Retro gy6 72cc

Gino81

Retro 72cc
Goedemorgen!
Ik ga waarschijnlijk dit weekend een 72cc monteren op mijn retro scooter uit 2012.
Kreeg net mijn 72cc cilinderkop met lange 69mm kleppen binnen en later vandaag de cilinder.
Mijn vraag is of het dan verstandig is om ook gelijk een nieuwe 69mm tuimelaarsbrug te kopen of de oude gebruiken die er nog wel goed uit ziet. Zal foto’s plaatsen. Alvast bedankt!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    200.8 KB · Views: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    184.9 KB · Views: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    148.4 KB · Views: 11
  • image.jpg
    image.jpg
    213 KB · Views: 10
  • image.jpg
    image.jpg
    229.8 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ja idd zorg dat de kop klopt met de tuimelaar.
Even een andere vraag: ik heb 2 72cc cilinders maar ze hebben allebei een andere soort zuiger.
Weet iemand welke dat zijn en welke ik het best kan monteren op een standaard kop. De 1 is ook wat holer en heeft een kleinere kop en de andere heeft een iets langere kop en platter


Op de middelste foto, neem aan dat de linker zuiger met bolle kop lager is dan de rechter die hoger is en platte kop heeft.

Zo ja, dan zou de zuiger die lager is met bolle kop een lagere compressie opleveren, en dient gemonteerd te worden met originele kop.

De zuiger die hoger is zal normaal met een bolle radius tegen de kop aan komen en daardoor is de `dome` dus plat. Maar omdat deze zuiger hoger is zal die meer compressie op leveren ( aangezien je dan minder verbrandings ruimte heb) deze met een 72cc kop monteren of eentje met grotere inlaat / uitlaat kanalen.. Die compressie compenseerd dit waarschijnlijk.. Weet wel dat als je de originele kop erop gaat zetten de compressie dan te hoog word en kan gaan detoneren.
 

Cojones

Active Member
Op de middelste foto, neem aan dat de linker zuiger met bolle kop lager is dan de rechter die hoger is en platte kop heeft.

Zo ja, dan zou de zuiger die lager is met bolle kop een lagere compressie opleveren, en dient gemonteerd te worden met originele kop.

De zuiger die hoger is zal normaal met een bolle radius tegen de kop aan komen en daardoor is de `dome` dus plat. Maar omdat deze zuiger hoger is zal die meer compressie op leveren ( aangezien je dan minder verbrandings ruimte heb) deze met een 72cc kop monteren of eentje met grotere inlaat / uitlaat kanalen.. Die compressie compenseerd dit waarschijnlijk.. Weet wel dat als je de originele kop erop gaat zetten de compressie dan te hoog word en kan gaan detoneren.
Dat klinkt bekend.
Ik heb ook nog een Honda ss50 schakelbrommer uit 1974
Vroeger ( jaren 80 ) hadden we alleen maar de 50 cc set en de 72 set.
Een 50 kopje op de 72 zetten kon niet omdat de zuiger dan tegen de kop liep of je moest de verbrandingskamer van de kop wijder frezen.
Ook dat ging slecht. Maar nu maken ze 72 zuigers speciaal voor de 50 kop.
Dat vind ik trouwens nog niets want de 72 heeft een 40% groter slagvolume en de 72 kop heeft grotere kleppen en in- en uitlaat kanalen.
Met 50 kopje heb je dan wel wat meer trekkracht in de lage toeren maar niet zo smooth als met de 72 kop over het hele toerenbereik.

Als ik zie hoe klein in diameter de uitlaatpoort van een super 8 50 4t is, begrijp ik niet hoe mensen denken daar een 72 cc onder te plakken.
Die 50 cctjes worden tegenwoordig op eco-vriendelijkheid ontworpen om in drukke gebieden zoals de grote steden van azie te rijden.
Kleine klepjes, dunne uitlaatbochtjes, etc.
Als je de 50 kopjes van de oude ss/cd 50 bekijkt, die die hebben in - en uitlaat poorten van 20, dat ademt lekker.
Maar bv de Honda Ape, vanaf +- 2007, heeft ook die krappe in en uitlaten zoals de Kymco. Allemaal op eco ontworpen.
Zoals voor de gy6 merken als MaLossi en zo betaan, heb je voor Honda bv takegawa, kitaco en Daytona.
Voor de Ape 50 heeft Takegawa een leuke set ( kop, nokkenas, uitlaat en carb ) die wel 1500 euro kost maar die gaat ouderwets als een speer.
Dat is allemaal dat spul waar die mannen met hun gepimpte Honda Daxjes meer rondrijden. 80, 125 en 140 cc . 4 klepjes.

