Goedemorgen!
Ik ga waarschijnlijk dit weekend een 72cc monteren op mijn retro scooter uit 2012.
Kreeg net mijn 72cc cilinderkop met lange 69mm kleppen binnen en later vandaag de cilinder.
Mijn vraag is of het dan verstandig is om ook gelijk een nieuwe 69mm tuimelaarsbrug te kopen of de oude gebruiken die er nog wel goed uit ziet. Zal foto’s plaatsen. Alvast bedankt!
Ik gok dat wij van de week allebei blij zijn. Je gaat de 80 erin zetten, warm rijden en dan denk je mwaah. Ga je stuk toeren en word je blij, maar gaat ie toch nog afslaan na afstelling als ie goed warm is. En dan ga je de 78 installeren, ik heb een glazen BOL
Kan mij niet voorstellen dat je zo arm gaat rijden met een grotere cilinder.
Een originele cilinder genereert ook niet zo veel extreme warmte.. Je vergeet ook dat benzine je motor koelt.
Dus dan kan je nog wel zo schraal erbij gaan rijden, lijkt mij wel een grotere risico op een verbrande uitlaat klep, want die word namelijk ook warmer als die ze hitte niet kwijt kan.
Kan mij niet voorstellen dat je zo arm gaat rijden met een grotere cilinder.
Een originele cilinder genereert ook niet zo veel extreme warmte.. Je vergeet ook dat benzine je motor koelt.
Dus dan kan je nog wel zo schraal erbij gaan rijden, lijkt mij wel een grotere risico op een verbrande uitlaat klep, want die word namelijk ook warmer als die ze hitte niet kwijt kan.
Benzine moet niet koelen, benzine moet volledig verbranden. En zoals ik aan geef heb met die Kymco's jaren lang te rijk gereden, 1 en al gezeik. Slappe verhalen over bruine bougies, niet stationair, afslaan als warm. En rijd nu al jaren 25.000km per jaar met 80/90 cc zonder enkel probleem. Zomer, winter, gemiddeld 100/140km per dag vol gas. Mooie grijze bougie, kop en cilinders brandschoon, kleppen mooi. Welke 90cc ik van de plank pak na 10.000/15.000km kun je zo installeren met oude zuiger en zuigerveren.
Ik rijd nu zelfs met een Keihin imitatie 18.5 idd.
Het blijft natuurlijk per scootertje kijken. Heb nu imitatie brandstof pompjes van €24 euro, rijd ik langer mee dan een dellorto. Maar mijn benzinetoevoer hoeft niet hetzelfde te zijn als die van een ander natuurlijk. Die Kymco's komen gewoon krap afgesteld de fabriek uit. En standaard vaak te rijk.
Kymco heeft op de top minder benzine nodig. Ben echt door schade en schande wijs geworden. Als ik je een foto van mijn sproeier bak, talloze carbs stuur denk je echt die gast is gek. Ik heb echt onbeperkt budget en dus ook uitgegeven door de jaren tot ik het zat was.
Ennuh het zijn luchtgekoelde motortjes. Ben heel benieuwd hoeveel benzine je nodig hebt in je 80cc cilinder om 'm 2 a 3 graden te laten koelen met benzine. Dit is echt een fabel. Olie daarentegen koelt wel op een luchtgekoeld blok. Net hetzelfde als dat sterretjes koud vuur zijn trouwens.
Ik spaar die Mezoly carbjes trouwens. En rijd eigenlijk altijd met CR7Hix bougie
@Gino81 zal trouwens morgen als ik uit werk kom eens de bougie eruit halen en fotograferen. Heb er dan om en nabij de 60km op zitten met 23 graden buiten, vol gas wind mee op de terugweg meestal.
Neem als voorbeeld een pan met kokend water (de cilinder) en je gooit er een blokje ijs in (de benzine) dan zie je dat het water niet meer kookt.
Dit gebeurt dus ook in je cilinder, de benzine nevel dat wordt aangezogen onttrekt (neemt op) de warmte in de cilinder.
Neem als voorbeeld een pan met kokend water (de cilinder) en je gooit er een blokje ijs in (de benzine) dan zie je dat het water niet meer kookt.
Dit gebeurt dus ook in je cilinder, de benzine nevel dat wordt aangezogen onttrekt (neemt op) de warmte in de cilinder.
Heb gisteravond nog even de carburateur open gemaakt en naar de stationaire sproeier gekeken en die was verstopt (kon er niet door heen kijken). Had een filmpje van Joey schaar gezien daarover. Heb nog een carburateur-reperatie setje liggen waar o.a. een nieuwe stationaire sproeier in zat, die erin gedaan en gelijk nieuwe pakking, vlotterkamer weer schoon gemaakt, en start nu gelijk beter en blijft stationair.
