Problemen met aprilia sonic ac

hartjesimion

Well-Known Member
oke het is een lang verhaal maar ik hoop dat er mensen zijn die er aub geduld voor hebben het te lezen het is voor mij een soort van spoedgevalletje:D


Oke, na een maand alleen maar googlen mijn laatste hoop op dit forum.
Ben pas met zelf sleutelen bezig sinds dat er wat mis is aan mijn vriend zijn aprilia sonic ac.
(Begonnen met hulp van mijn broer, maar die heeft een hekel aal scooters dus zijn kennis daar in gaat alleen maar richting de basis)

Voorgeval (misschien ook belangrijk om te weten):

De scooter hebben we nu 3 maanden, een 2ehandsje en begon steeds meer benzine te zuipen, we begonnen hem ook steeds erger te ruiken. Wanneer hij weg reed bij mijn huis dus starten fftjes op laten warmen en dan wegrijden trok de benzine lucht gelijk een half uur lang het huis in. Dat was dus het eerste, we wilde hem opnieuw afstellen. Maar natuurlijk hij lang uitgesteld tot dat hij steeds meer problemen kreegt met kicken, electrische start deed het niet meer al toen we hem kochten omdat de accu dood was.
carterkap open gehaald want op eens starte hij helemaal niet meer, na 4 uur kicken was ik het wel beu. Moest er zo'n veertje ofzo vervangen worden, dit niet bij mijn taak maar vrienden van hem. Gedaan dus het kicken ging weer. Voor de zekerheid de carb er af gehaald en uitgekookt, was dus geheel verzopen luchtfilter was volledig doordrenkt met benzine, kon geen eens lucht door komen zo vol zat die, ook schoongemaakt en alles. Rijden daarna ging nog niet, was de vacuum vergeten. Nou dat was mijn inzet, dat haddik dan maar even uit gevonden in de eerste week. Scooter starte na even kicken en alles dan weer. Maar toen trok hij niet zoals van ouds en haalde die de top niet zo als eerst, zo'n 80 a 90 +/- (km teller is ook kapot en dat hadden we gemeten met iemand die naast ons reed)

Een wat belangrijker deel denk ik:

Hij wou graag een powerfilter erop dus hebik ook even gedaan. Daarmee trok hij al wat beter maar bleef daarna hangen bij zo'n 40km/u en na 2 min rijden begon die dan te trekken richting de 60, vol gas kon niet meer dan hoorde je aan die filter dat die te veel lucht binnen kreeg of in ieder geval het geluid werd een dieper geluid zeg maar. Nou wilde we er het er maar mee doen door niet meer vol gas te rijden en dan maar wat andere dingen te gaan veranderen. Maar toen we de volgende dag naar zijn huis wilde gaan rijden kregen we weer problemen, het kicken lukte niet meer. Hij begon spontaan benzine aan alle kanten eruit te spuiten bij de carb. (hiervoor hadden we omdat hij voordat de powerfilter er op ging geen benzine meer kreeg een nieuw benzine kraantje of hoe het ook heet vervangen en dit gebeurde dus daarmee). Wij dus niet meer gereden. Sinds dien heeft hij dus even stil gestaan. Hij is met powerfilter en alles ook weer goed afgesteld.
Er zit een sproeier maat 98 op terwijl de rest standaard onderdelen waren (dus zou ik verwachten dat hij niet zo vreemd zou moeten doen met powerfilter toch?) En we hebben ook het membraam vervangen (spuitstuk hadden ze niet bij die onzin zaak en die is ook redelijk rot, incl. de pakkingen die er tussen zitten ook vervangen omdat er ook al was gezegt tegen me dat hij valse lucht en alles zou kunnen krijgen en het membraam zag er anders uit als de nieuwe (daar kon je niet door 2 kleine gleufjes heen kijken en bij de oude wel).


Nu heeft hij de moed opgegeven met zelf sleutelen en wilt hij de scooter weg brengen, terwijl ik geen geld wil verspillen aan het werk van een ander wat je ook zelf kunt doen met de aanwijzingen van een ander zodat we zowizo goedkoper uit zijn toch, en ik vind sleutelen te leuk om te doen en ja dan voel ik me een beetje kut omdat het mij niet is gelukt...

Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb uitgelegd? En dat jullie ja voor mij PRO's:p mij kunnen helpen, en bij vragen zal ik zo duidelijk mogenlijk proberen te antwoorden.

p.s. Met power filter hebben we dus wel heel erg het gevoel dat iets hem tegen houd, ik vind de gas kabel ook wel heel erg lang, die is niet goed te stellen met stelschroef, blijft zowizo nog een cm kabel los hangen ik weet niet of dit een probleem is? (de kabel was vervangen en de oude lag er nog tussen de kappen gepropt, waarom die was vervangen weten we niet want de oude zag er nog goed uit). Ik denk dat ik met de carb iets fout heb gedaan maar weet dit dus niet zeker.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

mja , als je het zelf niet kunt moet je er zelf niet aan gaan sleutelen..

ik kom regelmatig mensen tegen die DENKEN dat ze kunnen sleutelen , maar pak ik dan de scooter uit elkaar blijkt dat er HEEL veel aan mankeerd , en vaak dingen waar de meesten niet naar kijken...

een brommer in en uit elkaar halen is 1 , maar echt goed repareren doe je pas na een paar jaar ervaring en wel elke dag erin zitten en er echt altijd mee bezig zijn , jammere is dat iedereen denkt dat als ie een brommer heeft dat ie er ook verstand van heeft..

en er zijn zelfs een heleboel dealers die niet eens kunnen repareren!!!

verder , wil je het zelf doen , haal dan als eerst het blok uit elkaar , en beginnen met het hart van de motor , de krukas en kijk of die en de lagers 100% goed zijn..

en dan ga je onderdeel voor onderdeel controleren , en daarmee bedoel ik niet kijken of het nog een geheel is oid , maar echt goed bekijken , en vooral meten , zoals de cilinder bijv. , deze moet worden gemeten met een micrometerset..

en zo zijn er honderden dingen die je als leek niet ziet en als je het niet weet gewoon overslaat...

van kleine busjes en ringen tot en met doormeten van bobines , van een lullig pakkingkje tot en met het meten van het blok op dichtheid..
 
nja,
iedereen moet het ooit leren, iedereen begint zonder echte kennis. Ik vind het leuk, interesant en daarom was ik er aan begonnen omdat het eerst een klein probleem was. Gewoon dat veertje in de carter maar op een gegeven moment kreeg die nog meer problemen. (Hebben hem toen ook goed bekeken en alles was al heel amateuristisch gedaan, de gehele bedrading alles) En daarom vraag ik gewoon hulp en alles zodat ik het zelf kan leren. Hij is nu toch al niet rijbaar dus als het nu erger word maakt het al niet echt meer uit.
Maarja, ik kan hem inderdaad gewoon een goede grote beurt geven door hem idd helemaal uit elkaar te halen en alles (en dat ga ik wel met hulp doen van iemand die er verstand van heeft) want ik denk wel dat er een hoop vervangen moet worden.
 
dat is niet waar , er zijn speciaal opleidingen voor met praktijk stages , of meestal werken en leren , en dat is niet voor niks , en met de nodige begeleiding die je ook kennis doorgeven. en dat heb je dus niet als je zelf sleuteld zonder iemand en dan mis je gewoon een aantal dingen.

gewoon het blokje er eens onderweg halen , lager en keerringen en krukas bekijken , als dit verder 100% is hoef je dit natuurlijk niet te vervangen ,maar een set lagers kost niet veel en is relatief makkelijk te vervangen ,dus bij twijfel vervangen.

en dat is de basis van het blok , en dat moet in de eerste plaats perfect zijn , maar dat geld ook voor de onderdelen rondom de krukas en dat zijn er een heleboel.

zo kan de cilinder versleten zijn , pakkingen lek , keerringen lek , spruitstukjes lek , carburateurs die niet goed in elkaar zitten , kanaaltjes verstopt , uitlaat die lekt , verstopt zit oid

en een blok moet schoon zijn van binnen (liefst ook van buiten natuurlijk :p) en dat zie ik vaak dat dat niet zo is , vaak is het bij de onsteking en heel vaak bij de vario gewoon ranzig ,maar dit moet goed schoon zijn eigenlijk.
 
Nou dan ga ik het bij goed weer maar eens goed nakijken, en geheel zonder hulp doe ik het niet. Mijn broer is zelf automonteur geweest en heeft er aardig goed verstand van. Het enige waarom hij zich niet bezig houd met scooters is omdat het altijd rotter werkt als een gewone brommer enz. hij vind ze gewoon vervelend. Maar goed, over t punt opleidingen en dingen, de meeste mensen beginnen aan zo'n opleiding omdat ze thuis meestal ook al sleutelen. Maar nu weer on topic aub(A)
 
auto's maken is stukken minder dan scooters maken hoor :p

zeker de nieuwere auto's ..

een scooter werkt net zo makkelijk als welke brommer dan ook ,alleen moet je even handigheid erin krijgen ,maar dat is met alles zo.

nadeel van automonteurs is vaak dat de gewend zijn om met grote dingen te werken ,en dat kan iets ruwer , ik heb zelf een poosje in de auto's gewerkt , en heb een kameraad die automonteur is , maar die sleutelen toch wel wat anders.
 
Back
Top