Ik denk dus dat als je een 72 cc op je je scoot wil hebben, je de volledige set moet nemen.
Een set dus met ruimere kanalen, uitlaat met dikkere bocht, etc etc.
 

Maups

Active Member
Op de middelste foto, neem aan dat de linker zuiger met bolle kop lager is dan de rechter die hoger is en platte kop heeft.

Zo ja, dan zou de zuiger die lager is met bolle kop een lagere compressie opleveren, en dient gemonteerd te worden met originele kop.

De zuiger die hoger is zal normaal met een bolle radius tegen de kop aan komen en daardoor is de `dome` dus plat. Maar omdat deze zuiger hoger is zal die meer compressie op leveren ( aangezien je dan minder verbrandings ruimte heb) deze met een 72cc kop monteren of eentje met grotere inlaat / uitlaat kanalen.. Die compressie compenseerd dit waarschijnlijk.. Weet wel dat als je de originele kop erop gaat zetten de compressie dan te hoog word en kan gaan detoneren.

Dat klinkt bekend.
Ik heb ook nog een Honda ss50 schakelbrommer uit 1974
Vroeger ( jaren 80 ) hadden we alleen maar de 50 cc set en de 72 set.
Een 50 kopje op de 72 zetten kon niet omdat de zuiger dan tegen de kop liep of je moest de verbrandingskamer van de kop wijder frezen.
Ook dat ging slecht. Maar nu maken ze 72 zuigers speciaal voor de 50 kop.
Dat vind ik trouwens nog niets want de 72 heeft een 40% groter slagvolume en de 72 kop heeft grotere kleppen en in- en uitlaat kanalen.
Met 50 kopje heb je dan wel wat meer trekkracht in de lage toeren maar niet zo smooth als met de 72 kop over het hele toerenbereik.

Als ik zie hoe klein in diameter de uitlaatpoort van een super 8 50 4t is, begrijp ik niet hoe mensen denken daar een 72 cc onder te plakken.
Die 50 cctjes worden tegenwoordig op eco-vriendelijkheid ontworpen om in drukke gebieden zoals de grote steden van azie te rijden.
Kleine klepjes, dunne uitlaatbochtjes, etc.
Als je de 50 kopjes van de oude ss/cd 50 bekijkt, die die hebben in - en uitlaat poorten van 20, dat ademt lekker.
Maar bv de Honda Ape, vanaf +- 2007, heeft ook die krappe in en uitlaten zoals de Kymco. Allemaal op eco ontworpen.
Zoals voor de gy6 merken als MaLossi en zo betaan, heb je voor Honda bv takegawa, kitaco en Daytona.
Voor de Ape 50 heeft Takegawa een leuke set ( kop, nokkenas, uitlaat en carb ) die wel 1500 euro kost maar die gaat ouderwets als een speer.
Dat is allemaal dat spul waar die mannen met hun gepimpte Honda Daxjes meer rondrijden. 80, 125 en 140 cc . 4 klepjes.

Ik denk dus dat als je een 72 cc op je je scoot wil hebben, je de volledige set moet nemen.
Een set dus met ruimere kanalen, uitlaat met dikkere bocht, etc etc.
Dat ga je met een kymco echt niet doen.
Volledig 72cc setje op 4 takt is wel het minste maar om nou te zeggen dat een 125cc uitlaat veel grandiozer is dan die van de 50cc lijkt me wat overbodig. Het is idd geen Dax. Daarom rijd je met een goed afgestelde 72cc op een kymco bijna net zo als de 125cc. Zoals je netjes uitlegde. Al die dingen zijn afgesteld om zo zuinig en schoon mogelijk te rijden werkelijk alles is geknepen.

