zou me maar strikt aan de max 50 houden als ik jou was.
weet niet specifiek hoe het met brommers gaat, maar als je bedenkt dat ze Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die een iets te hoge snelheid (83?) òp hun tachograafkaart hadden gereden (tenzij je kon aantonen dat dat nog in NL was omdat het 3 uur geleden was) nog nèt niet "gegen die mauer" zetten.. maar wel een flinke boete geven! zou ik het daar niet opzoeken.
ik ben er nog in de tijd van het verzekeringsplaatje geweest met m'n Kreidler, en toen moest ik daar al binnen de bebouwde kom op de rijbaan (als ze al fietspaden hebben hoor je daar niet), wat nèt kon, Kreidler reed makkelijk 50, na lang doorhalen 60-65 maar net als hier zal het wel aangegeven staan denk ik.
en ik weet niet of je al tegen de grens woont en al een beetje heuvels bent tegengekomen? ik kwam er dáár achter dat mijn remmen niet berekend waren om met bepakking (tent, slaapzak, kleding en kookgerei) met 65 km/u van een berg af te denderen en onderaan bij de kruising tot stilstand te komen (bleef gewoon 60 rijden!) tòt ik met de dodemansknop ingedrukt vol gas gaf en de motor als compressor ging gebruiken, de snelheid onder de 55-50 kreeg, terwijl de remmen afkoelden en ik die weer kon gebruiken om verder af te remmen, sámen met de "motorrem" die van een tweetakt niet bijzonder sterk is. (herinner me nèt dat ik nota bene vóór een grote maat trommel van een "kleinkraftrad" had, als vóór het normale trommeltje had gezeten...)
Edit: ik heb nog even gezocht: klassieke "DDR" brommers van vóórdat de muur viel, mogen 60 omdat ze dat standaard deden. als jij 'm zèlf hebt opgevoerd (als Duitser) (frisiert zeggen ze daar, of 'geknipt') wordt het boete èn punten.
aangezien we één EU zijn...
al hebben ze dáár ook nog weer allerlei uitzonderingen, afhankelijk van wanneer de bestuurder geboren is, zijn rijbewijs heeft gehaald etc.
Duitse wetten rond bromfietsen