Problemen krukas monteren

kalemafkees87

Well-Known Member
beste luitjes,

ik heb onlangs mijn blok gesplitst en mijn krukas+lagers en keerringen PROBEREN te vervangen en monteren.
nu wil het terugplaatsen totaal NIET vlotten.

ik ben als volgt te werk gegaan:

nieuwe krukas in de vriezer ,Ca 5 uur/ lagers in de oven voor 30 minuten op 100 graden.
lagers op koude krukas geplaatst, deze floepte er zo op!(lagers tegen de krukas aan)

geheel meegenomen naar mijn carter vervolgens het carter flink verhit met een gasbrander (aan de kant waar de lager komt te zitten, heb ik op filmpjes gezien . dus dat ZOU moeten werken?!
nu komt het.... ik krijg met geen mogelijkheid die verrekte krukas incl.. lagers in mijn carter.
ik heb echt goed verhit want als ik op het carter roggel verdampt het direct.

zou ik de krukas incl.. lagers ook weer een paar uurtjes moeten laten koelen in de vriezer en daarna opnieuw proberen?

graag tips .
als ik iets fout doe hoor ik het graag!

groeten Kalemafkees
 
Advertisement - register to remove this

Hey Kalemafkees,

De stappen zijn de juiste, en zo moet t werken.

Waarschijnlijk niet voldoende verhit al lijkt van wel...
Gebeurde mij ook al eens, te vroeg de lagers erin.
Dus nog LANGER verhitten zeker 10min.

Krukas met lagers moeten uiteraard wel afgekoeld zijn maar is af te raden in te vriezen en is niet nodig.

Succes
 
Ik doe het bij een 2-takt als volgt :

Lagers en krukas in de vriezer ... 24 uur

De Carters leg ik op een grote Multigrill ( dubbelzijdig Tosti ijzer die ik open kan klappen / dus 2 x horizontaal verwarmings element).

Als de Carters goed warm zijn , lagers pakken uit de vriezer, de bevroren lagers vallen er zo in , na 5 minuten haal ik de krukas uit de vriezer, die valt ook al bijna zonder te tikken met tefflon hamer in het lager, ander carterhelft met pakking en lager op het andere carterhelft plaatsen , als de carters op elkaar zitten en vast gebout , met voeler maat de krukas centreren..... klaar.

Bij een 4-takt zitten de lagers al op de krukas geperst , en vries ik de krukas incl .de lagers in , verwarm de Carters goed op de Multigrill , lager incl. krukas valt dan ook zo in het carter, daarna ook centreren.
 
Last edited:
Is idd ook een manier.

Maar de krukas er achteraf in plaatsen als lagers in het carter zitten werkt bij mij vaak voor geen meter... Moet dan hard gaan rammen op de as met kunstofhamer, ook na 24u invriezen.
 
Om wat voor scooter gaat het?? Want het plaatsen van een 4-takt krukas werkt een beetje anders dan bij een 2-takt krukas.


Ik denk vooral dat je ook de oven wat warmer moet zetten.. 100graden is niet genoeg voor metaal..


Kan je misschien via Prive bericht vertellen waar je woont (graag niet op dit forum plaatsen wegens prive)


Is idd ook een manier.

Maar de krukas er achteraf in plaatsen als lagers in het carter zitten werkt bij mij vaak voor geen meter... Moet dan hard gaan rammen op de as met kunstofhamer, ook na 24u invriezen.

Met een krukas trekker gaat het anders gewoon prima..


Hoe ik dat doe?? Gewoon een koud lager recht op het lagergat leggen.. En dan met beleid en een garage pers rustig erin persen.. Dat doe je aan bijden kanten. Tussenpakking op het grote carterdeel

Krukas in het grote carter lager laten zakken en dan met een krukas trekker trek je hem zo het linker blokdeel in.. En dan kleine deel erop.. En dan trek je het grote carterdeel naar het kleine deel toe.. Totdat die dicht zit.. Dan de bouten erin en kruislinks aandraaien zodat de carter goed naar elkaar toe kunnen.. Doe je op beide kanten van de krukas een moer.. Met een slagvrij hamer gewoon even een tik geven en dan zal de krukas losser moeten gaan lopen.. Als dat het geval is kunnen beide keerringen erin. Beste is om wat vet aan de binnenkant van de keering te smeren, dan gaat de keering makkelijker over de krukas zonder hem te beschadigen..