Als ik vroeger een 70super en dikke Carb onder mijn zundapp knikkerde trok ik de keien eruit. Met een 80cc en proma op mijn MB reed ik dik 110, zonder af te stellen. Dat is nu allemaal helaas niet het geval.

Gewoon netjes volledige 47mm installeren op zo een ding, trekt de drijfstang het nog een beetje en blijven de lagertjes heel. Beetje laagtoerig houden en je tuft prima duizenden km's. Maar een Dax ga je zeker niet inhalen. Het is niet voor niets dat je.nog steeds goedlopende MT's, Mb's, Mtx, mbx, nsx, dax van het internet kunt halen. Een Kymco zie je over 10 jaar als opknapper niet meer terug (moet wel zeggen die van mij is ook al 8 :))

En zoals je ziet ik rijd zelf gemiddeld 25k kms met een cilindirtje en dan wissel ik m standaard. Ook als ze er goed uitzien. Heb eigenlijk nooit ergens last van eerlijk gezegd. En ik kan een Daxje ook prima hebben trouwens.
 
Last edited:

Cojones

Active Member
Dat ga je met een kymco echt niet doen.
Volledig 72cc setje op 4 takt is wel het minste maar om nou te zeggen dat een 125cc uitlaat veel grandiozer is dan die van de 50cc lijkt me wat overbodig. Het is idd geen Dax. Daarom rijd je met een goed afgestelde 72cc op een kymco bijna net zo als de 125cc. Zoals je netjes uitlegde. Al die dingen zijn afgesteld om zo zuinig en schoon mogelijk te rijden werkelijk alles is geknepen.

Als ik vroeger een 70super en dikke Carb onder mijn zundapp knikkerde trok ik de keien eruit. Met een 80cc en proma op mijn MB reed ik dik 110, zonder af te stellen. Dat is nu allemaal helaas niet het geval.

Gewoon netjes volledige 47mm installeren op zo een ding, trekt de drijfstang het nog een beetje en blijven de lagertjes heel. Beetje laagtoerig houden en je tuft prima duizenden km's. Maar een Dax ga je zeker niet inhalen. Het is niet voor niets dat je.nog steeds goedlopende MT's, Mb's, Mtx, mbx, nsx, dax van het internet kunt halen. Een Kymco zie je over 10 jaar als opknapper niet meer terug (moet wel zeggen die van mij is ook al 8 :))

En zoals je ziet ik rijd zelf gemiddeld 25k kms met een cilindirtje en dan wissel ik m standaard. Ook als ze er goed uitzien. Heb eigenlijk nooit ergens last van eerlijk gezegd. En ik kan een Daxje ook prima hebben trouwens.
Als je kijkt naar bv de Takegawa kop voor de Ape 50, zie je dat 'ie een huge uitlaatpoort heeft. Dus kan de cylinder maximaal mengsel verbranden en hij kan het ook uitademen.
Ik heb de Kymco 50 kop nog nooit gedemonteerd in mijn hand gehad maar ik zie als ik de uitlaat los heb, dat het een enorm nauw uitlaatpoortje is.
Lijkt wel of er een bus in zit. Op foto's lijkt mij de uitlaatklep redelijk van formaat maar ik heb geen idee of het kanaal, tussen de klep en de ' bus ' ook zo nauw is. Dus heeft een dikkere bocht idd geen zin want je zit met die veel te nauwe poort. Hij ademt uit door een rietje

Mensen zeggen vaak : ' het is maar zo'n klein zuigertje "
Nou, reken even mee.
6000 rpm = 3000 x 50cc = 150.000 cc : 60 = 2500 cc p/s = 2,5 liter. ( bij 10k rpm is dat dus 4,15 liter )
Zou het uitmaken of je 2,5 liter gas per seconde door het rietje van een MacShake probeert te persen of de pvc afvoerpijp van een wasmachine ?

Ik denk van wel !.

