Regelgeving is (soms) aan vernieuwing onderhevig...

Advertisement - register to remove this

Dit is voor zo ver ik weet altijd het reglement geweest? Het mag wel, maar het moet een bepaalde hoeveelheid licht doorlaten. Een voorruit zit vaak al best wel dicht bij die grens, als je dat donkerder gaat maken word het eigenlijk altijd te donker.

Verlichting word goedgekeurd zonder folie, zodra je daar folie op gaat plakken, (of lak op gaat spuiten) gaat dat altijd de lichtopbrengst beïnvloeden, dus zijn de lampen niet meer goedgekeurd voor de openbare weg. Dat gaat echt nooit veranderen, dat kan je vergeten.
 
@WEBRacing en @Tim Ark
Toen ik mijn rijbewijs haalde, in 1824, bestond de raamfolie nog niet.
Heb altijd begrepen dat er niets het voorraam en voorste zijruiten geplakt mocht worden.
Uiteraard veranderen dingen in het leven.
Net zoals het 3e remlicht.
Was ooit verboden, werd daarna oogluikend toegestaan, later gedoogd en is nu zelfs verplicht.
 
@WEBRacing en @Tim Ark
Toen ik mijn rijbewijs haalde, in 1824, bestond de raamfolie nog niet.
Heb altijd begrepen dat er niets het voorraam en voorste zijruiten geplakt mocht worden.
Uiteraard veranderen dingen in het leven.
Net zoals het 3e remlicht.
Was ooit verboden, werd daarna oogluikend toegestaan, later gedoogd en is nu zelfs verplicht.
dus nu hoop je dat dingen die de veiligheid verslechteren (door lichtopbrengst of zicht te belemmeren) hetzelfde lot wachten als dingen die de veiligheid verbeteren.. droom verder.
 
dus nu hoop je dat dingen die de veiligheid verslechteren (door lichtopbrengst of zicht te belemmeren) hetzelfde lot wachten als dingen die de veiligheid verbeteren.. droom verder.
Beste @C-Row
Of je begrijpt mij niet, of ik heb mij niet goed duidelijk gemaakt.
Ben zeker geen voorstander van het spuiten en/of beplakken van ramen en zeker niet van de verlichting.
Zelfde geldt voor die achterlijke dagrijverlichting en bochtverlichting op scooters en auto's.
Wie dat ooit bedacht heeft...
Mijn punt is dat de regels/wetgeving kunnen veranderen.
Daar gaat het mij om.
 
Beste @C-Row
Of je begrijpt mij niet, of ik heb mij niet goed duidelijk gemaakt.
Ben zeker geen voorstander van het spuiten en/of beplakken van ramen en zeker niet van de verlichting.
Zelfde geldt voor die achterlijke dagrijverlichting en bochtverlichting op scooters en auto's.
Wie dat ooit bedacht heeft...
Mijn punt is dat de regels/wetgeving kunnen veranderen.
Daar gaat het mij om.
dan begrijp ik je niet. wat is dan het hele doel van je post? de regels blijken anders dan jij dacht (want zijn al heel lang zo)
en wanneer heb je ècht je rijbewijs gehaald? want in 1824 bestond dàt nog niet eens.
maar vooral die laatste zin: "
Misschien dat dit in de toekomst ook gaat gelden voor de lampen op een brommer/scooter.
We wachten af..."
waarom? volgens mij/hopelijk mogen we nog héél lang wachten.
ik heb overigens op mijn nieuwe auto bochtverlichting (statisch, ìn de koplamp, niet de mistlamp) en ben er blij mee: dat gaat een (in-het-zwart-zonder-licht) fietsersleven (en mijn no-claim!) sparen op een minirotonde op een regenachtige avond!
 
de regels blijken anders dan jij dacht (want zijn al heel lang zo)
In mijn post #4 heb ik aangegeven dat ik dat dus niet wist en ondertussen wel weet.
wanneer heb je ècht je rijbewijs gehaald? want in 1824 bestond dàt nog niet eens.
Het jaartal 1824 heb ik uiteraard verzonnen om aan te geven dat ik mijn RBW al heel lang heb.
Heb deze in 1986 behaald. Dus ik ga al even mee...
ik heb overigens op mijn nieuwe auto bochtverlichting (statisch, ìn de koplamp, niet de mistlamp)
Het gaat mij om auto's die een rotonde oprijden en de linker (mist)lamp gaat branden, daarna omklapt naar rechts bij het verlaten hiervan. Lekker verwarrend. Zeker wanneer men geen knippers gebruikt.
Net zoals de dagrijverlichting. Lampen aan de voorzijde aan en achter zijn deze uit.
Zie regelmatig auto's en scooters hiermee in het donker rijden. Komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede...
 
Het klopt dat regels kunnen veranderen. Voortschrijdend inzicht of gewoon andere tijd en nieuwe gewoontes.

ps. Heb je dit toevallig opgezocht omdat je nu steeds vaker auto's met "Chameleon folie" heb zien rijden? Ik zelf vind het wel mooi en overweeg het ook :D maar enkel als het zicht goed blijft (ook in het donker).
 
Het klopt dat regels kunnen veranderen. Voortschrijdend inzicht of gewoon andere tijd en nieuwe gewoontes.

ps. Heb je dit toevallig opgezocht omdat je nu steeds vaker auto's met "Chameleon folie" heb zien rijden? Ik zelf vind het wel mooi en overweeg het ook :D maar enkel als het zicht goed blijft (ook in het donker).
Heb ik net gedaan.
Zie onderstaande via Google.
Uiteraard ben ik mij bewust dat regels/wetgeving kunnen veranderen en ik sta hiervoor open..
Sterker nog: ik heb zelfs een afspraak staan om de achterruiten van mijn auto, vanaf de B-stijl, te laten blinderen...
Ik ben dus niet geheel tegen folie op de ramen, maar wel tegen het blinderen van de voorruit en de zijruiten van de A- naar de B-stijl.
Zie voorbeeld foto's van een Fiésta van internet. Dus niet van mijn exemplaar...
1.png2.png3.png4.png
 
Last edited:
Back
Top