Retro gy6 72cc

Gino81

Kymco people 72cc
Goedemorgen!
Ik ga waarschijnlijk dit weekend een 72cc monteren op mijn retro scooter uit 2012.
Kreeg net mijn 72cc cilinderkop met lange 69mm kleppen binnen en later vandaag de cilinder.
Mijn vraag is of het dan verstandig is om ook gelijk een nieuwe 69mm tuimelaarsbrug te kopen of de oude gebruiken die er nog wel goed uit ziet. Zal foto’s plaatsen. Alvast bedankt!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    200.8 KB · Views: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    184.9 KB · Views: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    148.4 KB · Views: 22
  • image.jpg
    image.jpg
    213 KB · Views: 20
  • image.jpg
    image.jpg
    229.8 KB · Views: 21
Advertisement - register to remove this

Denk dat je voor de 72cc beter er een 82 of 84 erin kan draaien.

78 / 80 is meer voor een 49cc cilinder.
Dingen staan altijd veel te rijk afgesteld. Ik rijd al 15.000km met een 78,
Zit nu een 82 in heb nog wel 84/86/88 liggen
Laat je nou niet gekmaken, het gaat slechter worden echt ;) onthoud de auto bougie na 100.000km
 

Attachments

  • used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-...jpg
    used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-...jpg
    16.9 KB · Views: 22
Als die maar stationair gaat lopen, heb de die andere 2 al besteld. Komt goed:cool:
Ik gok dat wij van de week allebei blij zijn. Je gaat de 80 erin zetten, warm rijden en dan denk je mwaah. Ga je stuk toeren en word je blij, maar gaat ie toch nog afslaan na afstelling als ie goed warm is. En dan ga je de 78 installeren, ik heb een glazen BOL :D
 
Dingen staan altijd veel te rijk afgesteld. Ik rijd al 15.000km met een 78,

Laat je nou niet gekmaken, het gaat slechter worden echt ;) onthoud de auto bougie na 100.000km


Kan mij niet voorstellen dat je zo arm gaat rijden met een grotere cilinder.

Een originele cilinder genereert ook niet zo veel extreme warmte.. Je vergeet ook dat benzine je motor koelt.
Dus dan kan je nog wel zo schraal erbij gaan rijden, lijkt mij wel een grotere risico op een verbrande uitlaat klep, want die word namelijk ook warmer als die ze hitte niet kwijt kan.

Helaas snijd je verhaal in 2 kanten..
 
Kan mij niet voorstellen dat je zo arm gaat rijden met een grotere cilinder.

Een originele cilinder genereert ook niet zo veel extreme warmte.. Je vergeet ook dat benzine je motor koelt.
Dus dan kan je nog wel zo schraal erbij gaan rijden, lijkt mij wel een grotere risico op een verbrande uitlaat klep, want die word namelijk ook warmer als die ze hitte niet kwijt kan.

Helaas snijd je verhaal in 2 kanten..
Benzine moet niet koelen, benzine moet volledig verbranden. En zoals ik aan geef heb met die Kymco's jaren lang te rijk gereden, 1 en al gezeik. Slappe verhalen over bruine bougies, niet stationair, afslaan als warm. En rijd nu al jaren 25.000km per jaar met 80/90 cc zonder enkel probleem. Zomer, winter, gemiddeld 100/140km per dag vol gas. Mooie grijze bougie, kop en cilinders brandschoon, kleppen mooi. Welke 90cc ik van de plank pak na 10.000/15.000km kun je zo installeren met oude zuiger en zuigerveren.

Ik rijd nu zelfs met een Keihin imitatie 18.5 idd.

Het blijft natuurlijk per scootertje kijken. Heb nu imitatie brandstof pompjes van €24 euro, rijd ik langer mee dan een dellorto. Maar mijn benzinetoevoer hoeft niet hetzelfde te zijn als die van een ander natuurlijk. Die Kymco's komen gewoon krap afgesteld de fabriek uit. En standaard vaak te rijk.

Kymco heeft op de top minder benzine nodig. Ben echt door schade en schande wijs geworden. Als ik je een foto van mijn sproeier bak, talloze carbs stuur denk je echt die gast is gek. Ik heb echt onbeperkt budget en dus ook uitgegeven door de jaren :D tot ik het zat was.

Ennuh het zijn luchtgekoelde motortjes. Ben heel benieuwd hoeveel benzine je nodig hebt in je 80cc cilinder om 'm 2 a 3 graden te laten koelen met benzine. Dit is echt een fabel. Olie daarentegen koelt wel op een luchtgekoeld blok. Net hetzelfde als dat sterretjes koud vuur zijn trouwens.

Ik spaar die Mezoly carbjes trouwens. En rijd eigenlijk altijd met CR7Hix bougie

@Gino81 zal trouwens morgen als ik uit werk kom eens de bougie eruit halen en fotograferen. Heb er dan om en nabij de 60km op zitten met 23 graden buiten, vol gas wind mee op de terugweg meestal.
 

