remschijf vijzen schieten door

Status
Not open for further replies.

lcstunt

Well-Known Member
Ik zit met het probleem dat 3 van de 4 remschijfvijzen doordraaien (kapotte kop waar ik geen grip meer op heb). Hoe moet ik dit oplossen, heb ook al geprobeerd met een puntslag maar lukt me niet. Denk dat ik het nu best een nieuwe vijs erop kan lassen en zo losdraaien?
 
Advertisement - register to remove this

dat ja , de koppen van de bouten zijn verrot , goed gereedschap in het halve werk ;)

maargoed , wat voor bouten? imbus? of gewone kop?

er komt bij dat de remschijfbouten vaak met Loctite vastzitten , en dus extreem vastzitten, bijkomstigheid is dat ze over het algemeen nooit los gaan en dus "vastrotten" , oxidatie dus...

als het imbus is kun je proberen om met een bankhamer de bouten wat in elkaar te slaan, dwz dat je op de kop moet slaan zodat de binnenkant wat nauwer wordt , zo kun je er een GOEIE imbus sleutel in slaan en heeft ie weer wat grip , echter niet zoveel als een "gezonde" inbus , dan de boel goed warmstoken , de bout is dan al "geschrokken" door erop te slaan. en voorzichtig lospakken , het liefste met een buisje oid op de imbus om zo de "" arm" wat te vergroten.

als het een gewone bout is moet je ongeveer hetzelfde doen , alleen wat je nu moet doen is er 2 kanten aan vijlen zodat er een steeksleutel heel nauwsluitend op past , en dan weer hezelfde als bovenstaande.
 
Ja dat is wel leuk Melf wat je zegt "de arm verlengen" maar moet je ook rekening mee houden dat je niet te veel kracht zet en dat die er schuin kan uitdraaien, dan is die dus echt helemaal naar de klote ;)

dus voor T.S als je je arm velengt moet je de imbus of het deel wat de "vijz" gaat wel beet blijven houden en druk op blijven zetten.
 
de arm vergroten maakt niks uit voor het kapot draaien , als ie met een grote arm kapot draait doet ie dat met een klein ook wel , alleen het voordeel is hierbij dat je langzamer kunt trekken , dus de kracht langer vast kunt houden op 1 punt , beetje moeilijk uit te leggen maar het werkt , je moet nooit te snel willen , langzaam los halen
 
ok zal wel eens wat proberen en als het allemaal niet veel uithaald zal ik er gewoon nieuwe vijzen oplassen. Maar welke zou ik er het best oplassen, waar kan je dus het meeste kracht op zetten, op inwendige (imbus) of uitwendige (sleutel 14 oid)? Kan ook iemand vertellen van welk een materiaal die vijzen zijn zodat ik het weet om et hetzelfde materiaal op te lassen
 
het maakt op zich niks uit , als je goeie sleutels hebt en ze op de goeie manier vast zet en los haalt draaien de bouten niet over de kop.

je kunt gewoon stalen boutjes gebruiken , maar gebruik wel stevige boutjes , je kunt ook een staaf of strip op de bout lassen.
 
Kheb nog eens geprobeerd nu met een tikje op de vijzen te geven en de velg wat op te warmen met WD40 erop te spuiten maar ze kwamen maar niet los :( De vijzen schieten nu helemaal door. Dus zal ik nu andere vijzen erop lassen.

34isdjr.jpg


zal dit lukken zo, ook qua materiaal van de 2 vijzen? en op hoeveel ampère zou ik +- moeten lassen?

greetz
 
als je elektrsich thuis hebt zou ik hetgewoon proberen met een fijn tikkie van je laspunt...heb ik zelf ook gedaan met mijn schijfbouten die helemaal naar de kl*te waren...

je kan het altijd nog met een co2 lasapparaat proberen
 
Ik heb dit 2 x eerder meegemaakt toen heb ik de kop eraf geflext en daarna met de griptang de resterende bout eruit gedraaid dit is niet de ideale oplossing maar bij mij werkte het.
 
Ik laat ze zowiezo eerst schrikken en dan probeer ik ze eerst nog een keer vaster te draaien en dan pas losdraaien is ook een goeie manier. Maja als het echt kapot is ja dan een Bout erop lassen maar wel zo kort mogelijk korter dan in het plaatje want met een korte zet je er meer kracht op.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top