Dat ze dit ook al hebben op scooters zeg. Ken het wel van auto's. Dat het überhaupt zin heeft op zo'n klein buisje.
Ik sta er niet meer van te kijken eerlijk gezegd..
Maar er zit ook wel een kern van waarheid in omdat de aanzuigslang best wel lang is vergeleken met andere 3 en/of 4 klepper motoren i.c.m. een injectiesysteem.
Zal wel te maken hebben met het ontwerp van wat toen der tijd een vrij nieuw motorblok was.
Volgens Pia/Vespa heeft het te maken met de aangezogen lucht die normaliter genoeg wervelingen moet kunnen maken.
In stationair en/of laag toerental van de motor was er niks mis, maar zodra het toerental flink omhoog schoot begon het aanzuigrubber te bewegen d.m.v. trillingen. Hierdoor was de luchttoevoer niet optimaal en had dit direct invloed op het motorgedrag waardoor het toerental ging fluctueren/schommelen.
Of het zin heeft! Geen idee eerlijk gezegd...
Maar heb zoiets dergelijks wel eens mee gemaakt met een aftermarket aanzuigrubber!
Het betrof hier wel een 2 takt 50cc scooter met de standaard (12,5mm) carburateur variant.
Euvel: niet goed af te stellen qua luchtmengverhouding en bleef schommelen in toerental waardoor het leek of dat de motor niet voldoende brandstof kreeg. Inmiddels alles en alle trucjes uit het boekje geprobeerd maar geen succes.
Lang verhaal kort: pas na vervangen van het rubber voor een origineel exemplaar was het euvel weg en was afstellen een eitje!
Dit vervangen exemplaar was echter niet te lang uiteraard maar was aan de binnenkant niet goed/geheel afgewerkt waardoor het afstellen bemoeilijkt werd.