Dat dell orto ding is gewoon een Secundair Air system geval.. Word aangedreven door de loop wang op de krukas... Zo`n zelfde ding zat ook op mijn 2006 blok van mijn peugeot vivacity..
Ik denk dat dit het nieuwe type is.. Het oude type had er een loop wieltje eronder zitten.. Blijkbaar sleet dat nogal snel, en zijn ze daar van af gestapt.
Dit is de oude op het vertikale blok:
Wellicht dat de zuurstof bij het nieuwe model uit het carter word gezogen en dus die extra aansluiting niet nodig is..
Die aansluiting die er wel erop zit zou juist op de uitlaat moeten gaan..
Als jullie niet weten wat dit ding doet???
Het heeft met milieu eisen te maken om de EURO 2 norm te kunnen halen..
Elke EURO norm bepaald namelijk de hoeveelheid uitstoot het voertuig mag hebben..
Want de Europese commissie wilt heel graag de gore dampen en roetdeeltjes terug dringen die in de lucht terecht komen en iedereen dit kan inademen..
De werking.... Het is een manier om een 2-takt motor `schoner` te laten lopen..
Zonder dat ding heb je normaal gesproken meer uitstoot...
Dat pompje word dus op de krukas aangedreven... Als je motor gaat draaien en dus de krukas ook draait. Dan word dat pompje in werking gezet.. Hij zuigt ergens schone lucht aan, dit gaat bij sommige modellen door een extra luchtfiltertje (vaak de kleinste filter)
En bij sommige uitvoeringen moet het door een 1 richting membraan...
De lucht kan er wel erin, maar word opgesloten en kan niet meer op dezelfde weg terug...
Deze zuurstof gaat richting de uitlaat en word dus de uitlaat bocht ingeblazen..
Hierdoor word de te rijke deeltjes die in de uitlaat komen, `geneutraliseerd` althans verminderd..
Ook zorgt deze lucht ervoor dat de aanwezige katalysator (die normaal door de hitte gaat gloeien)
Zeg maar meer opgestookt word.. (zie het als lucht blazen op een vuurtje)
Hierdoor word de katalysator veel warmer en daardoor verbranden de slecht verbrandde deeltjes gewoon voor de volledige procent.. Met als resultaat een schonere uitstoot...
Alleen je moet dit systeem eigenlijk nooit verwijderen, het kan gebeuren bij een WOK dat je hierdoor niet door de keuring komt... Omdat de scooter destijds schoner is getest toen het systeem nog aanwezig was, en op het moment van verwijderen je de eisen niet meer kan halen.. Een punt om op te letten dus..