Vespa S problemen met starten, stationair en niet op toeren komen zodra hij warm is

Beste forumleden,

Ik heb dit jaar een Vespa S 50cc 4t 4v uit 2012 op marktplaats gekocht. Ik heb echter een paar problemen en ik weet niet hoe ik ze moet oplossen.

Ten eerste start de scooter slecht zodra het een beetje koud is buiten. Hij start uiteindelijk altijd wel maar het kan soms een paar minuten duren.

Zodra de scooter is gestart loopt deze direct heel hoog stationair. Zelfs zo hoog dat als ik stilsta bij bijvoorbeeld een kruispunt hij uit zich zelf naar voren wilt rijden. Als de scooter warm is loopt deze echter wel goed stationair.

Verder heb ik ook een probleem zodra de scooter al een tijdje warm is. Als ik dan rem en onder ongeveer de 30 kmpu kom en hierna gas geef hij niet harder wilt rijden en het lijkt alsof hij niet op z’n toeren komt.

Verder hier nog wat informatie,
Naar mijn weten is de scooter helemaal standaard en zit er alleen een technigas 4t 4v uitlaat onder. Ik heb al een nieuwe originele uitlaat liggen maar heb de tijd nog niet gehad om deze te monteren.

Ik heb zelf niet zo veel verstand van scooters en hoopte dat jullie mij kunnen helpen hiermee.
 
Advertisement - register to remove this

aangezien je je scooter via marktplaats heb besteld
is de onderhoudshistorie bekend en lijkt dit te kloppen?
wat betreft slecht starten zou ik zeker de klepspeling en bougie eens bekeken (piaggio moet altijd 0.10inlaat en 0.15 uitlaat zijn)
wat betreft het uitzichzelf dit is ineens gebeurd dit was nog niet zo toen je hem kocht?
dan zou ik eens de cabarateur bekijken en schoonmaken en sowieso luchtschroef en stationair schroef stellen.
 
aangezien je je scooter via marktplaats heb besteld
is de onderhoudshistorie bekend en lijkt dit te kloppen?
wat betreft slecht starten zou ik zeker de klepspeling en bougie eens bekeken (piaggio moet altijd 0.10inlaat en 0.15 uitlaat zijn)
wat betreft het uitzichzelf dit is ineens gebeurd dit was nog niet zo toen je hem kocht?
dan zou ik eens de cabarateur bekijken en schoonmaken en sowieso luchtschroef en stationair schroef stellen.
Toen ik de scooter kocht was het probleem met het niet harden kunnen er al, ik ben toen terug naar de persoon gegaan en die heeft het laten maken. Hij zei dat het de trommelrem was die aanliep, ik heb toen een tijdje gereden op de scooter zonder problemen en toen uit het niets was het probleem er weer.

En waar kan je de onderhoudshistorie vinden?
 
Toen ik de scooter kocht was het probleem met het niet harden kunnen er al, ik ben toen terug naar de persoon gegaan en die heeft het laten maken. Hij zei dat het de trommelrem was die aanliep, ik heb toen een tijdje gereden op de scooter zonder problemen en toen uit het niets was het probleem er weer.

En waar kan je de onderhoudshistorie vinden?
dat is dus het probleem als je een scooter koopt via marktplaats je weet niet of er onderhoud aangedaan is.
tip draai je peilstok van je motorolie is uit het blok en veeg het af aan een papiertje de olie hoort ongeveer caramel kleur te zijn zie je dat deze pikzwart is kun je er dus van uit gaan dat de scooter niet goed onderhouden is.

EDIT: tenzij de verkoper facturen of een onderhoudsboekje oid heeft laten zien.


bedoel je met "niet harden kunnen er al" niet starten? lijkt me ondenkbaar dat je scooter niet start door een achterrem die aanloopt enige wat ik daar over kan denken is dat als je met een aanlopende achterrem lang doorrijd dat het blokje te warm word en uiteindelijk in elkaar loopt

ik zou beginnen met het luchtfilter,bougie,carbarateur en klepspeling te controleren dit zijn 9/10 de gevallen waardoor de scooter niet start
 
slecht starten is vaak dat de electrische Choke niet goed werkt .
Achterrem kan blijven hangen , maar kan ook aan de Vario liggen , dat die zeg maar slecht terug schakelt, vlakke kanten op de rollen , of de schijf glijd niet soepel over de Vario bus.,
Ik zou eens goed onderhoud plegen , vooral de Vario.
 
Last edited:
slecht starten is vaak dat de electrische Choke niet goed werkt .
Achterrem kan blijven hangen , maar kan ook aan de Vario liggen , dat die zeg maar slecht terug schakelt, vlakke kanten op de rollen , of de schijf glijd niet soepel over de Vario bus.,
Ik zou eens goed onderhoud plegen , vooral de Vario.
 
Back
Top