De berekening geldt voor als je de cylinder als luchtpomp gebruikt. Maar als het mengsen na compressie ontbrand, neemt het gas enorm toe in volume en temperatuur.
Dat is dus precies de reden waarom jij zegt dat ze heel 'zuinig' afgesteld moeten worden.
 

Maups

Active Member
Als je kijkt naar bv de Takegawa kop voor de Ape 50, zie je dat 'ie een huge uitlaatpoort heeft. Dus kan de cylinder maximaal mengsel verbranden en hij kan het ook uitademen.
Ik heb de Kymco 50 kop nog nooit gedemonteerd in mijn hand gehad maar ik zie als ik de uitlaat los heb, dat het een enorm nauw uitlaatpoortje is.
Lijkt wel of er een bus in zit. Op foto's lijkt mij de uitlaatklep redelijk van formaat maar ik heb geen idee of het kanaal, tussen de klep en de ' bus ' ook zo nauw is. Dus heeft een dikkere bocht idd geen zin want je zit met die veel te nauwe poort. Hij ademt uit door een rietje

Mensen zeggen vaak : ' het is maar zo'n klein zuigertje "
Nou, reken even mee.
6000 rpm = 3000 x 50cc = 150.000 cc : 60 = 2500 cc p/s = 2,5 liter. ( bij 10k rpm is dat dus 4,15 liter )
Zou het uitmaken of je 2,5 liter gas per seconde door het rietje van een MacShake probeert te persen of de pvc afvoerpijp van een wasmachine ?

Ik denk van wel !.

De berekening geldt voor als je de cylinder als luchtpomp gebruikt. Maar als het mengsen na compressie ontbrand, neemt het gas enorm toe in volume en temperatuur.
Dat is dus precies de reden waarom jij zegt dat ze heel 'zuinig' afgesteld moeten worden.
Ben ik helemaal met je eens hoor. Ik baal er al jaren zo erg van dat ik verplicht 4takt moet rijden (Amsterdam) dat ik mijn motorrijbewijs haal in Augustus.

Maar je kunt best wat leuke resultaten halen als je gewoon simpel in 4-takt denkt, meeste autoklussers snappen wat we bedoelen.

Ik rijd zelf op een slagschip Kymco (agility 16+, 2e inmiddels) heb denk ik, mede doordat ik het betalen kan, goed gereedschap, brug etc alles geprobeerd. Van opgeboorde 90's tot door auto tuners gereviseerde koppen. Meerdere blokken verneukt etc. Toch een leuk setupje gevonden waar ik 85 op de teller mee kan halen.

Ben bijna 48 :D heel mijn leven 2 takt gereden tot het niet meer mocht. Maar God wat heb ik daar van gebaald. Was ook best studietje zo met al dat geklus, door schade en schande wijs geworden. Dit was van de week met zijwind, prima te doen op dat grote ding. Maarja het mist natuurlijk 'alles' van echt brommer rijden. Laagtoerig op de top, wel redelijk snel weg, 53 op de rollerbank en 85 windje mee. Maar mag van mij toch allemaal wel wat agressiever hoor. Vandaar dat ik lekker ga motorrijden. Komt een leuke nieuwe aprilia aan in juni met 200cc en die is niet veel groter dan deze. Dat maar eens proberen.

Heb nu een 72cc die harder loopt dan mijn laatste 90cc en de boel ook heel houdt.

Race nokkenasje, 72cc met koppie, leuke vario met andere vertanding en verstelbare koppeling maar voor de rest raad ik iedereen af teveel geld uit te geven aan dit soort blokkies.
 

Attachments

  • Screenshot_20220525-141503_Speedometer.jpg
    Screenshot_20220525-141503_Speedometer.jpg
    61.2 KB · Views: 13

Gino81

Retro 72cc
Ik heb ondertussen het blok onder de scooter gehaald en zag dat er o.a. een helft van een ring in het blok ligt, ook zag ik de andere helft bij demonteren cilinder en nog een ring bij het tandwielketting liggen. Weet niet waar die vandaan komen maar zal waarschijnlijk een ander blok moeten kopen…
 

Maups

Active Member
Ik heb ondertussen het blok onder de scooter gehaald en zag dat er o.a. een helft van een ring in het blok ligt, ook zag ik de andere helft bij demonteren cilinder en nog een ring bij het tandwielketting liggen. Weet niet waar die vandaan komen maar zal waarschijnlijk een ander blok moeten kopen…
Fotootjes?
Ring of ringetje? (Clipje pistonpen?)
 