Heb gisteravond nog even de carburateur open gemaakt en naar de stationaire sproeier gekeken en die was verstopt (kon er niet door heen kijken). Had een filmpje van Joey schaar gezien daarover. Heb nog een carburateur-reperatie setje liggen waar o.a. een nieuwe stationaire sproeier in zat, die erin gedaan en gelijk nieuwe pakking, vlotterkamer weer schoon gemaakt, en start nu gelijk beter en blijft stationair.
Bedankt. Ziet er schoon uit Maups! Heb net toevallig ook een foto van me bougie gemaakt na 130km en die is goed zwart. Heb toch nog steeds problemen met stationair/starten en volgens mij doet me choke het ook niet. Soms rijd die best stationair en dan weer niet, verschilt ook in koud of warm. Gisteren ging die helemaal slecht aan en hoorde ook een getik bij motorblok dus de scooter staat weer in de kelder. De bougie zat goed vast maar dat ringetje bij de bougie zat toch beetje los, dacht dat daar misschien dat geluid vandaan kwam. Nog veel te doen iig. En na hoeveel km is de cilinder ingereden. Kleppen moet ik nog nakijken maar ze stonden vanaf begin zeker allebei op 0.10
Bedankt. Ziet er schoon uit Maups! Heb net toevallig ook een foto van me bougie gemaakt na 130km en die is goed zwart. Heb toch nog steeds problemen met stationair/starten en volgens mij doet me choke het ook niet. Soms rijd die best stationair en dan weer niet, verschilt ook in koud of warm. Gisteren ging die helemaal slecht aan en hoorde ook een getik bij motorblok dus de scooter staat weer in de kelder. De bougie zat goed vast maar dat ringetje bij de bougie zat toch beetje los, dacht dat daar misschien dat geluid vandaan kwam. Nog veel te doen iig. En na hoeveel km is de cilinder ingereden. Kleppen moet ik nog nakijken maar ze stonden vanaf begin zeker allebei op 0.10
Bedankt. Ziet er schoon uit Maups! Heb net toevallig ook een foto van me bougie gemaakt na 130km en die is goed zwart. Heb toch nog steeds problemen met stationair/starten en volgens mij doet me choke het ook niet. Soms rijd die best stationair en dan weer niet, verschilt ook in koud of warm. Gisteren ging die helemaal slecht aan en hoorde ook een getik bij motorblok dus de scooter staat weer in de kelder. De bougie zat goed vast maar dat ringetje bij de bougie zat toch beetje los, dacht dat daar misschien dat geluid vandaan kwam. Nog veel te doen iig. En na hoeveel km is de cilinder ingereden. Kleppen moet ik nog nakijken maar ze stonden vanaf begin zeker allebei op 0.10
Kleppen op 0.1, is prima over 500km nieuwe olie + kleppen checken.
Dat stationair etc zoals ik uitlegde is echt omdat je nog steeds met een veel te grote sproeier rijdt. Tikken is niet erg. Daar let iedereen op, dat is klussers paranoia.
Afbouwen met sproeiers. 80 > dan 78. Beide kijken na vol gas en voordat je gaat rijden altijd carburateur op 1.5slag zetten.
En goed onthouden, mijn bougie is anders dan die van jou, porselein verkleurd niet. Maar aan de buitenrand zie je dat ie nog steeds wat rijk staat, maar dat mag. Zeker in de zomer straks met 30 graden.
En ik zal heel eerlijk zijn ik reed toch weer net iets lekkerder met die 78 van de week. Maarja het is starten lopen en je ziet op zich een prima snelheid met zijwind, af en toe beetje diagonaal achter. Maar met die 78 had ie richting de 78/79 op GPS gegaan. (Gewoon ook heerlijk om met bijna 50 jaar, zipjes te pesten met een slagschipopakymco)
En dan van de week als ie lekker stationair loopt, leuke top heeft CR7HIX bestellen (moet ie eerst helemaal top lopen)
Oh en nog een tipje. Probeer voorzichtig je bougie een beetje schoon te maken voordat je met nieuwe sproeier gaat rijden
lekkere snelheid hoor, ik heb zelf heel even vol gas geven en gaat dan over de 60 (mijn snelheids meter gaat maar tot 60) maar zou het een keer kunnen meten via gps en denk dat die wel 70 gaat. Zal het volgende keer checken.
lekkere snelheid hoor, ik heb zelf heel even vol gas geven en gaat dan over de 60 (mijn snelheids meter gaat maar tot 60) maar zou het een keer kunnen meten via gps en denk dat die wel 70 gaat. Zal het volgende keer checken.
Oh en denk niet dat je choke het niet doet, kun je wel even voelen, of ie warm is. Zwarte kappie eraf en je weet het. Het lijkt dat de choke niet werkt omdat je veel te rijk rijdt. Triplechoke