Attachments

  • mez-101001_1.jpg
    mez-101001_1.jpg
    120.5 KB · Views: 21
Last edited:
Benzine moet niet koelen, benzine moet volledig verbranden.
Dat is zeker waar, maar toch koelt benzine wel.

Neem als voorbeeld een pan met kokend water (de cilinder) en je gooit er een blokje ijs in (de benzine) dan zie je dat het water niet meer kookt.
Dit gebeurt dus ook in je cilinder, de benzine nevel dat wordt aangezogen onttrekt (neemt op) de warmte in de cilinder.

Hoewel het voor diesels meer geldt kan je kijken naar de 4 fases van Ricardo
Zie p,V- diagram Pagina 17 (https://docplayer.nl/12309975-Onder...is-dinsdag-mei-27-2014-west-terschelling.html)
 
Dat is zeker waar, maar toch koelt benzine wel.

Neem als voorbeeld een pan met kokend water (de cilinder) en je gooit er een blokje ijs in (de benzine) dan zie je dat het water niet meer kookt.
Dit gebeurt dus ook in je cilinder, de benzine nevel dat wordt aangezogen onttrekt (neemt op) de warmte in de cilinder.

Hoewel het voor diesels meer geldt kan je kijken naar de 4 fases van Ricardo
Zie p,V- diagram Pagina 17 (https://docplayer.nl/12309975-Onder...is-dinsdag-mei-27-2014-west-terschelling.html)
Ja maar dat zal dan beetje aan de bovenkant zuiger zijn wellicht maar zal voor zo een blokkie niet zoveel uitmaken gok ik.

Maar zoals gezegd zal 'm straks eens wind mee vol gas naar huis trappen en foto maken van de bougie.
 
Ja maar dat zal dan beetje aan de bovenkant zuiger zijn wellicht maar zal voor zo een blokkie niet zoveel uitmaken gok ik.

Maar zoals gezegd zal 'm straks eens wind mee vol gas naar huis trappen en foto maken van de bougie.

Dat maakt zeker wel uit, en dat geld voor elke brandstof motor (althans wel voor benzine motoren)

Als die geen koeling heeft van de benzine gaat alles in het blok te heet worden..

Dan krijg je kans op detonatie, of je zuiger zet zich zo uit dat je een warmloper riskeert of met meer pech een vast loper.
 
Dat maakt zeker wel uit, en dat geld voor elke brandstof motor (althans wel voor benzine motoren)

Als die geen koeling heeft van de benzine gaat alles in het blok te heet worden..

Dan krijg je kans op detonatie, of je zuiger zet zich zo uit dat je een warmloper riskeert of met meer pech een vast loper.
Nu na 15.000km nog geen last mee gehad. En heb dat blok toch echt best op zijn ****** gegeven ^^
 
Heb gisteravond nog even de carburateur open gemaakt en naar de stationaire sproeier gekeken en die was verstopt (kon er niet door heen kijken). Had een filmpje van Joey schaar gezien daarover. Heb nog een carburateur-reperatie setje liggen waar o.a. een nieuwe stationaire sproeier in zat, die erin gedaan en gelijk nieuwe pakking, vlotterkamer weer schoon gemaakt, en start nu gelijk beter en blijft stationair.
 
Heb gisteravond nog even de carburateur open gemaakt en naar de stationaire sproeier gekeken en die was verstopt (kon er niet door heen kijken). Had een filmpje van Joey schaar gezien daarover. Heb nog een carburateur-reperatie setje liggen waar o.a. een nieuwe stationaire sproeier in zat, die erin gedaan en gelijk nieuwe pakking, vlotterkamer weer schoon gemaakt, en start nu gelijk beter en blijft stationair.
Ik had ook beloofd jou nog even wat foto's te sturen.
Bougie cr7hix
Afstand + snelheid gps

En je ziet nu zit er een 80 sproeier in voor de zomer
 

Attachments

  • Screenshot_20220525-141503_Speedometer.jpg
    Screenshot_20220525-141503_Speedometer.jpg
    61.2 KB · Views: 20
  • 20220525_141843.jpg
    20220525_141843.jpg
    145.6 KB · Views: 20
  • 20220525_141956.jpg
    20220525_141956.jpg
    139.7 KB · Views: 19
  • 20220525_141952.jpg
    20220525_141952.jpg
    137.5 KB · Views: 21
Bedankt. Ziet er schoon uit Maups! Heb net toevallig ook een foto van me bougie gemaakt na 130km en die is goed zwart. Heb toch nog steeds problemen met stationair/starten en volgens mij doet me choke het ook niet. Soms rijd die best stationair en dan weer niet, verschilt ook in koud of warm. Gisteren ging die helemaal slecht aan en hoorde ook een getik bij motorblok dus de scooter staat weer in de kelder. De bougie zat goed vast maar dat ringetje bij de bougie zat toch beetje los, dacht dat daar misschien dat geluid vandaan kwam. Nog veel te doen iig. En na hoeveel km is de cilinder ingereden. Kleppen moet ik nog nakijken maar ze stonden vanaf begin zeker allebei op 0.10
 