Cojones

Active Member
Ben ik helemaal met je eens hoor. Ik baal er al jaren zo erg van dat ik verplicht 4takt moet rijden (Amsterdam) dat ik mijn motorrijbewijs haal in Augustus.

Maar je kunt best wat leuke resultaten halen als je gewoon simpel in 4-takt denkt, meeste autoklussers snappen wat we bedoelen.

Ik rijd zelf op een slagschip Kymco (agility 16+, 2e inmiddels) heb denk ik, mede doordat ik het betalen kan, goed gereedschap, brug etc alles geprobeerd. Van opgeboorde 90's tot door auto tuners gereviseerde koppen. Meerdere blokken verneukt etc. Toch een leuk setupje gevonden waar ik 85 op de teller mee kan halen.

Ben bijna 48 :D heel mijn leven 2 takt gereden tot het niet meer mocht. Maar God wat heb ik daar van gebaald. Was ook best studietje zo met al dat geklus, door schade en schande wijs geworden. Dit was van de week met zijwind, prima te doen op dat grote ding. Maarja het mist natuurlijk 'alles' van echt brommer rijden. Laagtoerig op de top, wel redelijk snel weg, 53 op de rollerbank en 85 windje mee. Maar mag van mij toch allemaal wel wat agressiever hoor. Vandaar dat ik lekker ga motorrijden. Komt een leuke nieuwe aprilia aan in juni met 200cc en die is niet veel groter dan deze. Dat maar eens proberen.

Heb nu een 72cc die harder loopt dan mijn laatste 90cc en de boel ook heel houdt.

Race nokkenasje, 72cc met koppie, leuke vario met andere vertanding en verstelbare koppeling maar voor de rest raad ik iedereen af teveel geld uit te geven aan dit soort blokkies.
Ik ben sinds kort 59 en mijd A'dam al minstens 30 jaar als de pest.
En niet alleen om de brommertjes, lol.

Maar zonder gekkigheid. Buiten die eco-ontwerpjes zit je bij de scoot natuurlijk ook met de cvt.
Rijdt heerlijk maar vreet 10% van het vermogen.
Mijn ss50 met 4 versnellingen en kettingaandrijving, gaat met 50cc en 16 mm Keihin, vlotjes naar de 75.
En met 72 cc en 20 mm Keihin, vlamt ie vet over de 90.
Daarom zetten veel gasten van de Honda club, die dingen op motorkenteken.
Post automatically merged:

Ik heb ondertussen het blok onder de scooter gehaald en zag dat er o.a. een helft van een ring in het blok ligt, ook zag ik de andere helft bij demonteren cilinder en nog een ring bij het tandwielketting liggen. Weet niet waar die vandaan komen maar zal waarschijnlijk een ander blok moeten kopen…
Zaten er nog brokstukjes van de vorige vastloper in 't carter ?
 

Maups

Active Member
Ik ben sinds kort 59 en mijd A'dam al minstens 30 jaar als de pest.
En niet alleen om de brommertjes, lol.

Maar zonder gekkigheid. Buiten die eco-ontwerpjes zit je bij de scoot natuurlijk ook met de cvt.
Rijdt heerlijk maar vreet 10% van het vermogen.
Mijn ss50 met 4 versnellingen en kettingaandrijving, gaat met 50cc en 16 mm Keihin, vlotjes naar de 75.
En met 72 cc en 20 mm Keihin, vlamt ie vet over de 90.
Daarom zetten veel gasten van de Honda club, die dingen op motorkenteken.
Ja precies. Ik zat toevallig te kijken voor een projectje voor in de schuur voor de winter. Maar een beetje nette Honda MB kost gewoon tussen de 3000-5000 euro.
Mwaaaah dat vond ik toch wat ver gaan. (MT voel ik me net te oud voor), Zundapp idem dito (duurder soms nog)

Ik zal heel eerlijk zijn ik moet altijd heel erg lachen op dit forum als ik weer 'grotere sproeier' voorbij zie komen. Meeste hier rijden met 10 maten te grote sproeier op dit soort blokjes. En dan vinden ze gek dat het niet werkt want stel je voor dat je bougie niet verkleurd. En ook merk ik (buiten de echte klussers en goede tuners) dat meeste reparateurs ook de ballen verstand hebben en gewoonweg geen tijd zo een dingetje goed te laten lopen.

