Pafpiraat

New Member
Ik heb een Vespa 4t E5 3V met malossi ECU en malossi variokit maar hij heeft een raar 2de slangetje aan de luchtfilter slang en het ziet er ook erg zelf gemaakt uit


Kan iemand mij vertellen waar dit voor is en of dit ook prestaties van mijn scooter verminderd?

IMG_5236.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

als dat open is, heeft je luchtfilter totaal geen functie meer. weet je zeker dat het geen dummy pijpje is, dat in de aansluiting dicht is?
eventuele carterventilatie zou hier op aangesloten kùnnen worden om aan hogere milieu-eisen te kunnen voldoen in andere landen/latere modellen..
 
als dat open is, heeft je luchtfilter totaal geen functie meer. weet je zeker dat het geen dummy pijpje is, dat in de aansluiting dicht is?
eventuele carterventilatie zou hier op aangesloten kùnnen worden om aan hogere milieu-eisen te kunnen voldoen in andere landen/latere modellen..
Had geprobeerd iets er doorheen te prikken maar is dus dicht
 
Nope, behoort dus gewoon dicht te zijn!
Bij Pia/Vespa noemen ze dit een zgn. resonantie/resonator pijp/slang en moet trillingen voorkomen.
Qua prestaties staat dit geheel los van de motor!
Even op de tekeningen gekeken, klopt inderdaad. Zo te zien hebben ze hem er andersom in gestopt.

Dat ze dit ook al hebben op scooters zeg. Ken het wel van auto's. Dat het überhaupt zin heeft op zo'n klein buisje.
 
Last edited:
Dat ze dit ook al hebben op scooters zeg. Ken het wel van auto's. Dat het überhaupt zin heeft op zo'n klein buisje.
Ik sta er niet meer van te kijken eerlijk gezegd..
Maar er zit ook wel een kern van waarheid in omdat de aanzuigslang best wel lang is vergeleken met andere 3 en/of 4 klepper motoren i.c.m. een injectiesysteem.

Zal wel te maken hebben met het ontwerp van wat toen der tijd een vrij nieuw motorblok was.
Volgens Pia/Vespa heeft het te maken met de aangezogen lucht die normaliter genoeg wervelingen moet kunnen maken.
In stationair en/of laag toerental van de motor was er niks mis, maar zodra het toerental flink omhoog schoot begon het aanzuigrubber te bewegen d.m.v. trillingen. Hierdoor was de luchttoevoer niet optimaal en had dit direct invloed op het motorgedrag waardoor het toerental ging fluctueren/schommelen.

Of het zin heeft! Geen idee eerlijk gezegd...
Maar heb zoiets dergelijks wel eens mee gemaakt met een aftermarket aanzuigrubber!
Het betrof hier wel een 2 takt 50cc scooter met de standaard (12,5mm) carburateur variant.
Euvel: niet goed af te stellen qua luchtmengverhouding en bleef schommelen in toerental waardoor het leek of dat de motor niet voldoende brandstof kreeg. Inmiddels alles en alle trucjes uit het boekje geprobeerd maar geen succes.

Lang verhaal kort: pas na vervangen van het rubber voor een origineel exemplaar was het euvel weg en was afstellen een eitje!
Dit vervangen exemplaar was echter niet te lang uiteraard maar was aan de binnenkant niet goed/geheel afgewerkt waardoor het afstellen bemoeilijkt werd.
 
Wat ik van auto's weet is het ook vaak om geluiden (en trillingen) tegen te gaan. Zonder zo'n ding zou je een heel dreunend geluid krijgen oid, en als je er dan zo'n uitstulping op maakt, kan de druk etc daar ontsnappen en word het tegen gegaan.

Maar met zo'n klein blokje is zoals je zegt ook de luchttoevoer en brandstoftoevoer heel kritiek, een klein verschil merk je al heel snel op een 1 cilinder 50 cc. Kan me inderdaad voorstellen dat als de inlaat helemaal resoneert, trilt etc, de toevoer echt veel slechter word.

Nogmaals, bij auto's weet ik dat het vaak gedaan word voor geluidseisen. Dus het zou kunnen dat het qua prestaties niets uit maakt. Maar het zou inderdaad ook goed kunnen dat het wel daadwerkelijk iets voor de prestaties doet. Dat weet alleen Piaggio.

Een fabrikant doet dit soort dingen natuurlijk niet voor niets. Daarom heb ik ook altijd een beetje weerstand tegen mensen die maar eigenwijs dingen aanpassen. Vaak weten ze het doel helemaal niet.

Als een fabrikant een rechte buis kon gebruiken hadden ze het wel gedaan. Dit kost allemaal extra geld. Ze geven echt niet zomaar extra geld uit.
 
Wat ik van auto's weet is het ook vaak om geluiden (en trillingen) tegen te gaan. Zonder zo'n ding zou je een heel dreunend geluid krijgen oid, en als je er dan zo'n uitstulping op maakt, kan de druk etc daar ontsnappen en word het tegen gegaan.

Maar met zo'n klein blokje is zoals je zegt ook de luchttoevoer en brandstoftoevoer heel kritiek, een klein verschil merk je al heel snel op een 1 cilinder 50 cc. Kan me inderdaad voorstellen dat als de inlaat helemaal resoneert, trilt etc, de toevoer echt veel slechter word.

Nogmaals, bij auto's weet ik dat het vaak gedaan word voor geluidseisen. Dus het zou kunnen dat het qua prestaties niets uit maakt. Maar het zou inderdaad ook goed kunnen dat het wel daadwerkelijk iets voor de prestaties doet. Dat weet alleen Piaggio.

Een fabrikant doet dit soort dingen natuurlijk niet voor niets. Daarom heb ik ook altijd een beetje weerstand tegen mensen die maar eigenwijs dingen aanpassen. Vaak weten ze het doel helemaal niet.

Als een fabrikant een rechte buis kon gebruiken hadden ze het wel gedaan. Dit kost allemaal extra geld. Ze geven echt niet zomaar extra geld uit.
Toevallig vandaag net terug van grote beurt en ze hebben een andere erop gedaan een dichte dus het is echt voor trillingen
 
Back
Top