remvloeistof bijvullen, dot 5.1 ok?

pandoriaantje

Pro bricoleur
Vandaag vertrek ik van school, en komt ik tot de vaststelling dat m'n voorrem het niet meer doet.. (bijna bocht gemist 8P )

kijk ik even m'n revloeistof stand na en kom tot de vastelling dat die nogal vrij laag staat (zo opeens). Dus ik even naar m'n dealer een flesje remvloeistof gaan halen. Maar, die heeft mij Motul dot 5.1 100% syntetische remvloeistof meegegeven.
Kan ik dit nu probleemloos bij de reeds aanwezige dot 3 (of 4) kappen?

als ik even lees, op de fles staat er:
mixable with dot 3 / dot 4 / dot 5.1. Do not mix with silicone or mineral base fluids (LHM).
Dus ik vermoed dat't geen probleem mag zijn..

Advertisement - register to remove this

Gelukkig, zijn we het daar over eens.

Nog even voor de duidelijkheid en misschien overbodig.
Dot 3, dot 4 en dot 5.1 mag bij elkaar en in je huidige remsysteem

Dot 5 is dus niet te mixxen en MAG niet eens in je remsysteem.

jodix36 said:
als je vloeistof opeens laag is, mss zijn je blokjes dan ook weid op:)

Als je je systeem normaal vult, zal ook bij remblokken die bijna op zijn, het niveau nog voldoende op peil zijn om de rem normaal te kunnen bedienen.

Zolang het peil niet zakt tot aan de ingang naar de cilinder, want dan ga je lucht je systeem inpompen. Maar wil het zover komen, dan moet je al begonnen zijn met al een half leeg systeem.

mad max said:
eens in de hoeveel tijd moet je eigenlijk je remvloeistof vervangen?

Verschilt heel erg, maar als het erg verkleurt is (geel/bruin) dan wordt het tijd om het te vervangen.

Ik heb zelf overigens met de originele vloeistof van 1996 tot aan begin 2003 gereden.
En toen was het nog alleen omdat ik me remklauw ging polijsten/splisten dat ik de vloeistof moest vervangen.
Anders had ik er nu nog mee gereden misschien.

Het is maar om te zeggen dat het "kan", maar beter zodra het verkleurt te vervangen.

mad max said:
Kan je gewoon het deksel van het reservoir afdraaien om de kleur te controleren, moet je dan niet eerst weer ontluchten?

Dat kan je gewoon doen. Daar immers ontlucht je ook. De luchtbellen stijgen op in je reservoir en komen dan in contact met de buitenlucht. Alleen door de zwarte binnekant van het reservoir is de kleur moeilijk te bapalen.

Back