Dus ik vermoed dat't geen probleem mag zijn..mixable with dot 3 / dot 4 / dot 5.1. Do not mix with silicone or mineral base fluids (LHM).
ik citeerXs-racer said:na een tijdje kan je remvloeistof wel degelijk op zijn hoor :?
kijk ik even m'n revloeistof stand na en kom tot de vastelling dat die nogal vrij laag staat (zo opeens).
Folkert@MinaRally said:5.1 is NIET mixbaar met DOT 3 en 4.
Bovendien die DOT 5.1 hydroscopisch: het trekt water aan. Wat niet alleen de remeigenschappen doen verslechteren, het water zorgt ook voor corrosie in je systeem.
De eigenschappen van DOT 5.1 zijn leuk voor mensen die veel trackdays met hun motor doen.
DOT 5.1 moet op regelmatige basis vervangen worden.
Gewoon doen wat er op het deskeltje staat: Dot 4 gebruiken.
knuckle said:Je hebt helemaal gelijk wat betreft de dot 5.1.
Alleen wat je zegt over de dot 5.1 geldt ook voor dot 3 en 4.
Grofweg gezegd zijn de eigenschappen gelijk, alleen de kookpunten en viscositeit zijn anders. Van dot 5.1 ligt dat op 180 graden en dat van dot 4 op 155 graden. (dit zijn waardes na 1 jaar gebruik).
Nieuw uit de fles heeft dot5.1 zelfs een kookpunt van 260 graden en dot 4 230 graden
Een voordeel dus als je af en toe dus flink op de rem moet.
De viscositeit van dot 5.1 is bijna met de helft minder en is daardoor ook geschikt voor abs.
ELK remvloeistof (dot5.0 uitgezonderd) is hygroscopisch en moet dus regelmatig vervangen worden. Zelfs je rubber remleidingen hebben niet het eeuwige leven.
Dus als je remolie begint te vergelen of zelfs al een lichtbruine kleur vertoont, verversen die handel.
Dat je oliepeil ineens te laag staat heeft ook te maken met dat je blokken slijten, hierdoor worden je remcups verder uit je klauw gedrukt en is er dus meer olie nodig.
Zover was ik wel alCiRox said:maar dan moet je wel weer overnieuw 'druk' opbouwen...(hiermee wil k niet zeggen dat je er nix vanaf weet hoor, maar gewoon voor het geval dat je het niet wist...)
Stond opeens vrij laag (leeg was'm nu ook weer niet hoorRickH said:beter zoek je naar de oorzaak. ineens je remolie op is niet normaal..
zoiets dacht ik dus ook al. Had voor deze post eerst ens wat rondgelezen, en kwam tot de veronderstelling dat alleen Dot5 niet vermengbaar is met andere dot.knuckle said:dot 3, dot 4 en dot5.1 zijn op basis van polyglycol en zijn dus onderling te mixen.
Dot 5 is op basis van siliconen en is dus niet te mixen.
Had hier even overgelezen...knuckle said:...
Dat je oliepeil ineens te laag staat heeft ook te maken met dat je blokken slijten, hierdoor worden je remcups verder uit je klauw gedrukt en is er dus meer olie nodig.
CiRox said:maar op de fles staat juist dat et weer wel kan..
maarja gewoon leeghalen, en dan erin doen.. loop je ook geen risico...