Op de middelste foto, neem aan dat de linker zuiger met bolle kop lager is dan de rechter die hoger is en platte kop heeft.
Zo ja, dan zou de zuiger die lager is met bolle kop een lagere compressie opleveren, en dient gemonteerd te worden met originele kop.
De zuiger die hoger is zal normaal met een bolle radius tegen de kop aan komen en daardoor is de `dome` dus plat. Maar omdat deze zuiger hoger is zal die meer compressie op leveren ( aangezien je dan minder verbrandings ruimte heb) deze met een 72cc kop monteren of eentje met grotere inlaat / uitlaat kanalen.. Die compressie compenseerd dit waarschijnlijk.. Weet wel dat als je de originele kop erop gaat zetten de compressie dan te hoog word en kan gaan detoneren.
Dat klinkt bekend.
Ik heb ook nog een Honda ss50 schakelbrommer uit 1974
Vroeger ( jaren 80 ) hadden we alleen maar de 50 cc set en de 72 set.
Een 50 kopje op de 72 zetten kon niet omdat de zuiger dan tegen de kop liep of je moest de verbrandingskamer van de kop wijder frezen.
Ook dat ging slecht. Maar nu maken ze 72 zuigers speciaal voor de 50 kop.
Dat vind ik trouwens nog niets want de 72 heeft een 40% groter slagvolume en de 72 kop heeft grotere kleppen en in- en uitlaat kanalen.
Met 50 kopje heb je dan wel wat meer trekkracht in de lage toeren maar niet zo smooth als met de 72 kop over het hele toerenbereik.
Als ik zie hoe klein in diameter de uitlaatpoort van een super 8 50 4t is, begrijp ik niet hoe mensen denken daar een 72 cc onder te plakken.
Die 50 cctjes worden tegenwoordig op eco-vriendelijkheid ontworpen om in drukke gebieden zoals de grote steden van azie te rijden.
Kleine klepjes, dunne uitlaatbochtjes, etc.
Als je de 50 kopjes van de oude ss/cd 50 bekijkt, die die hebben in - en uitlaat poorten van 20, dat ademt lekker.
Maar bv de Honda Ape, vanaf +- 2007, heeft ook die krappe in en uitlaten zoals de Kymco. Allemaal op eco ontworpen.
Zoals voor de gy6 merken als MaLossi en zo betaan, heb je voor Honda bv takegawa, kitaco en Daytona.
Voor de Ape 50 heeft Takegawa een leuke set ( kop, nokkenas, uitlaat en carb ) die wel 1500 euro kost maar die gaat ouderwets als een speer.
Dat is allemaal dat spul waar die mannen met hun gepimpte Honda Daxjes meer rondrijden. 80, 125 en 140 cc . 4 klepjes.
Ik denk dus dat als je een 72 cc op je je scoot wil hebben, je de volledige set moet nemen.
Een set dus met ruimere kanalen, uitlaat met dikkere bocht, etc etc.