Andere optie is een warmte plaatje.. Je zou een laagje motorolie in een pannetje kunnen doen.. Dan het pannetje met de lagers paar minuten goed verwarmen.. Dan eruit halen.. (kijk uit kan goed heet zijn) En dan kan je lagers zo op de krukas zetten..

Blokverhitte moet je doen met een thermometer.. Je zou ongeveer 125 graden moeten halen en dan kan je zo de krukas met de lagers in het grootste carter steken.. Kleine deel verhitten en dan op het op lange carterdeel (die iets is afgekoeld de pakking erop.. En dan kleine deel erop en de bouten erin en de boel kruislinks aandraaien..


De beste methode is dat de krukas lagers zover mogelijk in de lagerhuizen komen te zitten..

Als het lager meer tegen de krukaswangen zitten, dan heb je op de uiteindes van de krukas stangen meer vibraties erop zitten. Dan loopt die niet meer mooi stil..


Ben zelf nogal allergies voor metaal in de vriezer..

Door de lagers op een andere punt te zetten zorg je ervoor dat de krukas trilings vrij loopt..

Als TS in limburg woont kan ik wellicht wel helpen..
 
Last edited:
Om wat voor scooter gaat het?? Want het plaatsen van een 4-takt krukas werkt een beetje anders dan bij een 2-takt krukas.


Ik denk vooral dat je ook de oven wat warmer moet zetten.. 100graden is niet genoeg voor metaal..


Kan je misschien via Prive bericht vertellen waar je woont (graag niet op dit forum plaatsen wegens prive)




Met een krukas trekker gaat het anders gewoon prima..


Hoe ik dat doe?? Gewoon een koud lager recht op het lagergat leggen.. En dan met beleid en een garage pers rustig erin persen.. Dat doe je aan bijden kanten. Tussenpakking op het grote carterdeel

Krukas in het grote carter lager laten zakken en dan met een krukas trekker trek je hem zo het linker blokdeel in.. En dan kleine deel erop.. En dan trek je het grote carterdeel naar het kleine deel toe.. Totdat die dicht zit.. Dan de bouten erin en kruislinks aandraaien zodat de carter goed naar elkaar toe kunnen.. Doe je op beide kanten van de krukas een moer.. Met een slagvrij hamer gewoon even een tik geven en dan zal de krukas losser moeten gaan lopen.. Als dat het geval is kunnen beide keerringen erin. Beste is om wat vet aan de binnenkant van de keering te smeren, dan gaat de keering makkelijker over de krukas zonder hem te beschadigen..


Andere optie is een warmte plaatje.. Je zou een laagje motorolie in een pannetje kunnen doen.. Dan het pannetje met de lagers paar minuten goed verwarmen.. Dan eruit halen.. (kijk uit kan goed heet zijn) En dan kan je lagers zo op de krukas zetten..

Blokverhitte moet je doen met een thermometer.. Je zou ongeveer 125 graden moeten halen en dan kan je zo de krukas met de lagers in het grootste carter steken.. Kleine deel verhitten en dan op het op lange carterdeel (die iets is afgekoeld de pakking erop.. En dan kleine deel erop en de bouten erin en de boel kruislinks aandraaien..


De beste methode is dat de krukas lagers zover mogelijk in de lagerhuizen komen te zitten..

Als het lager meer tegen de krukaswangen zitten, dan heb je op de uiteindes van de krukas stangen meer vibraties erop zitten. Dan loopt die niet meer mooi stil..


Ben zelf nogal allergies voor metaal in de vriezer..

Door de lagers op een andere punt te zetten zorg je ervoor dat de krukas trilings vrij loopt..

Als TS in limburg woont kan ik wellicht wel helpen..
Garagepers, lagertrekker...

Fijn als je dat in huis hebt!
 
Dan is het wel wat makkelijker om de taak uit te voeren.. En kan je ook vaak direct beginnen zonder dat je eerst moet wachten omdat de lagers en de krukas de vriezer in moeten.
 
thanks voor alle tips.
even wat antwoorden:
het betreft een 2 takt "scootert" Peugeot ludix one AC uit 2008 (Peugeot horizontaal nieuw type blok).
1 van de lagers begon behoorlijk te zingen (vliegtuig stijl zeg maar ).
ik kom uit zuid Holland zuid.. helaas niet echt in de koers van Limburg ( eurokit ).
ik moet dit toch gewoon zelf kunnen.. als je 2/3e van je scooter uit elkaar hebt gehaald incl.. blok moet dit toch ook wel gaan lukken lijkt mij.
ik ga alle tips gebruiken en ben jullie dankbaar voor de feedback.
zo moet het wel gaan lukken... zo niet , dan rij ik wel " ff " naar limburg eurokit hahaha . heb ik ook weer een uitje en jij een extra'tje


thanks tot zo ver mensen !
ik laat het weten hoe het gegaan is.

gr
 
Om het lager van de krukas af te halen heb je een mestrekker voor nodig..