Heb ik het natuurlijk niet over de Minarelli mannen hier, daar zitten talenten bij. Ik blijf het zeggen, kop, zuiger, bougie schoon, kost het niet teveel benzine?.....ben je al een eind op weg met een Kymco 4 takt.

Misschien Koop ik wel gewoon een PUCH :) als project lol trek ik elke zip aan gort. 74 Gilardoni of een leuke Athena ofzo. Achterwiel staat dan wel na 15x rijden 10cm naar links in vergelijking met standaard maar altijd leuk.
 
Last edited:

Brute-Force

Black Bullet.
Ik wil niet met je indiscussie gaan betreft Sproeiers, maar Punt 1 : ik ben geen Koekwaus, met mijn Symblok 4-takt heb ik veel sproeiers geprobeert, Van Groot naar klein Op 88 loopt die Prima, maar van af 78 tot 88... sputtert en pruttelt mijn Scooter, hort en Stoot de Scooter.

Betreft Winter Project.. Ik zoek een Runner RST Carburateur versie ... Runners worden schaars , ben van Plan deze in nieuwstaat te brengen, en de eerste 10 jaar zelf te houden.
 

Maups

Active Member
Ik wil niet met je indiscussie gaan betreft Sproeiers, maar Punt 1 : ik ben geen Koekwaus, met mijn Symblok 4-takt heb ik veel sproeiers geprobeert, Van Groot naar klein Op 88 loopt die Prima, maar van af 78 tot 88... sputtert en pruttelt mijn Scooter, hort en Stoot de Scooter.

Betreft Winter Project.. Ik zoek een Runner RST Carburateur versie ... Runners worden schaars , ben van Plan deze in nieuwstaat te brengen, en de eerste 10 jaar zelf te houden.
Ene scootertje is de andere niet :) een sym is ook zeker geen Kymco. En inmiddels vertrouw ik jou wel op je eigen oordeel Brute ^^. Je weet het zelf, gasnaald, vervangingssetje membraampje, stationair sproeiertje en heel zo dingetje ligt op zijn reet en kun je weer opnieuw beginnen. Ik had voor de 90cc voor deze 72cc ook een 72cc net een ander carburateurtje en andere kop en daar moest ik minimaal sproeier 86 op rijden. Tis wat 't is.

Soms is de koek gewoon op, voor elke waus. Nou dan maar een sproeier 88. Who cares? Als je lekker rijdt is dat toch prima?

Sym is hyundai toch? Top waggies
Ik wil gewoon echt een MB5 als project maar man, deze in de foto €4500,- :(
Jezus wat liepen die dingen hard
 

Attachments

  • Screenshot_20220529-195315_Chrome.jpg
    Screenshot_20220529-195315_Chrome.jpg
    398.6 KB · Views: 13
Last edited:

Cojones

Active Member
Ja precies. Ik zat toevallig te kijken voor een projectje voor in de schuur voor de winter. Maar een beetje nette Honda MB kost gewoon tussen de 3000-5000 euro.
Mwaaaah dat vond ik toch wat ver gaan. (MT voel ik me net te oud voor), Zundapp idem dito (duurder soms nog)

Ik zal heel eerlijk zijn ik moet altijd heel erg lachen op dit forum als ik weer 'grotere sproeier' voorbij zie komen. Meeste hier rijden met 10 maten te grote sproeier op dit soort blokjes. En dan vinden ze gek dat het niet werkt want stel je voor dat je bougie niet verkleurd. En ook merk ik (buiten de echte klussers en goede tuners) dat meeste reparateurs ook de ballen verstand hebben en gewoonweg geen tijd zo een dingetje goed te laten lopen.

