remvloeistof bijvullen, dot 5.1 ok?

pandoriaantje

Pro bricoleur
Vandaag vertrek ik van school, en komt ik tot de vaststelling dat m'n voorrem het niet meer doet.. (bijna bocht gemist 8P )

kijk ik even m'n revloeistof stand na en kom tot de vastelling dat die nogal vrij laag staat (zo opeens). Dus ik even naar m'n dealer een flesje remvloeistof gaan halen. Maar, die heeft mij Motul dot 5.1 100% syntetische remvloeistof meegegeven.
Kan ik dit nu probleemloos bij de reeds aanwezige dot 3 (of 4) kappen?

als ik even lees, op de fles staat er:
mixable with dot 3 / dot 4 / dot 5.1. Do not mix with silicone or mineral base fluids (LHM).
Dus ik vermoed dat't geen probleem mag zijn..
 
Advertisement - register to remove this

op et etiket staat et al, dat je het kan mixen met dot 3/4...
maar ik vind et bijv. wel altijd fijner als k alleen nieuw remvleoistof heb, want aan 1 flesje heb je toch net genoeg voor beide remmen.. dus waarom zou je het bewaren?
 
5.1 is NIET mixbaar met DOT 3 en 4.

Bovendien die DOT 5.1 hydroscopisch: het trekt water aan. Wat niet alleen de remeigenschappen doen verslechteren, het water zorgt ook voor corrosie in je systeem.

De eigenschappen van DOT 5.1 zijn leuk voor mensen die veel trackdays met hun motor doen.

DOT 5.1 moet op regelmatige basis vervangen worden.

Gewoon doen wat er op het deskeltje staat: Dot 4 gebruiken.
 
Folkert@MinaRally said:
5.1 is NIET mixbaar met DOT 3 en 4.

Bovendien die DOT 5.1 hydroscopisch: het trekt water aan. Wat niet alleen de remeigenschappen doen verslechteren, het water zorgt ook voor corrosie in je systeem.

De eigenschappen van DOT 5.1 zijn leuk voor mensen die veel trackdays met hun motor doen.

DOT 5.1 moet op regelmatige basis vervangen worden.

Gewoon doen wat er op het deskeltje staat: Dot 4 gebruiken.


Je hebt helemaal gelijk wat betreft de dot 5.1.
Alleen wat je zegt over de dot 5.1 geldt ook voor dot 3 en 4.
Grofweg gezegd zijn de eigenschappen gelijk, alleen de kookpunten en viscositeit zijn anders. Van dot 5.1 ligt dat op 180 graden en dat van dot 4 op 155 graden. (dit zijn waardes na 1 jaar gebruik).
Nieuw uit de fles heeft dot5.1 zelfs een kookpunt van 260 graden en dot 4 230 graden
Een voordeel dus als je af en toe dus flink op de rem moet.
De viscositeit van dot 5.1 is bijna met de helft minder en is daardoor ook geschikt voor abs.
ELK remvloeistof (dot5.0 uitgezonderd) is hygroscopisch en moet dus regelmatig vervangen worden. Zelfs je rubber remleidingen hebben niet het eeuwige leven.
Dus als je remolie begint te vergelen of zelfs al een lichtbruine kleur vertoont, verversen die handel.


Dat je oliepeil ineens te laag staat heeft ook te maken met dat je blokken slijten, hierdoor worden je remcups verder uit je klauw gedrukt en is er dus meer olie nodig.
 
Last edited:
knuckle said:
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de dot 5.1.
Alleen wat je zegt over de dot 5.1 geldt ook voor dot 3 en 4.
Grofweg gezegd zijn de eigenschappen gelijk, alleen de kookpunten en viscositeit zijn anders. Van dot 5.1 ligt dat op 180 graden en dat van dot 4 op 155 graden. (dit zijn waardes na 1 jaar gebruik).
Nieuw uit de fles heeft dot5.1 zelfs een kookpunt van 260 graden en dot 4 230 graden
Een voordeel dus als je af en toe dus flink op de rem moet.
De viscositeit van dot 5.1 is bijna met de helft minder en is daardoor ook geschikt voor abs.
ELK remvloeistof (dot5.0 uitgezonderd) is hygroscopisch en moet dus regelmatig vervangen worden. Zelfs je rubber remleidingen hebben niet het eeuwige leven.
Dus als je remolie begint te vergelen of zelfs al een lichtbruine kleur vertoont, verversen die handel.


Dat je oliepeil ineens te laag staat heeft ook te maken met dat je blokken slijten, hierdoor worden je remcups verder uit je klauw gedrukt en is er dus meer olie nodig.


Mee eens. 3 en 4 zijn ook hygroscopisch, alleen bij 5.1 is die eigenschap sterker. Dot 5 trekt overigens géén water aan (obsorberen).

Maar zowiezo géén 5.1 met 3 en/of 4 mixen.

3 en 4 (en 5) zijn op siliconen basis en 5.1 is dat niet.
 
CiRox said:
maar dan moet je wel weer overnieuw 'druk' opbouwen...(hiermee wil k niet zeggen dat je er nix vanaf weet hoor, maar gewoon voor het geval dat je het niet wist...;))
Zover was ik wel al :) (toch bedankt voor de waarschuwing)
Das ook de reden waarom ik er tegenop zie om'm te laten leeglopen

RickH said:
beter zoek je naar de oorzaak. ineens je remolie op is niet normaal..
Stond opeens vrij laag (leeg was'm nu ook weer niet hoor :)), maar vaandaag lukt't alweer om wat beter te remmen.
Anders moest ik eerst 1 a 2x "pompen" voor de rem ingreep.
Miss weersomstandigheden?

knuckle said:
dot 3, dot 4 en dot5.1 zijn op basis van polyglycol en zijn dus onderling te mixen.

Dot 5 is op basis van siliconen en is dus niet te mixen.
zoiets dacht ik dus ook al. Had voor deze post eerst ens wat rondgelezen, en kwam tot de veronderstelling dat alleen Dot5 niet vermengbaar is met andere dot.

Maar ik wou even zekerheid...
 
knuckle said:
...
Dat je oliepeil ineens te laag staat heeft ook te maken met dat je blokken slijten, hierdoor worden je remcups verder uit je klauw gedrukt en is er dus meer olie nodig.
Had hier even overgelezen...
zou wel heel goed kunnen dat m'n blokjes bijna op zijn.
zitten er al een hele tijd onder..
:!
 
Back
Top