Trekker_U.53J2_2.jpg





Je kan online ook een carter trekker vinden.. Die monteer je op het carter en zo kan je dan de krukas eruit drukken..

trekker.jpg
 
Last edited:
gentleman... krukas is met succes gemonteerd.

heb het nét effe anders gedaan dan voorheen.

*(nieuwe) krukas as aan beide kanten ietsjes 2 takt olie op gesmeerd.( dus niet in de vriezer dit keer)
*lagers in de oven verwarmd in alu folie en met wat 2 takt olie erop.
*lagers uit de oven direct op de assen geplaatst ,verliep vlekkeloos gelukkig.
*grote carterhelft flink goed verhit d.m.v. Gasbrander terwijl de krukas(lagers) lag(en) af te koelen.
carter zo warm gemaakt dat een rochel er op ging dansen.
*krukas geplaatst . klein beetje duwen en tok ... hij zat.
*kleine carterhelft gepakt en ook flink verhit met de gasbrander.
*papieren pakking geplaatst nadat het carter flink was afgekoeld( geen idee of dat nodig was dat afkoelen voor een papieren pakking ,toch maar gedaan iig.
kleine carterhelft gepakt en over de as heen geschoven. vervolgens de kon ik het carterhelft gewoon op zijn plaats duwen en de lager kwam mooi op zijn plaats.
*boutjes kruislinks en handvast gedraaid, blok laten afkoelen en verder aangedraaid.
*toen de boel flink was afgekoeld een paar kleine tikjes op de as links en rechts en de krukas draaide als een zonnetje(centreren was niet nodig na controle met voelermaat).

blok gemonteerd en scooter gestart.. hij liep goed ,viel alleen wel even uit aan het begin maar goed dat is wel vaker wanneer de motor los is geweest.


thanks voor de tip heren!

straks een test rondje doen om te kijken of alles werkt zoals het hoort.


B.t.w . ik zag dat ik een volle wangen krukas geleverd heb gekregen. een doppler "normaal" besteld dacht ik. maar goed.

is op zich niet erg lijkt mij? of moet ik op bepaalde dingen letten met overstap standaard naar volle wangen krukas?

cheers Joris
 
B.t.w . ik zag dat ik een volle wangen krukas geleverd heb gekregen. een doppler "normaal" besteld dacht ik. maar goed.
Heb zelf onlangs nog zo'n Doppler as geplaatst, die Doppler assen zijn gewoon kwaliteit daar zit je in ieder geval wel goed.
Volle wangen krukassen zijn lichter (draait sneller) én de volle wangen zorgen voor meer compressie > meer toeren.
*lagers in de oven verwarmd in alu folie en met wat 2 takt olie erop.
Ik verwarm de lagers nooit (geen oven) en heb ze al eens verpest door ze te verbranden (blauw uitslaan).
In een pannetje is dan de optie... Overigens bestaat er ook zoiets als vriesspray. Dat spuit je op de kruktap waardoor de lagers er nog makkelijker op schuiven.
 
Volle wangen lichter ? Dat klinkt onlogisch .. maar zo zijn er wel meer dingen..

Ik heb er een rondje op gereden en hij draait heel erg rustig . Maar bij het gas terug op dicht blijft hij nog een tijdje hoger in toeren lopen tot hij weer normaal stationair draait ..
Alle kappen er weer op gezet en hij starte niet meer ... ook steeds ploffen uit de uitlaat .. nieuwe bougie erin en jij deed het weer .
Hoop niet dat mn ontsteking het aan het begeven is . Want hij hield ook in bij gas opentrekken.
Morgen weer verder kijken . Ik houd jullie op de hoogte
 
Last edited:
gentleman... krukas is met succes gemonteerd.

heb het nét effe anders gedaan dan voorheen.