Heb ik het natuurlijk niet over de Minarelli mannen hier, daar zitten talenten bij. Ik blijf het zeggen, kop, zuiger, bougie schoon, kost het niet teveel benzine?.....ben je al een eind op weg met een Kymco 4 takt.

Misschien Koop ik wel gewoon een PUCH :) als project lol trek ik elke zip aan gort. 74 Gilardoni of een leuke Athena ofzo. Achterwiel staat dan wel na 15x rijden 10cm naar links in vergelijking met standaard maar altijd leuk.
Ik was een tijdje terug bij de Kymco-dealer in Eindhoven. revisieset voor de remklauw hadden ze niet.
" Waarom, vroeg hij, wij zetten er gewoon een nieuwe a-qualiteit imitatie op, veel makkelijker "
Nou ja zeg ?

Ja idd, de oude brommertjes worden steeds duurder en hoe authentieker, hoe duurder.
Voor een fatsoenlijke ss50, fs1, mb50,....etc, etc...ga je makkelijk richting de 5k euro.
Dat komt deels natuurlijk omdat nos - en originele onderdelen steeds zeldzamer en duurder worden. Maar
het is zeker ook een gekte. Veel oudere jongere, hebben nu meer budget en betalen uit nostalgie iedere prijs.
 

Maups

Active Member
Ik was een tijdje terug bij de Kymco-dealer in Eindhoven. revisieset voor de remklauw hadden ze niet.
" Waarom, vroeg hij, wij zetten er gewoon een nieuwe a-qualiteit imitatie op, veel makkelijker "
Nou ja zeg ?

Ja idd, de oude brommertjes worden steeds duurder en hoe authentieker, hoe duurder.
Voor een fatsoenlijke ss50, fs1, mb50,....etc, etc...ga je makkelijk richting de 5k euro.
Dat komt deels natuurlijk omdat nos - en originele onderdelen steeds zeldzamer en duurder worden. Maar
het is zeker ook een gekte. Veel oudere jongere, hebben nu meer budget en betalen uit nostalgie iedere prijs.
Ik wijd dat aan die Aprilia en Derbi schakels.
Maar ze willen allemaal dit (heerlijk om dat gehad te hebben toch?)

 

Cojones

Active Member
Ene scootertje is de andere niet :) een sym is ook zeker geen Kymco. En inmiddels vertrouw ik jou wel op je eigen oordeel Brute ^^. Je weet het zelf, gasnaald, vervangingssetje membraampje, stationair sproeiertje en heel zo dingetje ligt op zijn reet en kun je weer opnieuw beginnen. Ik had voor de 90cc voor deze 72cc ook een 72cc net een ander carburateurtje en andere kop en daar moest ik minimaal sproeier 86 op rijden. Tis wat 't is.

Soms is de koek gewoon op, voor elke waus. Nou dan maar een sproeier 88. Who cares? Als je lekker rijdt is dat toch prima?

Sym is hyundai toch? Top waggies
Ik wil gewoon echt een MB5 als project maar man, deze in de foto €4500,- :(
Jezus wat liepen die dingen hard
Er is idd veel kwaliteits verschil in die cylindersetjes.
Ik ben nog niet zo heel erg thuis is performance-merken voor scooters. Maar ik vind bv Naraku nou niet bepaald van het caliber Takegawa of Daytona voor Honda.

Maar als anderen het leuk vinden om te experimenteren met Chinese aftermarkt/opvoersetjes, is dat
natuurlijk ook prima. Soms zit er best leuk spul tussen qua prijs/kwaliteit.
 

Maups

Active Member
Er is idd veel kwaliteits verschil in die cylindersetjes.
Ik ben nog niet zo heel erg thuis is performance-merken voor scooters. Maar ik vind bv Naraku nou niet bepaald van het caliber Takegawa of Daytona voor Honda.

