Problemen met olie (denk ik…)

Jmj423162

New Member
Ik heb sinds ongeveer twee en een halve maand een La Souris 4-takt Sourini op geel kenteken voor mijn werk, maar ik blijk nog minder verstand te hebben van scooters dan ik op voorhand dacht… Ik ervaar de laatste twee weken de volgende problemen:

1 - na het opstarten komt hij niet boven de 30km/h
2 - zodra ik dan tot stilstand kom slaat hij meteen af
3 - als ik dan de elektrische start gebruik heeft deze ongeveer 20 sec nodig om aan te slaan
4 - daarna komt hij sowieso niet boven de 45 waar hij eerst zeker wel de 49 haalde…
5 - daarbij maakt hij ook een soort zoemend/trillerig gwluid dat steeds op en neer gaat waarvan ik niet zeker ben of dit geluid er vanaf het begin al zo was. (Dit geluid wordt tijdens het rijden wel steeds wat minder)

De olie is ongeveer 850km geleden ververst en sinds dien heb ik één keer de olie een beetje bijgevuld tot het benodigde peil. Toch bleek het reservoir zojuist weer aanzienlijk te vol te zitten. Nou ga ik er wel vanuit dat het alle problemen iets met de olie te maken moet hebben, want er ontstond ook een vlek op de buitenkant van de motor die verdacht veel op olie leek. Nu heb ik de olie weer teruggebracht naar wat het dan moet zijn, maar mijn vraag is; zijn er nog andere handelingen die ik kan/moet verrichten om de problemen te verhelpen. En nogmaals: ik heb inderdaad bijzonder weinig verstand van scooters en motoren over het algemeen… Ik hoop dat iemand me uit de brand wilt helpen.
 
Advertisement - register to remove this

Zou even kijken of de choke werkt , is deze stuk rijdt de scooter steeds op een verrijkt mengsel .
Olie peilen moet je met de peilstok er NIET ingedraaid , maar op de schroefdraad laten rusten.
Staan filmpjes op you tube , hoe de choke te controleren. Kan zijn dat de olie vermengd wordt met benzine , door een te rijk mengsel , of slijtage zuigerveren / cilinder . In dat geval compressie meten . Hoeveel km heeft hij gelopen ?
 
Last edited:
Back
Top