Attachments

  • 489BE259-670D-4D31-9D5A-368906B7271D.jpeg
    489BE259-670D-4D31-9D5A-368906B7271D.jpeg
    123.4 KB · Views: 19
  • 64DC6BEC-C767-45F9-AB29-AA922B46A38E.jpeg
    64DC6BEC-C767-45F9-AB29-AA922B46A38E.jpeg
    117.1 KB · Views: 18
  • 7345D10E-1A85-4DF6-A253-E079941A0506.jpeg
    7345D10E-1A85-4DF6-A253-E079941A0506.jpeg
    153.8 KB · Views: 16
  • 0B4A3086-38A5-43AE-866E-D1CCBA3334A2.png
    0B4A3086-38A5-43AE-866E-D1CCBA3334A2.png
    816.2 KB · Views: 17
Bedankt. Ziet er schoon uit Maups! Heb net toevallig ook een foto van me bougie gemaakt na 130km en die is goed zwart. Heb toch nog steeds problemen met stationair/starten en volgens mij doet me choke het ook niet. Soms rijd die best stationair en dan weer niet, verschilt ook in koud of warm. Gisteren ging die helemaal slecht aan en hoorde ook een getik bij motorblok dus de scooter staat weer in de kelder. De bougie zat goed vast maar dat ringetje bij de bougie zat toch beetje los, dacht dat daar misschien dat geluid vandaan kwam. Nog veel te doen iig. En na hoeveel km is de cilinder ingereden. Kleppen moet ik nog nakijken maar ze stonden vanaf begin zeker allebei op 0.10
Ja die krijgt echt veel en veel te veel benzine.

Had ik al gezegd dat ie teveel benzine krijgt?
Post automatically merged:

Bedankt. Ziet er schoon uit Maups! Heb net toevallig ook een foto van me bougie gemaakt na 130km en die is goed zwart. Heb toch nog steeds problemen met stationair/starten en volgens mij doet me choke het ook niet. Soms rijd die best stationair en dan weer niet, verschilt ook in koud of warm. Gisteren ging die helemaal slecht aan en hoorde ook een getik bij motorblok dus de scooter staat weer in de kelder. De bougie zat goed vast maar dat ringetje bij de bougie zat toch beetje los, dacht dat daar misschien dat geluid vandaan kwam. Nog veel te doen iig. En na hoeveel km is de cilinder ingereden. Kleppen moet ik nog nakijken maar ze stonden vanaf begin zeker allebei op 0.10
Kleppen op 0.1, is prima over 500km nieuwe olie + kleppen checken.

Dat stationair etc zoals ik uitlegde is echt omdat je nog steeds met een veel te grote sproeier rijdt. Tikken is niet erg. Daar let iedereen op, dat is klussers paranoia.

Afbouwen met sproeiers. 80 > dan 78. Beide kijken na vol gas en voordat je gaat rijden altijd carburateur op 1.5slag zetten.

En goed onthouden, mijn bougie is anders dan die van jou, porselein verkleurd niet. Maar aan de buitenrand zie je dat ie nog steeds wat rijk staat, maar dat mag. Zeker in de zomer straks met 30 graden.

En ik zal heel eerlijk zijn ik reed toch weer net iets lekkerder met die 78 van de week. Maarja het is starten lopen en je ziet op zich een prima snelheid met zijwind, af en toe beetje diagonaal achter. Maar met die 78 had ie richting de 78/79 op GPS gegaan. (Gewoon ook heerlijk om met bijna 50 jaar, zipjes te pesten met een slagschipopakymco)

En dan van de week als ie lekker stationair loopt, leuke top heeft CR7HIX bestellen (moet ie eerst helemaal top lopen)

Oh en nog een tipje. Probeer voorzichtig je bougie een beetje schoon te maken voordat je met nieuwe sproeier gaat rijden
 
Last edited:
lekkere snelheid hoor, ik heb zelf heel even vol gas geven en gaat dan over de 60 (mijn snelheids meter gaat maar tot 60) maar zou het een keer kunnen meten via gps en denk dat die wel 70 gaat. Zal het volgende keer checken.
 
lekkere snelheid hoor, ik heb zelf heel even vol gas geven en gaat dan over de 60 (mijn snelheids meter gaat maar tot 60) maar zou het een keer kunnen meten via gps en denk dat die wel 70 gaat. Zal het volgende keer checken.
Oh en denk niet dat je choke het niet doet, kun je wel even voelen, of ie warm is. Zwarte kappie eraf en je weet het. Het lijkt dat de choke niet werkt omdat je veel te rijk rijdt. Triplechoke:D
Post automatically merged:

Doppler snaartje was trouwens ook de laatste keer
 

Attachments

  • 20220525_154655.jpg
    20220525_154655.jpg
    185.8 KB · Views: 15
Last edited:
Back
Top