Is idd ook een manier.
Maar de krukas er achteraf in plaatsen als lagers in het carter zitten werkt bij mij vaak voor geen meter... Moet dan hard gaan rammen op de as met kunstofhamer, ook na 24u invriezen.
Garagepers, lagertrekker...Om wat voor scooter gaat het?? Want het plaatsen van een 4-takt krukas werkt een beetje anders dan bij een 2-takt krukas.
Ik denk vooral dat je ook de oven wat warmer moet zetten.. 100graden is niet genoeg voor metaal..
Kan je misschien via Prive bericht vertellen waar je woont (graag niet op dit forum plaatsen wegens prive)
Met een krukas trekker gaat het anders gewoon prima..
Hoe ik dat doe?? Gewoon een koud lager recht op het lagergat leggen.. En dan met beleid en een garage pers rustig erin persen.. Dat doe je aan bijden kanten. Tussenpakking op het grote carterdeel
Krukas in het grote carter lager laten zakken en dan met een krukas trekker trek je hem zo het linker blokdeel in.. En dan kleine deel erop.. En dan trek je het grote carterdeel naar het kleine deel toe.. Totdat die dicht zit.. Dan de bouten erin en kruislinks aandraaien zodat de carter goed naar elkaar toe kunnen.. Doe je op beide kanten van de krukas een moer.. Met een slagvrij hamer gewoon even een tik geven en dan zal de krukas losser moeten gaan lopen.. Als dat het geval is kunnen beide keerringen erin. Beste is om wat vet aan de binnenkant van de keering te smeren, dan gaat de keering makkelijker over de krukas zonder hem te beschadigen..
Andere optie is een warmte plaatje.. Je zou een laagje motorolie in een pannetje kunnen doen.. Dan het pannetje met de lagers paar minuten goed verwarmen.. Dan eruit halen.. (kijk uit kan goed heet zijn) En dan kan je lagers zo op de krukas zetten..
Blokverhitte moet je doen met een thermometer.. Je zou ongeveer 125 graden moeten halen en dan kan je zo de krukas met de lagers in het grootste carter steken.. Kleine deel verhitten en dan op het op lange carterdeel (die iets is afgekoeld de pakking erop.. En dan kleine deel erop en de bouten erin en de boel kruislinks aandraaien..
De beste methode is dat de krukas lagers zover mogelijk in de lagerhuizen komen te zitten..
Als het lager meer tegen de krukaswangen zitten, dan heb je op de uiteindes van de krukas stangen meer vibraties erop zitten. Dan loopt die niet meer mooi stil..
Ben zelf nogal allergies voor metaal in de vriezer..
Door de lagers op een andere punt te zetten zorg je ervoor dat de krukas trilings vrij loopt..
Als TS in limburg woont kan ik wellicht wel helpen..
Heb zelf onlangs nog zo'n Doppler as geplaatst, die Doppler assen zijn gewoon kwaliteit daar zit je in ieder geval wel goed.B.t.w . ik zag dat ik een volle wangen krukas geleverd heb gekregen. een doppler "normaal" besteld dacht ik. maar goed.
Ik verwarm de lagers nooit (geen oven) en heb ze al eens verpest door ze te verbranden (blauw uitslaan).*lagers in de oven verwarmd in alu folie en met wat 2 takt olie erop.
Klinkt onlogisch maar de volle krukassen zijn lichter opgevuld...Volle wangen lichter ? Dat klinkt onlogisch ..
gentleman... krukas is met succes gemonteerd.
heb het nét effe anders gedaan dan voorheen.
*(nieuwe) krukas as aan beide kanten ietsjes 2 takt olie op gesmeerd.( dus niet in de vriezer dit keer)
*lagers in de oven verwarmd in alu folie en met wat 2 takt olie erop.
*lagers uit de oven direct op de assen geplaatst ,verliep vlekkeloos gelukkig.
*grote carterhelft flink goed verhit d.m.v. Gasbrander terwijl de krukas(lagers) lag(en) af te koelen.
carter zo warm gemaakt dat een rochel er op ging dansen.
*krukas geplaatst . klein beetje duwen en tok ... hij zat.
*kleine carterhelft gepakt en ook flink verhit met de gasbrander.
*papieren pakking geplaatst nadat het carter flink was afgekoeld( geen idee of dat nodig was dat afkoelen voor een papieren pakking ,toch maar gedaan iig.
kleine carterhelft gepakt en over de as heen geschoven. vervolgens de kon ik het carterhelft gewoon op zijn plaats duwen en de lager kwam mooi op zijn plaats.
*boutjes kruislinks en handvast gedraaid, blok laten afkoelen en verder aangedraaid.
*toen de boel flink was afgekoeld een paar kleine tikjes op de as links en rechts en de krukas draaide als een zonnetje(centreren was niet nodig na controle met voelermaat).
blok gemonteerd en scooter gestart.. hij liep goed ,viel alleen wel even uit aan het begin maar goed dat is wel vaker wanneer de motor los is geweest.
thanks voor de tip heren!
straks een test rondje doen om te kijken of alles werkt zoals het hoort.
B.t.w . ik zag dat ik een volle wangen krukas geleverd heb gekregen. een doppler "normaal" besteld dacht ik. maar goed.
is op zich niet erg lijkt mij? of moet ik op bepaalde dingen letten met overstap standaard naar volle wangen krukas?
cheers Joris
Ook de vliegwielspie goed teruggeplaatst?Hoop niet dat mn ontsteking het aan het begeven is .
Ik heb trouwens slechte ervaringen met vollewangen krukassen op een peugeot blok..
Naar mijn mening liep het totaal niks beter.. In Theorie zelfs slechter.
Een standaard peugeot krukas heeft genoeg carter druk van zich zelf, dus wat dan zo`n volle wangen asje doet is het carterdruk nog meer verhogen....
Hoeveel graden heb je de oven gehad en hoe lang daar in gelegd?