Problemen 2020 Vespa Sprint I-Get, Malossi Multivar, Power Commander

GrigioLucido

New Member
Beste Forumleden,

Recent heb ik een 2020 Vespa Sprint S i-Get Euro 4 Snor aangeschaft. Als 50+er kom ik erachter dat het opvoeren van een brommer toch wel heel anders werkt t.o.v. die 'goede ouwe tijd" met mijn Honda MT. Waarom opvoeren? Als "ouwe lul" mag het duidelijk zijn dat ik niet van plan ben om mijn woonwijk onveilig te maken met speedruns, lawaai en exhaust flames, etc.

Mijn use case is als volgt. De scooter mag wat meer pit en snelheid krijgen binnen Nederland. Dus max snelheid (34, WOK) met wat meer trekkracht. Prima in de stad. Echter, de scooter gaat een paar keer per jaar achterop de camper mee naar Spanje en Frankrijk. Juist daar wil ik dat de Vespa optimaal presteert. Er gelden in deze landen andere regels en ik draag daar ook een helm.

Op dit moment heb ik de volgende zaken uit laten voeren:

- Power Commander die is in te stellen op een begrensde snelheid;
- Malossi Multivar set met Malossi 7,5 gram rollen.

Positieve resultaten:

- Dankzij de Malossi Multivar met 7.5 gram rollen een veel betere acceleratie en opbouw van toeren;
- Topsnelheid op de teller meestal 50km/u soms 55km/u.

Negatieve resultaten:

- Bij een koude start stottert of houdt de motor in tijdens de eerste kilometer. Eenmaal warm is het weg;
- Wanneer het gas wordt losgelaten en daarna weer gas wordt gegeven lijkt het alsof alles weer begrensd wordt. Gas loslaten en dan weer volgas lost het probleem op. In de praktijk is dit zeer irritant omdat er meestal met variabele snelheden wordt gereden.

Mijn vragen aan de forum leden:

- Is dit een gebruikelijk euvel met deze setup?
- Zou de toevoeging van een Malossi ECU i.c.m. de Power Commander dit euvel oplossen?
- Zijn er nog performance verbeteringen te verwachten door de Malosso ECU toe te voegen aan de setup?

Bij voorbaat dank voor de hulp!
 
Advertisement - register to remove this

@Sparky het opvoeren van een snor is hier toegestaan met een maar, zoals beschreven in het beleid.

Immers hij wil in Nederland netjes de regels blijven volgen, en in het buitenland de regels daar. Ik verzoek je ook dus als je een topic als dit ziet, alleen een report te doen, en niet te reageren in het topic zelf. Alvast bedankt.

@GrigioLucido het lastige is dat je setup altijd een compromis zal zijn tussen de 2 snelheden. Wil je dat je ten alle tijden hebben dat hij geheel goed en netjes loopt, dan lukt dat niet als je tussen snelheden wisselt. Zelf zou ik eerder dan kiezen om gewoon een brom te kopen te halen dat je altijd met helm rijd, en die goed laten afstellen.
 
Last edited:
Dit dus:

het lastige is dat je setup altijd een compromis zal zijn tussen de 2 snelheden. Wil je dat je ten alle tijden hebben dat hij geheel goed en netjes loopt, dan lukt dat niet als je tussen snelheden wisselt. Zelf zou ik eerder dan kiezen om gewoon een brom te kopen te halen dat je altijd met helm rijd, en die goed laten afstellen.


Een brommer die op de brandstof rijker staat afgesteld (45) zal altijd slechter gaan lopen als die moet gaan presteren als een snor fiets.
Een snorfiets die armer staat afgesteld zal altijd te arm lopen voor een afstelling van een bromfiets (scooter)

Injectie is lastig op brandstof af te stellen, omdat er geen sproeier meer is, maar dit digitaal gaat / word ingespoten voor middel van een computer zoals die ook in de autos rond 2008 en later zit. Brandstof regelen kan dan alleen als je de mapping laat aanpassen en dat is een hoop goed.

Ook heeft een ECU voor een snor scooter een hele andere afstelling voor de ontsteking even als de brandstof.
Timing van de ontsteking staat op minder agressief tegenover een bromscooter model. Dus als je dat al wilt aanpassen zit je altijd vast door een andere ECU van een brom te steken..
 
Iedereen bedankt voor de reacties!

Gisteren heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een Malossi ECU aangeschaft. Ik moet zeggen dat ik helemaal niet ontevreden ben met het resultaat!

Welke stappen ik heb genomen:

- Snor ECU en Power Commander verwijderd. Malossi ECU geïnstalleerd en volgens de beschrijving ingeleerd. Power Commander weer aangesloten.

Resultaten:

- Geen gestotter meer tijdens de eerste kilometer;
- Niet meer inhouden bij gas terug/vol gas;
- Trekkracht aanmerkelijk verbeterd;
- Power Commander lijkt veel beter instelbaar. Staat ingesteld op 32 km/u (GPS) en trekt dan op zoals een snorscooter dat standaard zou doen. Voorheen was de scooter in begrensde stand niet vooruit te branden.
- Topsnelheid (GPS) 55 km/u
- Acceleratie 0-40 (GPS) = 10,1 seconden over 151 meter (gemeten via app Race Timer, IOS)
- Acceleratie 0-50 (GPS) = 18,4 seconden over 336 meter (gemeten via app Race Timer, IOS)

Conclusie:

- De combinatie Power Commander en Snor ECU werkt wel maar is geen gelukkig huwelijk vanwege het inhouden/stotteren bij koude start en toch in de begrenzing gaan bij gas terug/vol gas. Door de Snor ECU te vervangen door een Malossi ECU zijn alle problemen opgelost en zijn de prestaties ook nog eens beter. Dit alles in combinatie met een Malossi Multivar set met 7,5 gram rollen. De slang die bij de Malossi ECU werd meegeleverd is niet gebruikt. Kilometerstand: 1400.

Wel vind ik het tegenwoordig een prijzige aangelegenheid. Multivar (105 incl installatie), Malossi ECU (190), Power Commander (265). Totaal € 560,00. Maar voor mijn specifieke use case (gebruik NL en buitenland) is het in ieder geval een oplossing.

Een bromscooter had inderdaad een voor de hand liggende keuze geweest. Echter, mijn vrouw durft niet tussen de auto's te rijden in Rotterdam.
 
Last edited:
Snor ECU is ook gewoon een soort van begrenzer. Kapt ook sneller af bij hogere toeren. Maar met die power commander werd het eigenlijk een dubbele begrenzer die dus ook je ontsteking tijdstip teveel vervroegde en dus die andere problemen erbij kwam bij kijken.
 
Back
Top