*(nieuwe) krukas as aan beide kanten ietsjes 2 takt olie op gesmeerd.( dus niet in de vriezer dit keer)
*lagers in de oven verwarmd in alu folie en met wat 2 takt olie erop.
*lagers uit de oven direct op de assen geplaatst ,verliep vlekkeloos gelukkig.
*grote carterhelft flink goed verhit d.m.v. Gasbrander terwijl de krukas(lagers) lag(en) af te koelen.
carter zo warm gemaakt dat een rochel er op ging dansen.
*krukas geplaatst . klein beetje duwen en tok ... hij zat.
*kleine carterhelft gepakt en ook flink verhit met de gasbrander.
*papieren pakking geplaatst nadat het carter flink was afgekoeld( geen idee of dat nodig was dat afkoelen voor een papieren pakking ,toch maar gedaan iig.
kleine carterhelft gepakt en over de as heen geschoven. vervolgens de kon ik het carterhelft gewoon op zijn plaats duwen en de lager kwam mooi op zijn plaats.
*boutjes kruislinks en handvast gedraaid, blok laten afkoelen en verder aangedraaid.
*toen de boel flink was afgekoeld een paar kleine tikjes op de as links en rechts en de krukas draaide als een zonnetje(centreren was niet nodig na controle met voelermaat).

blok gemonteerd en scooter gestart.. hij liep goed ,viel alleen wel even uit aan het begin maar goed dat is wel vaker wanneer de motor los is geweest.


thanks voor de tip heren!

straks een test rondje doen om te kijken of alles werkt zoals het hoort.


B.t.w . ik zag dat ik een volle wangen krukas geleverd heb gekregen. een doppler "normaal" besteld dacht ik. maar goed.

is op zich niet erg lijkt mij? of moet ik op bepaalde dingen letten met overstap standaard naar volle wangen krukas?

cheers Joris


Hoeveel graden heb je de oven gehad en hoe lang daar in gelegd?


Ik heb trouwens slechte ervaringen met vollewangen krukassen op een peugeot blok..

Naar mijn mening liep het totaal niks beter.. In Theorie zelfs slechter.

Een standaard peugeot krukas heeft genoeg carter druk van zich zelf, dus wat dan zo`n volle wangen asje doet is het carterdruk nog meer verhogen..

Het resultaat is dat de brandstof letter door je motor heen word gedrukt, of te wel bij het rijden merk je dat je ineens een veel hogere brandstof verbruik hebt.. En je scooter van een redelijk verbruik naar een zuipend verbruik is gegaan.. Je kan er verder prima mee rijden, alleen efficient kwa brandstof is het niet.. Zo`n volle wangen krukas heeft naar mijn idee alleen zin op motoren waar het carterdruk toch al niet zo heel hoog was..
 
Last edited:
Ik heb trouwens slechte ervaringen met vollewangen krukassen op een peugeot blok..

Naar mijn mening liep het totaal niks beter.. In Theorie zelfs slechter.

Een standaard peugeot krukas heeft genoeg carter druk van zich zelf, dus wat dan zo`n volle wangen asje doet is het carterdruk nog meer verhogen....

Is jouw negative ervaring met een Horizontaal of met een verticaal blok.

Ik zelf rijd ook met een Doppler volle wangen krukas ( Race Krukas) , en ben er zeer tevreden over .

Voordeel bij een horizontaal blok is : Volle krukas , en daarbij zijn de wangen even breed , bij een standaard Peugeot krukas is de ene wang een stuk dunner dan de andere, en je aan 1 kant een loze ruimte heb in het Carter .
Nadat je een volle krukas gemonteerd heb in een Peugeot horizontaal blok, heb je veel meer onderdruk , wat de acceleratie verbeterd .

Brandstofverbruik : Brandstof gebruik zal i.d.d wat toenemen , als je dat niet wil ...moet je ook geen Race onderdelen monteren .
Wil je echt zuinig rijden , dan kan je beter een elektrische Scooter aanschaffen.
 
@arc vliegwielspie is terug geplaatst ja. wel even mee lopen stoeien omdat het vliegwiel heb er elke keer uit tilde door de magnetische kracht

@brute force.
.
het is echt bagger slecht weer dus ik ga hem niet testen met dit weer maar ben zeer benieuwd of het klopt wat je zegt.. meer acceleratie .

en even over het verbruik.. dat was toch al bar slecht te noemen.
maar ik rijd er geen hele lange stukken mee dus dat geeft niet.
wel irritant aan een ludix is dat je geen benzinemeter hebt!
 
nou tot nu toe loopt ie voor geen meter meer..
als ik de luchtfilter er af haal en hem start en wat gas geef komt er een benzine mengsel richting de luchtfilter.
wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
tijdens een rondje rijden ging het olielampje branden terwijl er gewoon olie in het oliereservoir zit.

scootertje is een beetje in de war ....
ik snap er de ballen niet meer van.


met de oude krukas hield hij op het laatst ook in tijdens het optrekken en na een dip ging hij weer door naar top..
 
Back
Top