s. zondag gaan we zien wat het voor verschil uit maakt op 150 meter met tijdsmeting.
En van de week hadden we de bestelde PMT band op een extra velg laten drukken en is de velg mooi zwart gespoten. Zondag ben ik eerst gaan rijden met de TT92 en hebben we PMT band alvast lekker in het zonnetje warm laten worden :7 (bij gebrek aan banden warmer haha
)
Hierna hebben we de band op mijn NRG gezet en ben ik ermee test gaan rijden. We kwamen er meteen achter dat de band met burnen heel snel warm word en aardig plakt! (het was natuurlijk wel 28 graden en de band was al redelijk op temperatuur). Toen ik de eerste run maakte resulteerde dit meteen in een felle wheely en ging ik van schrik van het gas af.
Toen ging ik maar op het uiterste punt van het zadel zitten waar ik normaal wheelspin mee zou hebben met de TT92. Dit resulteerde alsnog in een wheely, maar bij nader inzien had ik het gas misschien toch wel open kunnen houden maar ik ben helaas niet zo schizofreen als bas
Toch maar proberen om de wheelies wat te temmen. Op kloosterzande vertrok ik met 80 graden en had ik een kleine wheely die opzich wel te beheersen was. Pas als ik vertrek met 120 graden kon ik met een kleine wheely een run maken zonder van het gas af te gaan, waarschijnlijk omdat ik dan vermogen kwijt ben bij zo'n hoge temperatuur. A.s zondag ga ik toch nog wat runs proberen te zetten met wheely en proberen het gas langer open te houden en als er tijd is gaan we ook nog met een stage 6 verzwaringsplaat testen, wat in een rustigere oppak moet resulteren.
Dus met goede hoop kijken we uit op Heerenveen
Hier nog wat foto's van afgelopen zaterdag:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=EQntgmtxp4s"]YouTube - testen 01-08-'09[/ame]
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=CC3k6r1eWz8"]YouTube - testen 01-08-'09[/ame]
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=UKHONS8p5iQ"]YouTube - testen 01-08-'09[/ame]
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=tbWnKiNurF8"]YouTube - testen 01-08-'09[/ame]
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=-gaTP3nlli8"]YouTube - testen 01-08-'09[/ame]