Maar als anderen het leuk vinden om te experimenteren met Chinese aftermarkt/opvoersetjes, is dat
natuurlijk ook prima. Soms zit er best leuk spul tussen qua prijs/kwaliteit.
Ik rijd zelf met die Naraku cilindertjes gemiddeld 15k tot 25k km's voor ik ze wissel. Maar er is geen garantie. Al zou ik er 2 bestellen op 1 dag, zijn ze allebei verschillend. (Qua alles) bij Malossi, Airsal, stage6, polini heb je dat minder. Ik vind zelf die aluminium zooi wel leuk. Koelt wat makkelijker, fijn als je schraal rijdt.

Maar op een wat betere kwaliteit scoot zou ik daar nooit voor kiezen eerlijk gezegd.
Post automatically merged:

Grappig had vroeger een mb5 daar op leerde ik voor het eerst schakelen
Vette dingen toch? Had mijn eerste al toen ik 16 was heb er 3 gehad. Ook MT, MTX, MBX80, fs1, Zundapp, kreidler. Moet zeggen vond de Zundapp en de MB's het leukst. Maar toen kon je ook nog gewoon met een MBX80 blazen want de politie wist niet eens wat het was.
Post automatically merged:

Grappig had vroeger een mb5 daar op leerde ik voor het eerst schakelen
Vette dingen toch? Had mijn eerste al toen ik 16 was heb er 3 gehad. Ook MT, MTX, MBX80, fs1, Zundapp, kreidler. Moet zeggen vond de Zundapp en de MB's het leukst. Maar toen kon je ook nog gewoon met een MBX80 blazen want de politie wist niet eens wat het was.
 

Cojones

Active Member
Ik wijd dat aan die Aprilia en Derbi schakels.
Maar ze willen allemaal dit (heerlijk om dat gehad te hebben toch?)

Dan zou ik voor de mb8 op motorkent. gaan.
Nagenoeg ori laten en hoef je alleen nog maar op de flitspalen te letten =p
Er is idd veel kwaliteits verschil in die cylindersetjes.
Ik ben nog niet zo heel erg thuis is performance-merken voor scooters. Maar ik vind bv Naraku nou niet bepaald van het caliber Takegawa of Daytona voor Honda.

Maar als anderen het leuk vinden om te experimenteren met Chinese aftermarkt/opvoersetjes, is dat
natuurlijk ook prima. Soms zit er best leuk spul tussen qua prijs/kwaliteit.
Ik wijd dat aan die Aprilia en Derbi schakels.
Maar ze willen allemaal dit (heerlijk om dat gehad te hebben toch?)

Oud filmpje trouwens.
Nu rijden ze allemaal op supermoto's en zijn ze een beetje minder mafketel.
 

Maups

Active Member
Oh hahahaaaaaaa ben niet zo van YouTube enzo. Was meer filmpje ter referentie. Maar moet een projectje worden he, met een 80 ori toch minder leuk.

Ga straks zelf lekker motorrijden op een leuk Urban Dingetje als een echte stadslul. :)
 

Gino81

Retro 72cc
Hierbij foto’s van de krukas die zelfs zwart is.
En de ring die in het blok en bij tandwiel ketting zat en bij demonteren cilinder. Als ik nu zo kijk is het volgens mij de klepveer, ga vanavond het blok weg brengen en na laten kijken. Denk dat het blok kapot is, zelfs een beginneling als ik kan dat zien. Ga waarschijnlijk een compleet gereviseerd/nieuw 72cc blok erop laten zetten…
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    160.5 KB · Views: 10
  • image.jpg
    image.jpg
    143.2 KB · Views: 10
  • image.jpg
    image.jpg
    149.1 KB · Views: 11

Maups

Active Member
Hierbij foto’s van de krukas die zelfs zwart is.
En de ring die in het blok en bij tandwiel ketting zat en bij demonteren cilinder. Als ik nu zo kijk is het volgens mij de klepveer, ga vanavond het blok weg brengen en na laten kijken. Denk dat het blok kapot is, zelfs een beginneling als ik kan dat zien. Ga waarschijnlijk een compleet gereviseerd/nieuw 72cc blok erop laten zetten…
Zuigertje ziet er zo nog redelijk uit. Is het niet alleen kopje wat aan gort is?
 
Advertisement - register to remove this
Top