Rare fluittoon vivacity silversport na tik, uitlaat?

Chris de Boden

Vivacity silversport
Sinds gisteravond heb ik een probleem met mijn scooter.
Ik reed van Rotterdam naar Hoogvliet door de beneluxtunnel en ik hoorde bij volgas in de tunnel een soort van tik gevolgd door een hinderlijke fluittoon.

Deze fluittoon is de hele tijd hoorbaar, ook bij het stationair draaien en deze fluittoon lijkt niet van de vario af te komen gezien die een gewoon geluid maakt verders(ook een soort fluitje, metname bij het afremmen. Maar dit heb ik al vanaf het begin en ik heb dit ook bij meerdere peugeot scooters gehoord, dus gewoon normaal lijkt mij).

Ik kon het nog niet echt lokaliseren, maar het lijkt van de uitlaat af te komen.
Verders lijkt het ook wel alsof er iets los zit gezien de uitlaat een rammelig geluid maakt en nogal trilt bij een bepaalde stand van de gashendel.

Maar is het wel de uitlaat?

Hij trekt verders gewoon op, start gewoon goed zowel op de kick als electrisch, komt gewoon op snelheid.
Ik denk dus niet dat het de koppakking is gezien de scooter dus wel gewoon rijd verders, alleen die hinderlijke fluittoon.

Als het de uitlaat is, is een originele vervanger dan nog te koop?
In tegenstelling tot de standaard uitvoering van de vivacity heeft de silversport uitvoering standaard een uitlaat met terugloop erop.

Ik zou het zonde vinden als er alleen nog maar de standaard uitlaat ter vervanging is, haalt gelijk de charme weg van dat ding aangezien ik hem met terugloop heb aangeschaft.

Maar, mocht een originele vervanger niet leverbaar meer zijn, is het dan mogelijk om een andere uitlaat met terugloop te monteren.
Ik bedoel, ik moet er wel de weg op mogen en niet bij de eerste de beste controle dat ik verder moet lopen.?

Het vervangen zou ik in principe zelf moeten kunnen gezien mijn technische achtergrond.

Wie weet hier meer van??

PS, ik heb nu 2 weken vakantie, heb iig 2 weken de tijd om hem te repareren.
 
Advertisement - register to remove this

Als je volgas naar beneden reed kan het zijn dat je overtoeren hebt gemaakt. Mogelijk is hierdoor je zuigerveer gebroken maar dan zou je scoot iig (iets) slechter moeten rijden.
Of inderdaad zoals je zelf aangeeft iets in je uitlaat (schotje of zo) losgetrild/gebroken.
 
Ik merk qua rijen niet veel verschil (hoewel ik er voorlopig maar beter ff niet op kan rijden totdat tie gemaakt is), alleen is die fluittoon erbij gekomen.

Het lijkt mij dat als er een zuigerveer afgebroken is dat de scooter zou moeten gaan stotteren en inhouden tijdens het rijden, dit is bij mij niet het geval.

Iig ga ik zo een Tork-sleutelsetje aanschaffen zodat ik de bekapping los kan maken. Alleen als de kappen eraf zijn is het mogelijk om het fluitje te lokaliseren.

Zelf denk ik ook aan een scotje in de uitlaat dat is afgebroken of de pakking die er tussenuit is geblazen. Ik hoop op het laatste iig, dat kost slechts 2 euro terwijl een nieuwe uitlaat vele malen meer kost.
 
Ik gereedschap gekocht en het zaakje losgesleuteld.
Aan de uitlaat is weinig tot niets te zien aan de buitenkant en ook als ik hem heen en weer schud hoor ik niks rammelen.

Morgen bij daglicht bekijk ik de uitlaat nader en als dat er goed uit ziet probeer ik eerst een nieuwe pakking, er zat namelijk niks tussen.
Waarschijnlijk zat er dan vloeibare pakking tussen en is dat ondertussen opgelost/er tussen uit geblazen.

Op een ander forum las ik dat het ook met de luchtfilter te maken kan hebben, ook zal ik die eens losgooien.

Reply van dat andere forum:
Maar idd ..is het wel de uitlaat?
Viva heeft luchkoeling waar een schoepen rad draait achter het plastic .. geluid zou bv ook van afgebroken tandjes kunnen zijn (plastic) ..komt op zich wel eens voor door steentjes ..


Ook nog maar eens naar kijken.

Weet je wat het nou is, ik had hem ook naar de dealer kunnen brengen.
Ik ben alleen bang dat ik een gepeperde rekening zou kunnen verwachten van 300 a 400 euro en dat heb ik voor een 2 jaar oude scooter niet meer voor over en bovendien ben ik zelf technisch genoeg.

Het wordt alleen wat lastig als het toch de zuigerveren zijn, kost veel extra geld aan duur gereedschap.
 
Het was idd niet de uitlaat, maar er is een gat geslagen aan de zijkant van de turbinedeksel.

Heb alleen een uitlaatprobleem erbij gekregen:
Toen ik hem loshaalde zat er geen pakking tussen, de dealer gaf me een pakkingring mee. Dus ik de uitlaat monteren en alles past op de ophanging aan de zijkant na.
Nu is was het mij al wel gelukt om die ene m8 imbus bout erin te draaien, de ander ging met veel moeite ook wel, maar op een begeven moment brak het boutje af(op mijn werk ben ik bouten gewend die veel groter zijn en die zet ik met volle kracht vast, kleine boutjes, maar ook tappen breken heel erg snel bij mij).
Ik heb al met een griptang en andere tangen geprobeerd om dat kleine stukje eruit te draaien, maar geen ene tang heeft voldoende grip.
Het enigste wat ik kan doen is het stukje vlak slijpen zodat ik een centerputje erin kan slaan, doorboren en tappen.
Maar zoals ik het zo zie zou ik het ook met een 8 mm boortje kunnen doorboren en dan met een bout, veerring en moer kunnen vastzetten. Dit kan toch niet zo veel kwaad? (lijkt mij steviger dan tappen)
 
Hatsikiedee @ draaien met die scooter en dat zonder gekke geluiden.

Heb het boutje uitgeboord en de uitlaat met een bout en borgmoer vastgezet, zou moeten blijven zitten.

Alleen zijn de flappen van de flens aan het begin van de uitlaat een klein beetje krom gebogen. Maar nu zit er wel een pakking tussen en eerst niet.
Dat de flappen wat zijn krom getrokken(zo ook weer recht gebogen) is gebeurt bij het aandraaien. Ik heb hiervoor een soort van schroevendraaier met een dop gebruikt gezien je met een steek/ring sleutel of een ratel te veel kracht uitoefend. Als tie nu te vast zou zitten zou ik niet weten hoe ik de uitlaat anders had moeten vastzetten, met mijn vingers zonder gereedschap?
Een momentsleutel moet ik nog aanschaffen, komt wel als de zuiger enzo vervangen wordt(voorlopig nog niet aan de orde).

Gelijk ook maar een nieuwe bougie erin, nieuw luchtfiltertje, kabels invetten enzo.

Zometeen de laatste kappen erop en dan komt het aller vervelendste:
De proefrit!!!
 
Back
Top